Un noul val pandemic la nivel internațional, nu doar în România, ar fi dezastruos pentru industria HoReCa. Acum sectorului din România îi este greu să își revină, iar statul ar trebui să fie mult mai activ în a susține acestă industrie care reprezintă un jucător important la PIB-ul României, a declarat Virgil Dumitrașcu, de profesie somelier, într-un interviu acordat wall-street.ro.

„Ce a făcut ca aceste companii să reziste a fost regândirea serviciilor către zona de food delivery. Eu cred că dacă am mai trece printr-un nou val pandemic, industria HoReCa nu cred ca ar mai exista la un moment dat”, precizează Virgil Dumitrașcu.

Cifra de afaceri din industria HoReCa și cea a ospitalității a scăzut în anul 2020 cu 35% față de 2019, la 17,9 miliarde de lei, în comparație cu 27,5 miliarde de lei în 2019, ca urmare a pandemiei, potrivit analizei Termene realizată pe baza situațiilor financiare raportate de companiile din România.

Nivelul cumulat al pierderilor nete din HoReCa a crescut cu 220% în 2020 până la 2,3 miliarde de lei, față de 710 milioane lei în 2019.

Lipsa forței de muncă, cea mai mare provocare pentru patronii de restaurante

Situația restaurantelor din prezent este mai bună față de anii trecuți, de la începutul pandemiei și există tendința de a se reveni la normal. Virgil consideră că industria HoReCa va reveni la normal anul viitor, în iulie.

Citeste si:
Prognoze optimiste pentru companiile listate. Sunt estimate...
Val de optimism în rândul...

„Situația în restaurante este încă critică raportată la lipsa forței de muncă pentru că pandemia, pe lângă faptul ca a închis restaurantele, pandemia a facut în așa fel încat mulți angajați din sectorul HoReCa au ales alte meserii care sunt total opuse cu HoReCa, iar mulți dintre ei nu mai vor să revină în această industrie”, spune Virgil.

Din punctul său de vedere, cea mai acerbă sau cea mai grea situație în momentul acesta este identificarea, găsirea și folosirea unei forțe de muncă adecvate pentru sectorul HoReCa pe mai multe departamente ale unui restaurant: bucătărie, service, primire.

„Cred că până la final de an această problema va persista și aici mă gândesc în primul rând la situația pandemică, care încă nu este terminată. Acest lucru limitează călătoriile și relocările oamenilor la nivel internațional - inclusiv firmele de recrutarea care aduceau personal din diferite țări care ar fi vrut să lucreze la noi (Nepal, Sri Lanka, Venezuela). Dacă înainte de pandemie îi puteam integra cu succes în restaurante, acum nu mai putem să îi aducem pentru că nu se mai poate călători la fel de liber ca în 2019”, precizează acesta.

De ce s-au scumpit produsele în restaurante

Virgil spune că mărirea prețurilor de vânzare în restaurante nu este cauzată de dorința antreprenorilor de a face mai mulți bani, ci din cauza faptului că există o scumpire în lanț a materiilor prime, scumpire care a apărut în ultimele șase luni și la partea de utilități.

Citeste si:
Efectele COVID-19: Ryanair a pierdut 273 milioane de euro între...
Cum resimte Ryanair efectele...

„Mărirea prețurilor nu este generată de dorința directă sau intenționată a patronilor pentru că nu acest lucru îi interesează în acest moment. Scumpirea materiilor prime nu face altceva decât să se transfere în prețul final de vânzare al produsului”.

Din discuțiile sale cu patronii de restaurante, aceste precizează că mulți proprietari și-au redus inclusiv marja de profit pentru a ține restaurantele deschise.

Sursa foto: Shutterstock

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:

Setari Cookie-uri