Afacerile companiilor din domeniul comertului cu medicamente au depasit, in 2019, granita de 20 de miliarde de lei, cu peste 1 mld.de lei mai mult decat nivelul din 2018, potrivit estimarilor Frames. In ceea ce priveste 2020, se preconizeaza cresterea cifrei de afaceri peste nivelul de 22 miliarde de lei, ca urmare a extinderii agresive, a investitiilor in publicitate si a optimizarii costurilor.

Afacerile celor peste 4.000 de firme active in domeniul comertului cu medicamente au depasit, in 2019, granita de 20 de miliarde de lei, cu peste 1 mld.de lei mai mult decat nivelul din 2018, arata datele Frames. Fata de 2010, business-ul din acest sector s-a dublat, afacerile companiilor crescand de la 9,75 mld.lei la 19,05 mld. lei, iar profitul net a avansat de la 505 milioane lei (2010) la 811,6 mil.lei in 2018.

Totodata, marii jucatori si-au extins semnificativ retelele, cu Sensiblu, Dona, Help Net si Catena in prim-plan, iar micile farmacii, cu afaceri de pana in 100.000 de lei, au pierdut teren, ajungand sa reprezinte numai un sfert din piata, fata de 60% in anul 2010. Farmaciile angajau, in 2018, ultimul an pentru care exista datele finale la Ministerul Finantelor si Registrul Comertului, aproape 40.000 de salariati, cu peste 13.000 mai multi decat in anul 2010.

”Din prisma evolutiei din ultimii ani, 2020 se anunta a fi cel mai bun pentru farmaciile din Romania. Extinderea agresiva la nivel national, investitiile in publicitate, extinderea paletei de produse, optimizarea costurilor si scumpirea medicamentelor vor determina cresterea cifrei de afaceri, probabil, peste nivelul de 22 miliarde de lei’’, estimeaza analistii de la Frames.

Care sunt cele mai puternice farmacii din Romania

Piata farmaciilor din Romania reprezinta unul dintre cele mai solide business-uri, dupa situatia financiara. Companiile raportau, in 2018, un capital total de 2,4 mld.lei, in crestere cu peste 1 mld.lei fata de 2010, iar peste un sfert dintre ele (1.387) inregistrau afaceri intre 1 si 5 milioane de lei.

Principalul jucator din piata, vazut din prisma cifrei de afaceri inregistrata in 2018, este Sensiblu SRL, cu un business de 1,73 mld.lei, in crestere cu peste 700 mil.lei fata de 2010. Compania, una dintre cele mai vechi din piata, cu 22 de ani de vechime, a raportat un profit de 37,4 milioane de lei, la un numar de 2.925 de angajati.

Pe locul secund in topul farmaciilor se afla S.I.E.P.C.O.F.A.R SRL, compania care controleaza brandul Dona, cu peste 300 de unitati in toata tara si afaceri de 978,9 milioane de lei, un nivel aproape dublu fata de 2010 (597,4 mil.lei). Compania a raportat un profit net de 6,6 milioane lei, in scadere fata de anii precedenti.

Nume Cifra de afaceri (2018) Profit Angajati

Cele mai puternice farmacii din Romania

Sensiblu SRL 1,73 mld.lei 37,4 milioane de lei 2.925

S.I.E.P.C.O.F.A.R SRL

Farmaciile DONA

978,9 milioane de lei 6,6 milioane lei 1.993
Help Net Farma SA 665,4 milioane de lei 9,8 milioane lei 1.339
Catena Hygeia SRL 619,6 milioane de lei 2,6 milioane lei 715
Farmacia Tei SRL 447,9 milioane de lei 1,3 milioane lei 372

Top 3 farmacii este completat de Help Net Farma SA cu un business de 665,4 milioane de lei in 2018 si un profit de 9,8 milioane lei.
Pe locurile urmatoare, in functie de cifra de afaceri, se aflau Catena Hygeia SRL, Farmacia Tei SRL, RoPharma SA, Med-Serv United SRL, Farmaceutica ArgesFarm SA, Lavira Transport SRL si DucFarm SRL.

Impreuna, primii 10 jucatori din piata raportau o cifra de afaceri de 5,97 mld.lei si un profit net de 162,8 mil.lei la un total de 9.377 angajati.

Cele mai multe companii din sectorul farmaciilor activau in Bucuresti (384 firme), Bihor (239), Arges (230), Dolj (207), Cluj (187) si Iasi (180), iar cele mai putine in Giurgiu (36), Tulcea (36), Caras-Severin (41) si Harghita (60).

Business-ul cu medicamente, profitabil in timpul sezonului rece. Vanzari si cu 200% mai mari

Pentru farmacii, varful de sezon abia urmeaza, la sfarsitul lunii ianuarie si inceputul lui februarie, atunci cand sunt asteptate cele mai multe imbolnaviri de gripa. Cresterea numarului de cazuri de gripa va fi insotita si de un avans semnificativ a virozelor, in ton cu anticipata racire a vremii, anuntata de ANM.

”Pentru farmacisti, racirea vremii inseamna vanzari semnificative, cu rate de crestere intre 150-200%. Este momentul in care romanii recurg cel mai mult la medicamente, pe fondul cresterii numarului afectiunilor de sezon, si in care farmaciile fac varful de vanzari”, spune Adrian Negrescu, managerul Frames.

Cu privire la marile retele de farmacii, sezonul de iarna inseamna si cele mai multe investitii in publicitate, acestea investind agresiv, in aceasta perioada, in promovarea medicamentelor si tratamentelor aferente bolilor de sezon, precum afectiunile respiratorii si gripa.

Investitiile din publicitate sunt printre cele mai eficiente din spectrul economic si din cauza apetitului romanilor pentru automedicatie.

”Este, in primul rand, o problema de educatie si, in acelasi timp, o problema de reglementare legislativa, invazia de reclame la medicamente si tratamente din spectrul media fiind una dintre cele mai agresive din Europa’’, afirma consultantul economic Adrian Negrescu.

Potrivit analistilor de la Frames, dupa investitiile masive din ultimii ani, 2020 se anunta a fi anul consolidarilor, marii jucatori urmand sa isi extinda si securizeze cotele de piata, mai ales in contextul diversificarii business-ului. Farmaciile trec printr-un proces de transformare si devin, pe zi ce trece, adevarate mini-mall-uri, arata analiza.

”In 2020, dincolo de extinderea gamei de produse, vom asista la o politica tot mai agresiva de fidelizare a clientelei, prin dezvoltarea unor servicii personalizate, cu abonamente, carduri de reduceri si promotii in colaborare cu alte business-uri, de la servicii medicale la cosmetica, construite pe baza unor mecanisme moderne de promovare, precum aplicatiile de telefon’”, estimeaza analistii de la Frames.

Sursa foto: Image by Анастасия Гепп from Pixabay

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri