“Exista o lista de dezvoltatori care vor sa intre pe piata, ceea ce ne face optimisti sa asistam la nume noi, dar si un proces interesant de expansiune pe care il vom vedea din partea retailerilor din zona de fashion. H&M, de exemplu, a avut in Romania cea mai rapida expansiune din intreaga lume. Se pariaza pe spatii din ce in ce mai mari, ceea ce inseamna ca inca exista loc de dezvoltare pe aceasta nisa”, a declarat Mihnea Serbanescu (foto mai jos), CEO al DTZ Echinox, unul dintre cei mai importanti consultanti imobiliari la nivel local.

Potrivit CEO-ului DTZ Echinox, in cursul anului 2016 vom asista la o efervescenta a parcurilor de retail, care va conduce la cresteri semnificative pe piata.

“In Nord-Vestul Capitalei inca este loc pentru dezvoltarea unui nou mall. Cartierele din Bucuresti sunt mai mari decat orice orase secundare. Vorbim tot mai mult despre retailul stradal, care insa trece printr-o serie de probleme sistemice. Retailul stradal este unul din instrumentele de crestere in piata. Pentru Romania, retailul stradal inseamna in cea mai mare parte food si entertainment. Piata a crescut, bazata pe expansiune, care a condus la o dezvoltare consistenta a pietei. (…) O problema destul de ridicata este aceea a faptului ca devine din ce in ce mai complicat sa faci retail stradal, din cauza masurilor ISU care impun schimbari importante. Sunt multe probleme si piedici, in foarte multe cazuri costul modernizarii unui spatiu poate fi mult mai mare decat o constructie de la zero a cladirii. (…) Multi dezvoltatori se plang ca nu pot obtine autorizatii, procesul fiind unul blocat, chiar tergiversat de ISU”, a punctat Serbanescu.

Conform DTZ, stocul modern de spatii comerciale din Romania va continua sa se dezvolte si in 2016, atat in Bucuresti cat si in orasele regionale. Pentru anul viitor, spatiile ce urmeaza a fi livrate depasesc 180.000 mp.

ParkLake Plaza si Veranda Mall Obor, cele mai importante inaugurari din Capitala in 2016

Pe lista celor mai importante proiecte comerciale care vor fi inaugurate in cursul anului viitor se numara ParkLake Plaza (Caelum Development si Sonae Sierra) si proiectul Veranda Mall Obor (familia Pogonaru).

ParkLake Plaza, unul dintre cele mai importante proiecte comerciale anuntate in Romania, si totodata unul dintre cele mai asteptate mall-uri ale Capitalei din cursul anului viitor. Proiectul din cartierul Titan va fi inaugurat in luna septembrie a anului viitor, cu o intarziere de sase luni fata de data stabilita initial de catre dezvoltatorii proiectului.

Deschiderea mall-ului ParkLake, amanata pentru toamna lui 2016

Deschiderea mall-ului ParkLake, amanata pentru toamna lui 2016

Proiectul din cartierul bucurestean Titan a ajuns deja la un grad de preinchiriere de 90%, pe lista provizorie a centrului comercial fiind deja mai multe noi branduri care vor ajunge exclusiv in Romania.

Printre noile nume ale viitorului centru comercial se numara si lantul portughez de fashion Lanidor, un brand exclusivist de imbracaminte si incaltaminte care va concura unor branduri precum Marks & Spencer, lantului Inditex (Zara, Pull & Bear, Stradivarius, Berska, Massimo Dutti), Peek & Cloppenburg, Debenhams sau BSB. Brandul va fi introdus pe plan local sub forma de franciza.

Printre alte nume care vor intregi lista noilor spatii comerciale din ParkLake Plaza se mai numara Antonelle Paris, Louis Purple (cu un singur al magazin in Romania, stradal, in Piata Romana – Bucuresti), Claire’s, New Balance Shoes, Sabrini sau Fankie Garage.

Citeste si:

Lucrarile pentru proiectul ParkLake din Capitala au inceput inca de la debutul anului 2014, pentru ca in toamna anului trecut sa fie anuntat primul si cel mai mare chirias al proiectului – grupul Carrefour urmand sa inaugureze un hipermarket de 12.000 mp.

Pe de alta parte, Veranda Mall Obor, proiect care va necesita un efort investitional de circa 60 de milioane de euro, ar urma sa fie inaugurat in toamna anului 2016, asta dupa ce in urma cu cateva luni au fost demarate oficial lucrarile.

Printre companiile care au semnat cu viitorul centru comercial se numara retaileri precum H&M, CCC, Deichmann, dar si ancora Carrefour, hipermarket care va ocupa circa 11.000 mp in viitorul spatiu comercial. “Negociem cu lanturi de magazine care se uita foarte atent la locatie. Vor fi si nume noi, in general proiectul va fi constituit dintr-un mix de chiriasi noi si jucatori cunoscuti din piata”, a declarat Andrei Pogonaru, responsabilul cu dezvoltarea proiectului comercial din cartierul Obor al Capitalei.

Tot pe lista de inaugurari de centre comerciale a anului viitorul se mai numara proiectul Shopping City Timisoara (55.700mp/NEPI/cca. 80 mil. euro), Piatra Neamt Shopping City (29.000 mp/NEPI, 34 mil. euro) sau Mega Mall Satu Mare (27.000 mp, NEPI, 28 mil. euro).

Piata de bricolaj, una supraaglomerata

Intrebati si despre piata locala de bricolaj, una care in urma cu trei ani de zile numara nu mai putin de 10 jucatori ramane in continuare una supraaglomerata, consultantii DTZ asteptandu-se la noi repozitionari pe piata.

“Piata de bricolaj este cea mai aglomerata pe segmentul de retail. Cinci-sase jucatori pe o astfel de piata este inca foarte mult, lucru care va conduce la noi exituri sau consolidari. Ne asteptam sa ramana cel mult trei competitori pe acest segment”, au declarat reprezentantii companiei de consultanta.

Intr-un interviu pentru wall-street.ro, Omer Susli (foto mai jos), omul de afaceri care a preluat operatiunile Praktiker Romania in cursul anului 2014, sustine ca in urmatorii ani ne vom astepta la cel putin doua schimbari importante in piata.

“In urmatorii 2-3 ani, cel putin doi jucatori vor mai iesi din piata, fie printr-un exit, fie prin preluari. Toata lumea vrea sa castige bani in piata. Ideea este daca pierzi bani continuu ce motive ai avea sa ramai? Cine merge in pierdere 2-3 ani consecutiv o va lua pe urmele OBI, companie care a facut o miscare foarte inteligenta, si anume iesirea de pe piata. Cand pierzi bani, de ce sa pierzi si mai mult? Noi tot spunem ca in Romania sunt 22 de milioane de locuitori, realitatea este ca sunt maximum 16-17 milioane. Restul sunt in Europa, astfel ca potentialul scade destul de mult”, a aratat seful Praktiker, Omer Susli.

Principalii concurenti ai DTZ Echinox la nivel local sunt companiile de consultanta CBRE, Colliers sau Knight Frank.