Job-ul unui marketer nu a fost niciodata mai complex si nu este greu sa iti dai seama ca inovatiile tehnologice vor continua sa dea forma peisajului digital marketing-ului. Traim intr-o era digitala in care tehnologiile au „blurat”, modificat diferite metode traditionale de marketing si continua sa faca acest lucru. Sa trecem in revista, spre finalul anului 2015, care sunt cateva dintre principalele tendinte care impacteaza si vor impacta digitalul in viitor, inclusiv in Romania.

Inainte de a incepe insa, iata cateva statistici:

1. Circa 72% dintre marketerii de pe plan global considera ca modelul de marketing traditional nu se mai potriveste vremurilor (Mondo)
2. Mobile-ul si formatul video vor deveni punct central pentru engagement-ul clientilor in 3-5 ani (Mondo)
3. In 2017, investitiile in digital marketing vor depasi pe cele legate de IT (Gartner)
4. Analizele predictive reprezinta cheia in crearea unor experiente de marketing individualizate (NJIT)
5. Pana in 2020, vor fi mai mult de 75 de miliarde de device-uri mobile in lume (Business Insider).

1. Internet of Thinkgs (IoT)

Desigur, deja ati auzit despre IoT; conceptul din spatele denumirii este simplu – o retea de obiecte fizice (lucruri) care pot fi folosite in colectarea si schimbarea datelor, fara interactiune intre oameni. Pana in 2017, pe plan global, este de asteptat ca fiecare locuinta sa aiba, in medie, cate cinci device-uri conectate/conectabile intre ele.

Impactul asupra digital-ului (si marketing-ului) este extrem de mare – control mai ridicat al consumatorilor, targetare precisa si diferita. Inca nu stim cum, ce, cand si in ce fel vor colecta marketerii datele de pe aceste device-uri, dar acest lucru se va intampla, intr-un fel sau altul, desi consumatorii, in general, sunt reticenti in a impartasi detalii personale. Romanii insa, comparat cu germanii, de exemplu, sunt mai deschisi in acest sens.

2. Realitatea amplificata

Suna mai bine in engleza – augmented reality; nu este un concept nou, este posibil sa fi experimentat fara sa stii macar ce inseamna. „Amplificat” inseamna o imagine in timp real cu elemente modificate, realizate prin computer (grafica, audio, video etc). Aplicatiile sunt un exemplu bun pentru aceasta tehnologie, atunci cand consumatorilor le sunt prezentate informatii legate de un brand la un nivel complet diferit. Presupun ca deja cunoasteti branduri care se folosesc de aceasta augmented reality pentru vanzari – in Romania, IKEA, prin intermediul catalogului fizic, iti poate crea o imagine pe mobil prin care plasezi obiecte de mobilier in casa.

Este un exemplu de digital si este doar un inceput. Augmented reality afecteaza atat marketing-ul traditional, cat si cel digital si poate imbunatati in mod real felul in care marketerii interactioneaza cu consumatorii. Si aceasta este si cheia – interactiune, nu targetare. Prin augmented reality poti crea experiente placute, interesante, inedite, care sa atraga un client fara a se simti, in vreun fel, agasati.

In cadrul Retail Arena, care va avea loc pe 11 si 12 noiembrie, L’Oreal va prezenta un astfel de exemplu.

3. Wearables

Greu de tradus in romana, insa cu totii stim ce inseamna. Piata este din ce in ce mai inundata de produse care pot fi purtate usor – ceasuri (Vector Watch, Apple Watch etc.), bratari inteligente, iar piata nu este nici pe departe saturata sau complet definita.

Aceste tehnologii pot fi extrem de importante in Universul IoT si augmented reality, atat in scop personal cat si comercial, industrial. Poate ca ceasurile inteligente nu „schimba vieti”, insa sunt o multime de alte produse wearables care se afla in teste si care, in cativa ani, vor avea un impact puternic asupra mediului digital. Marketerii vor putea capitaliza si masura atitudini, tipuri comportamentale, tendinte. Aceste „wearables” vor deveni parte indisolubila a vietii noastre, pe nesimtite, deci tracking-ul va fi mult mai usor.

4. Continut mobile interactiv

Facebook a oferit acces la Instant Articles catre mai multe publicatii din State, inclusiv Times, New York Times, National Geographic si rezultatele initiale au fost uimitoare. Acest continut interactiv, cu design placut, deschid oportunitati noi pentru brand advertising, targetat catre cei care citesc, din ce in ce mai des, continut de pe mobile.

Parte din acesti publisheri, BuzzFeed si New York Times, lucreaza cu Apple pentru a imbunatati experienta continutului mobil. Fiecare canal media va avea, in timp, propriul canal in aplicatia News lansata de Apple si utilizatorii vor putea sa caute dupa diferite subiecte de interes pentru ei. Cu cat utilizatorii interactioneaza mai mult cu News, cu atat aceasta invata mai mult(e) despre ei.

Citeste si:

Mobile-ul ofera acces la videoclipuri total imersive – inca o tendinta care va prinde avant in viitorul apropiat, branduri precum GoPro sau Facebook investind in realitate virtuala pe mobile. Din ce in ce mai multe aplicatii conecteaza, de exemplu, mobile-ul cu Oculus Rift si cum ar fi ca, de exemplu, adanc „infipt” in lumea virtuala, sa vezi o mica reclama, neintruziva, pe un perete de unde ies monstri pe care trebuie sa ii impusti cu arma virtuala/mobil-ul dintr-o mana?

5. Un Internet complet diferit

Fara advertising, Internetul ar arata foarte diferit astazi – ar fi doar o mana de ziare online, aproape niciun videoclip profesionist (exceptand cele produse de amatori), fara Google Maps si cu numar limitat de servicii de eMail.

O alternativa pentru advertising-ul traditional ar fi serviciile platite (paywall-uri), insa, asa cum arata realitatea, in Romania nu multi sunt dispusi sa plateasca pentru continut de calitate. Asa ca putem cadea de acord ca advertising-ul va face parte din viitorul Internetului, mai ales avand in vedere ca a fost si este important in orice mediu (televiziune, radio, ziare scrise), lucruri pe care le consumam de un secol incoace.

Tehnologia din spatele advertising-ului este insa un lucru complet diferit. Ce enerveaza lumea la advertising este faptul ca, deseori, este invaziv. Mai mult, daca esti barbat de 60 de ani si primesti reclame la pantofi cu toc, este cel putin dubios. Pe un site, ziar, o persoana poate primeste doar o reclama de care sa fie interesat, dintr-o multime. Acelasi lucru este valabil si la radio, televizor.

Lucrurile s-au schimbat insa radical; Internetul este singurul mediu care poate targeta din ce in ce mai corect utilizatorii, in functie de preferintele lor, varste, locatie – per total, date demografice. Este de notorietate acel caz din SUA in care parintii unei fete au aflat ca aceasta este insarcinata deoarece compania de la care cumpara de obicei incepusera sa targeteze acesteia produse specifice femeilor insarcinate.

O problema stringenta in prezent este aceea a cresterii ratei de utilizare a Adblock-urilor; in Romania, IAB a prezentat un set de actiuni care sunt menite pentru a limita riscurile blocarii publicitatii si mai multe site-uri internationale nu mai permit deloc intrarea/rularea paginilor daca ai Adblock. Cel mai probabil, si in Romania se va intampla acest lucru.

Digitalul face parte din viata noastra din ce in ce mai mult timp, vine ca o prelungire a bratelor, ochilor, simturilor. Marketerii vor trebui sa fie mult mai flexibili si mai rapizi in deciziile luate, acest lucru nascand atat dificultati dar si oportunitati pentru companii mici, dinamice, care sunt hotarate sa ofere servicii targetate, utile.

Sursa foto: Shutterstock: Digital