KFC tocmai a trecut de borna de 15 ani în Republica Moldova, o țară în general evitată de marii jucători internaționali din industria de food, dar unde celebrul pui al colonelului Sanders ține piept competiției locale, adesea reprezentată de clasicele plăcinte moldovenești sau, mai nou, de varianta moldovenească a covridogului: ”crenvușca în aluat”.

În Chișinău există două restaurante KFC: unul ”in-line”, adică un restaurant clasic, cu spațiu propriu pentru servire, și unul în Shopping MallDova – primul mall din capitala Republicii Moldova.

Ca design și aspect, acestea nu diferă practic cu nimic față de cele din România. De asemenea, în bucătărie, rețetele și standardele stricte de siguranță alimentară sunt aceleași.

”Chiar și carnea de pui, adică cea mai importantă materie primă pentru KFC, provine de la furnizori din România. Puiul, cartofii și chiflele servite la restaurantele din Republica Moldova provin din România. Facem asta pentru că în România avem deja furnizori agreați, care au trecut printr-un proces de auditare și aprobare, și care îndeplinesc toate cerințele de siguranță alimentară cerute în cadrul KFC. Pentru a menține aceste standarde preferăm să ne bazăm pe această relație dovedită în timp”, spune Costică Mișaca (foto), director general KFC Moldova și totodată director general Taco Bell România.

Costică Mișaca este omul care a condus dezvoltarea lanțului KFC în partea de est a României (regiunea Moldova) și care apoi a fost responsabil de extinderea businessului în Republica Moldova încă din 2008.

KFC, Pizza Hut, Pizza Hut Delivery și Taco Bell sunt operate într-un sistem master de franciză, de companii deținute de Sphera Franchise Group, cel mai mare grup de restaurante din sectorul restaurantelor cu servicii complete din România.

Și totuși, ce diferă într-un KFC moldovenesc față de un KFC românesc?

Chiar dacă standardele din interiorul unui restaurant KFC sunt aceleași în ambele țări, oferta de produse poate fi uneori ușor diferită.

”Produsele de bază sunt aceleași peste tot. Mă refer la produse precum ariprioarele, crispy strips sau puiul rețetă originală. Uneori apar mici diferențe pe produsele ‘limited offer’ – adică produse care țin de inovație și specificul local. Acestea sunt mereu lansate prima dată în România”, explică Mișaca.

Diferiți sunt și furnizorii produselor vegetale, deoarece acestea nu pot fi congelate și transporate peste graniță, iar prospețimea lor este esențială atunci când sunt folosite in sandwichuri sau salate. Din acest motiv, KFC are furnizori locali pentru legume în Republica Moldova.

Puțin diferite sunt și produsele preferate de clienții din Moldova, față de cei din România. Mai exact, produsele de pui ”rețetă originală KFC” sunt mai populare în rândul moldovenilor.

”Când spun «produse de pui rețetă originală KFC» mă refer la cele nepicante, deoarece rețeta originală a colonelului Sanders presupunea doar cele 11 ierburi și condimente secrete. Puiul nu era picant. În Moldova, aceste produse nepicante, rețetă originală, sunt mai populare decât în România, chiar dacă în totalul vânzărilor pe primele locuri rămân aripioarele și crispy strips”, menționează directorul KFC Moldova.

Nu în ultimul rând, prețurile într-un KFC din Republica Moldova sunt mai mici decât în România, acestea fiind adaptate, evident, la economia și puterea de cumpărare locală.

KFC Moldova a fost cu accelerația la podea în 2023: Cea mai bună marjă EBITDA și țara cu cea mai mare creștere procentuală

KFC Moldova a avut vânzări de aproape 15 mil. lei în primele 9 luni din 2023, cu 21,9% mai mult decât în perioada similară de anul trecut. Aceasta a fost cea mai mare creștere procentuală a vânzărilor înregistrată de Sphera Group în una din cele trei țări în care activează (România, Italia și Republica Moldova).

Per ansamblu, KFC România, KFC Italia și KFC Moldova au avut vânzări de 926,1 mil. lei în primele 9 luni din acest an (+14% y/y).

Tot la nivelul primelor 9 luni din acest an, USFN Moldova (KFC Moldova) a avut și cea mai mare marjă EBITDA normalizată din cadrul Sphera, de 16,9%. În România marja a fost de 10,5%, iar în Italia de 9%.

”Suntem mulțumiti de cum evolează businessul din Republica Moldova, iar la cum arată cifrele recente dezvoltarea pare a fi următorul pas. Suntem foarte mulțumiți de echipele din restaurante și de oamenii noștri din Moldova, o parte din ei angajați încă de la deschiderea inițială a restaurantelor de aici”, a concluzionat Costică Mișaca.

Sphera Group este listată la Bursa de Valori București, acolo unde compania este în prezent evaluată la 919 mil. lei (184 mil. euro). De la începutul anului și până în prezent, acțiunile Sphera au crescut cu 68%, a treia cea mai mare creștere de pe bursa românească luând în calcul acțiunile din indicele BET (cele mai tranzacționate din piață).

Foto: wall-street.ro, Shutterstock, Sphera Group

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...
Setari Cookie-uri