4 Ianuarie 2016

Preview 2016: cum arata viitorul mediului de business



Intr-un mediu de business dinamic, predictibilitatea este un reper important al succesului. Va prezentam in continuare o serie de predictii pentru 2016 si anii care urmeaza, din diferite domenii de activitate.

Sursa foto: Shutterstock/Creativa Images

Creditarea in lei va accelera si in 2016

Creditarea pentru persoanele fizice va inregistra anul viitor o crestere de doua cifre, in special pe imprumuturile de consum, cu atat mai mult cu cat dobanzile scazute asigura conditii favorabile de creditare.

"Cresterea creditarii va fi sustinuta de factori financiari, pentru ca populatia va avea mai multe venituri la dispozitie, dar si de un trend natural, respectiv de populatia tanara care intra in campul muncii are un apetit de consum mai mare decat generatia noastra sau a parintilor nostri", spune Dana Demetrian (foto), vicepresedinte Retail&Private Banking in cadrul BCR.

Conform datelor BNR, creditul neguvernamental a crescut pentru a patra luna la rand, pana la un sold de 18,5 miliarde lei, remarcabil fiind avansul puternic al creditului in lei catre populatie, care a accelerat cu 30% fata de anul trecut. Dinamica creditarii in lei ar putea sa se mentina si in 2016 daca BNR nu va lua masuri de franare a creditarii.


Telecomul romanesc in 2016: cresteri de trafic si scadere a preturilor

„Romania este cu mult inaintea altor tari din Occident in privinta pietei telecom”, spune unul dintre cei mai cunoscuti manageri din telecomul romanesc. Ei bine, da. Romania este in fata altor tari europene in privinta tehnologiei, a competitiei determinate de preturi, dar si in raport cu dorinta romanilor de a folosi cele mai noi dispozitive.

Unul dintre cele mai dinamice domenii, telecomul are in acelasi timp cateva trasaturi valabile de cativa ani. Este vorba de cresterea continua a traficului de internet fix si mobil, utilizarea a tot mai multe dispozitive mobile in special a smartphone-urilor si tabletelor, dar si scaderea preturilor pe masura ce concurenta a crescut.

Citeste o analiza despre ce trenduri vom vedea anul urmator pe piata de telecomunicatii, dar si ce tendinte din strainatate ar putea aparea pe viitor si in Romania.


Viitorul in HR: Mobilitate, inovatie, investitii in oameni

Piata muncii se transforma, companiile pun mai mult accent pe angajat, inoveaza pentru a atrage talentele, asculta nevoile oamenilor cu mai multa flexibilitate si investesc in perfectionarea lor. Nici motivarea nu este uitata, fie ca vorbim de acordarea salariilor fara a incerca sa faca economii, fie ca angajatorii se uita sa dorintele angajatilor si vin cu oferte personalizate.

Schimbarile in piata muncii apar inca din faza recrutarii, venind atat in ajutorul companiilor, care gasesc mai usor oamenii prin intermediul retelelor sociale si platformelor profesionale, cat si al candidatilor care pot "vana" joburile pe care si le doresc si pot aplica in cativa pasi simpli.

Citeste aici care sunt reperele anului 2016 in domeniul resurselor umane.


Digitalizarea in banking va trece la alt nivel

2016 nu va fi doar anul in care cardurile contactless vor ajunge "business as usual", ci va fi anul in care portofelul digital va incepe ofensiva pe piata. ING Bank si Visa ar putea lansa in acest an digital wallett-uri. Banca olandeza a cochetat si in trecut cu platile mobile, fiind si prima banca din piata care a derulat un pilot de plata cu smartphone-ul la comercianti.

Proiectul nu a prins in 2013, insa ING vrea sa revina in 2016 cu un portofel digital. Si digital wallet-ul Visa, denumit v.me by Visa ar putea sa intre pe piata locala in acest an, gigantul din industria cardurilor anuntand de mai mult timp ca pregateste lansarea acestui produs inovator si in Romania.

Nu in ultimul rand, 2016 va fi anul in care am putea accesa primele credite online, in care sa nu mai fim nevoiti sa intram in sucursala bancara. ING Bank si Idea Bank sunt in carti pentru a bifa aceasta premiera in banking-ul romanesc. Sa vedem cine va fi prima banca care se va lauda cu aceasta inovatie.

Sursa foto: s4svisuals_Shutterstock


Economia va avea o crestere sanatoasa in 2016

Majoritatea economistilor de la marile banci considera ca 2016 va fi un an bun pentru economia romaneasca, cu o crestere a PIB in jurul a 4%, similara cu cea estimata de Guvern in proiectul de buget. Prognozele economistilor chestionati de WALL-STREET.RO variaza intre o crestere economica de 3,8% si 5,1% din PIB.

"Ne asteptam la o crestere economica de 4% in 2016, motorul principal fiind probabil consumul, alimentat de reducerile agresive de TVA (cota medie de TVA pe cosul de consum al populatiei scade conform noului Cod Fiscal cu peste 8 pp, de la circa 22% la sub 14%. Insa, dat fiind nivelul foarte scazut al investitiilor din ultimii ani, o crestere economica de peste 4% pare putin plauzibil sa poata fie sustinuta pe un orizont mai lung de timp. Prin urmare, anticipam o reducere a cresterii economice in 2017 la 3,6%", a declarat pentru WALL-STREET.RO Ionut Dumitru (foto), economistul sef al Raiffesien Bank.

Sursa foto: Mediafax


2016 in turism: anul voucherelor de vacanta si turismului intern

Presedintele ANAT, Aurelian Marin, ne garanteaza ca 2016 va fi anul voucherelor de vacanta care pot aduce in industrie un plus de 400 de milioane de euro anual, si, totodata, al cresterii turismului intern. "Nu sunt insa singurele avantaje. Pe langa cele de natura fiscala pentru angajatori, mai putem vorbi despre fidelizarea salariatilor, preventia imbolnavirilor, cresterea calitatii serviciilor turistice in Romania, diminuarea evaziunii fiscale in industrie.

2016 trebuie sa fie anul continuarii adoptarii unor masuri legislative necesare industriei turismului, fie ca este vorba de masuri pentru incurajarea incomingului, a turismului intern sau a responsabilizarii operatorilor din domeniu", continua sa spuna Aurelian Marin despre cum vede anul 2016 in industria turismului.

In acelasi timp, mediul de business este mai putin optimist. "Nu cred intr-o schimbare radicala a industriei de turism in 2016, insa cred cu tarie intr-o evolutie si intr-o consolidare a serviciilor si ca ca tehnologizarea pe care am pariat in ultimii ani va face diferenta in anul care vine", sustine Lucian Boronea, proprietarul agentiei de turism Accent Travel&Events.

Sursa foto: Aleksandar Todorovic/Shutterstock.com


2016 readuce efervescenta pe piata de retail

Zona de retail va fi marcata de o noua perioada de efervescenta in cursul anului urmator, cu o serie de proiecte importante anuntate pentru 2016. Interesant este faptul ca sunt si noi dezvoltatori care isi doresc sa intre pe piata, dar si o serie de retaileri care se pregatesc sa intre pentru prima data pe piata din Romania in viitoarele proiecte comerciale anuntate pentru anul care vine.

Pe lista celor mai importante proiecte comerciale care vor fi inaugurate in cursul anului viitor se numara ParkLake Plaza (Caelum Development si Sonae Sierra) si proiectul Veranda Mall Obor (familia Pogonaru).

Citeste aici predictiile pentru anul 2016 in piata de retail


Cum va arata biroul viitorului

Biroul viitorului este mai aproape decat ne imaginam, iar demersuri pentru schimbarea modului in care oamenii au ajuns sa relationeze, cu ajutorul noilor tehnologii, dar mai ales a Internetului, va face ca spatiile de lucru sa devina locuri ideale de munca, desi pot suferi si schimbari majore in ceea ce priveste modalitatea de lucru. Aparitia freelancing-ului este principala provocare pe care dezvoltatorii imobiliari si consultantii de profil o au de infruntat in urmatorii ani.

Chiar si asa, un aspect deloc de neglijat, si care poate sa afecteze in cea mai mare masura oamenii si mediul inconjurator va fi stresul, dar mai ales gestiunea acestuia, care, in opinia unor jucatori din piata, va fi definitorie pentru noi ca societate.

Citeste articolul complet: Specialistii din imobiliare, fata in fata cu revolutia digitala: cum va arata biroul viitorului si cum vom face fata celei mai mari provocari - stresul care va distruge o intreaga societate

Sursa foto: imobiliare.ro


eCommerce-ul in 2016: ce nise vor fi de succes si ce job-uri se vor cauta

Antreprenorul in serie Valentin Radu, specialist in A/B Testing, subliniaza ca zona de articole sportive, fashion-ul si home&deco vor mai creste inca 2-3 ani, „apoi vor incepe aselenizarea”. „De scazut nu vor scadea, doar vor incetini, cum a incetinit nisa de electroIT. Serviciile si produsele digitale vor incepe sa mai creasca, dar, din pacate, sunt putini jucatori locali care sa inteleaga usurinta si elasticitatea pe care acest tip de produse ti-o ofera”, spune el.

In ceea ce priveste dezvoltarea eCommerce-ului in viitor, Victor Avram, country manager la compania de cercetare Gemius, considera ca „atata timp cat poti numi o anumita «nisa» si «piata adresabila», vei avea sanse mai mari de succes. „Ca trend general pe termen lung cred insa ca dezvoltarea mare va fi in zona de servicii online vs. cea de produse, pentru ca aceasta zona este mai slab reprezentata decat cea din urma. Sunt insa cateva exceptii notabile: zona de turism fie ea cea de rezervare hoteluri sau de bilete de avion”.

Referitor la segmentele de piata care vor continua sa se dezvolte si in urmatorii 3-5 ani, Dorin Boerescu considera ca IT&C-ul va ramane important, dar isi va incetini semnificativ cresterea. „Fashion-ul va creste in continuare, sunt multe branduri mari care au intrat de curand in eCommerce sau urmeaza sa o faca si vor trage cu siguranta in sus aceasta categorie. Turism-ul/ticketing-ul vor fi in continuare semnificative, dar nu vor mai creste la fel ca toata industria, sunt deja la un nivel foarte ridicat. Produsele pentru copii, cosmeticele si home & deco sunt categoriile pe care le vad crescand foarte mult”, spune el.

Citeste aici ce recomandari au specialistii din piata si care considera ei ca vor fi nisele care se vor dezvolta in urmatorii 3-5 ani in comertul electronic.

Sursa foto: everything possible/Shutterstock


Digitalul in 2016: care sunt principalele tendinte

Viteza cu care se schimba digitalul a continuat sa accelereze in ultimii ani. Liniile care la mijlocul anilor 2000 desparteau canalele (search, social, display) s-au subtiat odata cu cresterea importantei mobile-ului si schimbarea catre Programmatic Advertising.

Care sunt cateva dintre principalele tendinte care impacteaza si vor impacta digitalul in viitor, inclusiv in Romania:

1. Internet of Thinkgs (IoT)

2. Realitatea amplificata

3. Wearables

4. Continut mobile interactiv

5. Un Internet complet diferit

Digitalul face parte din viata noastra din ce in ce mai mult timp, vine ca o prelungire a bratelor, ochilor, simturilor. Marketerii vor trebui sa fie mult mai flexibili si mai rapizi in deciziile luate, acest lucru nascand atat dificultati dar si oportunitati pentru companii mici, dinamice, care sunt hotarate sa ofere servicii targetate, utile.

Citeste in continuare despre principalele tendinte din piata digitalului aici.

Sursa foto: ra2studio/ Shutterstock


2016 pe Bursa: Nu se va imbogati nimeni, dar castigurile depasesc 10%

Un plasament intr-un depozit bancar obisnuit si o investitie in principalele actiuni tranzactionate pe Bursa de Valori Bucuresti (BVB) ar fi generat in 2015 acelasi castig: circa 1%, adica aproape nimic.

In 2016 brokerii se asteapta insa la revenirea actiunilor de pe BVB, evolutie datorata pe de-o parte unui an fiscal extrem de bun pentru incasarile de dividende, iar pe de alta parte unei curse de recuperare a castigurilor pe care marile burse din vestul Europei deja le genereaza.

Nimeni nu se va imbogati investind in actiuni romanesti anul viitor, dar ca analist nu poti fi decat usor optimist in privinta bursei in 2016 in conditiile unor asemenea dividende, in conditiile unor dobanzi bancare de circa 1% si a unor yield-uri la titlurile de stat sub 2% - Mihai Caruntu, BCR


Care sunt companiile preferate de analistii de pe bursa in 2016

Companiile producatoare de bunuri pentru consumatori sunt preferatele analistilor romani in 2016, continuarea revenirii economice urmand sa aiba cele mai vizibile efecte asupra acestora. Bancile sunt pe locul al doilea in topul preferintelor, in vreme ce in sectorul energetic estimarile inclina mai degraba spre o stabilizare a preturilor dupa scaderile din ultimele luni.

Electrica si Transgaz sunt printre putinele companii din energie in cazul carora analistii sunt usor optimisti pentru 2016. Acestia cred ca Electrica va finaliza achizitia pachetelor de actiuni de la subsidiare detinute de Fondul Proprietatea (FP), fapt care ar putea duce la o crestere a dividendelor acordate de compania-mama cu pana la 30%. In cazul Transgaz, compania este asteptata sa publice noi informatii despre participarea la proiectul BRUA (Bulgaria - Romania - Ungaria - Austria), o magistrala de gaze de 560 mil. euro ce va trece si pe teritoriul Romaniei.


Directia Euro / Dolar? Este 1,23...

Europa are un surplus masiv de cont curent, iar inflatia mai scazuta ar trebui, dupa logica macroeconomica, sa insemne o moneda mai puternica, nu mai slaba. Cursa spre un nivel scazut a trecut printr-un ciclu complet, acest lucru insemnand ca ne-am intors la un dolar mai slab ca rezultat direct la politicii SUA in ce priveste dobanzile.

Sursa foto: Efetova Anna / Shutterstock


Piata de curierat va depasi 350 milioane de euro in 2016

Piata romaneasca de curierat va creste in 2016 cu 10-15%, spre 370 de milioane de euro, de la 325 milioane euro anul trecut, sustinuta de comertul online si vanzarile prin teleshopping, spun principalii jucatori.


Problemele OPEC determina scurta intoarcere la 100$ / barilul de petrol

Pretul de cos al titeiului OPEC scade la cel mai mic nivel din 2009 incoace, iar nelinistea membrilor mai bogati sau mai putin bogati ai cartelului in legatura cu strategia "furnizeaza-si-condu" continua sa creasca.

Mult-asteptatul semn al unei incetiniri accentuate in productia non-OPEC pare ca incepe sa palpaie. Incurajat in mod corespunzator, OPEC prinde piata la varf cu o ajustare in scadere la rezultat. Pretul determina o redresare rapida, investitorii ingramadindu-se sa revina pe piata de pe pozitia long - aducand din nou preturi de 100$ / baril la orizont.

Sursa foto: Dabarti CGI / Shutterstock


Oportunitatea anului 2016 in asigurari

In momentul de fata sunt problematici cronice ale pietei de asigurari care, atat timp cat nu sunt rezolvate, nu permit o imbunatatire a rezultatelor. Aici vorbim de la RCA, la gradul de dezvoltare al pietei, pana la strategiile pe termen scurt si foarte scurt ale unor asiguratori, strategii care au afectat capacitatea de plata a acestora, apreciaza Anca Babaneata (foto), CEO Gothaer Asigurari.

"Pe de alta parte, putem vorbi de o pondere destul de mare detinuta de segmentul auto, nevoia de asigurare sau utilitatea unei asigurari in afara acestei linii fiind foarte putin constientizata. Un exemplu graitor in acest sens sunt asigurarile de tip raspundere civila privata (personala). Potentialul teoretic de dezvoltare al pietei este unul extrem de mare. Realitatea insa arata ca procesul de schimbare al mentalitatii sau al piramidei valorilor este unul mult mai indelungat decat se anticipa, probabil si datorita gradului de informare", mai spune Anca Babaneata.

Printre cele mai importante evenimente ale anului 2015, in opinia managerului Gothaer, au fost: intrarea in faliment a societatii Astra Asigurari, exercitiul BSRE de evaluarea a activelor si pasivelor societatilor de asigurari si stabilirea masurilor care sa permita functionarea asiguratorilor cu respectarea cerintelor prevazute de regimul de solvabilitate Solvency II.

Intrebata despre principala amenintare in 2016, Anca Babaneata evidentiaza "instabilitatea pietei", in timp ce "oportunitatea anului 2016" pentru industria de asigurari din Romania poate fi implementarea Solvency II, daca aceasta este aplicata si coordonata cu o supraveghere unitara.


Piata auto revine la nivelul din 2009

Dealerii de masini se asteapta anul acesta ca piata auto sa revina la nivelul din 2009, in jur de 115.000 autoturisme noi, reprezentand o crestere de 10-15% fata de 2015 cand nu a depasit 100.000 de unitati. Vanzarile de masini noi au coborat sub 100.000 de unitati pentru prima data in 2010 la 94.500 unitati.

Vezi aici toate estimarile.




Citeste si