Bucurestiul este cel mai dezvoltat oras din Romania si este locul care a dat tonul dezvoltarilor imobiliare de succes, care au schimbat pe de-o parte fata gri a orasului de dupa Revolutie, insa si al tunurilor imobiliare care au indatorat sute de mii de romani care astazi cu greu se mai lasa convinsi sa se arunce in astfel de pariuri riscante.

Inca din anul 1999, cand in Bucuresti a aparut primul centru comercial de mari dimensiuni din Romania, sectorul de retail s-a aflat intr-un plin proces de dezvoltare care pe parcursul anului a schimbat obiceiurile de consum invechite, cu un stil modern practicat cu succes de mult mai mult timp in Occident.

Specialistii din piata imobiliara, care au asistat de-a lungul timpului marii dezvoltatori, cat si chiriasi in extinderea la nivel local, privesc spre viitor si vorbesc despre potentialul inca neexploatat al Capitalei in privinta proiectelor de mari dimensiuni din Bucuresti.

“Potentialul Capitalei este mult subestimat. Bucurestiul mai poate suporta inca 2-3 centre comerciale de mari dimensiuni in urmatorii 10 ani. In Bucuresti suntem 3-4 milioane de oameni daca luam in calcul si imprejurimile si ma astept ca odata cu noile dezvoltari de proiecte rezidentiale si de birouri sa asistam la o dezvoltare si a polilor comerciali”, a declarat Mihnea Serbanescu (foto mai jos), general manager al Cushman & Wakefield Echinox, unul dintre cei mai importanti consultanti imobiliari prezenti pe piata din Romania, companie care de curand a trecut printr-un proces de rebranding si repozitionare la nivel local, schimbandu-si inclusiv identitatea din DTZ Echinox.

mihnea serbanescu, cushman & wakefield echinox

Anul 2016 a adus doua importante proiecte comerciale in Bucuresti – ParkLake Shopping Center si Veranda Mall Obor, numarul mall-urilor de mari dimensiuni din Capitala ridicandu-se la circa 11 unitati, asta daca luam in calcul si proiectul Unirea Shopping Center, din centrul orasului.

Tot in 2016, pe piata din Romania au fost finalizati peste 200.000 mp de spatii de retail, fiind anul cu cele mai multe livrari dupa 2009. Aproximativ jumatate din volumul livrat a fost in Bucuresti, unde stocul de centre comerciale a ajuns la aproximativ 1,16 milioane mp, dintre care aproape 40% se afla in sectoarele 2 si 3, care au devenit cele mai aglomerate din punct de vedere al stocului disponibil.

Retailerul Takko Fashion: 2-3 mall-uri sunt fezabile in Bucuresti

Nu doar consultantii imobiliari sunt de parere ca exista potentialul pentru astfel de dezvoltari la nivel local. Retailerii sustin ca este loc pentru noi spatii comerciale de mari dimensiuni in Bucuresti chiar si in zonele care sunt deja deservite de astfel de spatii comerciale, insa zona in sine poate deservi un volum ridicat de clienti.

Intrebat daca in Capitala mai este loc de centre comerciale mari, Cosmin Ulmean, in urma cu un an de zile head of sales, Romania, Serbia, Croatia si Slovenia, in cadrul Takko Fashion, a dat ca exemplu sectorul 2, unde, pe langa Mega Mall si Veranda, ar mai fi loc de un mall, in opinia sa.

"Cu siguranta conglomerarea din zona Doamnana Ghica - Colentina poate sa suporte un astfel de centru comercial mare, nu neaparat dominant, precum Baneasa, AFI sau Mega Mall, ci unul de 20-30.000 metri patrati", a declarat Cosmin Ulmean (foto mai jos).

cosmin ulmean, noriel

El a adaugat ca, de asemenea, si in sectorul 4, ar mai fi spatiu in zona de sud, dar si in sectorul 5, unde exista "doar Vulcan shopping Center si cateva hipermarketuri cu galerii". Nu in ultimul rand, "cartierul Militari nu are inca un mall adevarat. Au retail parkuri, dar nu un mall dominant in zona. De doua sau trei mall-uri mai este spatiu in Bucuresti", a mai spus Cosmin Ulmean.

In toamna anului trecut, dupa 9 ani petrecuti in cadrul Takko Fashion, Cosmin Ulmean s-a alaturat retailerului Noriel.

Planuri exista: familia Pogonaru cauta deja teren pentru un nou “Veranda Mall” in Bucuresti

Andrei Pogonaru (foto mai jos), tanarul antreprenor roman care a dezvoltat la nivel local proiectul Veranda Mall din cartierul Obor, sustine ca deschiderea proiectului comercial de proximitate a fost doar un prim pas pe care il va face la nivel local, iar planurile vizeaza noi spatii comerciale de proximitate in Bucuresti.

“Ne uitam cu atentie la terenuri in Bucuresti pentru un nou proiect similar cu Veranda Mall. Vrem sa extindem conceptul mall-ului de proximitate si in alte puncte cheie din Capitala. Experienta de pana acum cu Veranda Mall mi-a largit orizonturile si asteptarile, iar echipa pe care am reusit sa o implic in proiect m-a facut sa fiu optimist pentru viitoarele planuri pe care le avem. Cu siguranta va urma un nou proiect de talia Veranda Mall”, a dat asigurari Andrei Pogonaru.

andrei pogonaru, veranda mall obor

Potential pentru o noua dezvoltare vad si oficialii Sonae Sierra, dezvoltatorii ParkLake Shopping Center, cel mai mare mall livrat in Romania in cursul anului trecut, care sustin ca analizeaza la randul lor mai multe terenuri pentru potentiale achizitii si viitoare dezvoltari.

Prezent la conferinta (RE)Construct 2017, Ingo Nissen, managing director al Sonae Sierra Developments Romania, dezvoltator al ParkLake Shopping Center si proprietar al mall-ului River Plaza din Ramnicu Valcea, nu exclude posibilitatea unui nou centru comercial de mari dimensiuni in Bucuresti.

“Avem pe lista trei orase pentru viitoare dezvoltari, insa nu excludem Capitala. Este un loc cu foarte mult potential si terenuri foarte bune”, a spus Ingo Nissen.

Oficialul Sonae Sierra a precizat ca are un obiectiv foarte clar acela de a investiga Romania si tarile din regiune in vederea unor noi investitii si recunoaste ca piata noastra a devenit mult mai interesanta pentru investitorii internationali. De asemenea, Nissen se astepata pe segmentul de retail ca in acest an "sa apara mai multi chiriasi".

In momentul de fata, Capitala nu mai are in lucru nicio alta noua dezvoltare de amploare, pentru Bucuresti fiind programate o serie de extinderi in urmatorii doi ani.

Taie online-ul din elanul dezvoltatorilor? Colliers: Urmeaza consolidarea mixului de chirias si mai putin accentul pe dezvoltare

O componenta importanta in tot acest iures al dezvoltarilor este cea a dezvoltarii componentei vanzarilor online, care capata tot mai mult contur si pe piata din Romania si care, in urmatorii 10 ani, va creste si mai mult.

Intr-un raspuns acordat wall-street.ro, Daniela Popescu (foto mai jos), associate director in cadrul departamentului de retail al Colliers International, sustine ca Internetul va juca un rol din ce in ce mai important in perioada urmatoare, iar dezvoltatorii si proprietarii de mall-uri se vor concentra mai mult pe consolidare si mai putin pe dezvoltarea efectiva.

“Ne asteptam ca in urmatorii 10 ani comertul online sa castige din ce in ce mai mult teren. Prin urmare, proprietarii de centre comerciale se vor concentra pe consolidarea mixului de chiriasi, astfel incat sa ofere zone de entertainment cat mai inovatoare si mai variate, zone de food-court cat mai generoase, dar si chiriasi noi pe toate segmentele – moda, incaltaminte, accesorii etc”, a precizat specialistul in piata de retail.

daniela popescu, colliers international

Potrivit acesteia, pe termen mediu, se asteapta ca Bucurestiul sa mai primeasca inca un proiect de mari dimesiuni, care sa candideze pentru pozitia de centru comercial dominant.

“Daca tinem cont atat de dispunerea actuala a centrelor comerciale existente, cat si de oferta de terenuri disponibile care se potrivesc pentru astfel de dezvoltari, cel mai probabil un nou proiect ar putea fi demarat in zona de nord-vest a orasului in urmatorii 3-5 ani”, a explicat Daniela Popescu.

Intrebata despre retailerii care se uita pe piata din Romania, Daniela Popescu a adaugat ca sunt jucatori din Polonia sau din Turcia care analizeaza sa accesezein perioada urmatoare o piata importanta cum este Romania.

Ce se intampla cu proiectele neperformante: ce viitor au Grand Arena sau Liberty Center

In tot acest iures al dezvoltarilor imobiliare, ramane totusi o intrebare: ce se intampla cu atat de multe proiecte comerciale neperformante?

Sunt multe exemple de proiecte afectate de concurenta ultimilor ani – si sunt aici o serie de exemple asa cum este cazul Plaza Romania, Bucuresti Mall, Liberty Center, dar si proiecte mai mici – cum este cazul Grand Arena sau Vitantis Shopping Center.

Specialistii imobiliari sustin ca investitiile pe care dezvoltatorii Bucuresti Mall si Plaza Romania le-au realizat in cele doua centre comerciale au adus rezultate atat in privinta traficului, cat si a vanzarilor chiriasilor.

“Desi se afla in vecinatatea unui alt centru dominant in zona Militari (AFI Palace Cotroceni), Plaza Romania a reusit sa isi recastige identitatea si sa se repozitioneze pe piata, asta desi concurenta in zona este una foarte mare”, a declarat Mihnea Serbanescu, general manager al Cushman & Wakefield Echinox.

La polul opus, se afla si o serie de proiecte care si-au pierdut din farmecul trecut, fie dintr-o concurenta puternica a unor proiecte mai bine localizate si cu un mix de chiriasi mai tentant, fie printr-un management defectuos care a condus la datorii de necontrolat.

“Sunt proiecte care performeaza, altele care inca isi cauta identitatea. Grand Arena este un exemplu de proiect care ar putea fi repozitionat si care are sanse sa devina un proiect competitiv. La fel si Liberty Center, care are o concurenta puternica, dar care cu un investitor strategic in spate isi poate recastiga pozitia pe piata. Nu vad in Bucuresti proiecte in retail fara viitor. Toate pot castiga”, a mai declarat Mihnea Serbanescu.

Ce proiecte comerciale rasar la nivel local: de la extinderi in Bucuresti, la pariul pe orasele secundare

Conform datelor companiei de consultanta imobiliara CBRE, in acest an vor aparea o serie de extinderi ale unor mari proiecte comerciale, cat si o serie de noi pariuri pe plan local.

In ceea ce priveste extinderile, proiectul Sun Plaza dezvoltat de austriecii de la S-Immo, va trece printr-un amplu proces de dezvoltare, in doua faze, ce va insuma circa 11.000 mp noi adaugati proiectului, a City Park Constanta (NEPI) care va presupune finalizarea extinderii prin reamenajarea food-court-ului si a zonei de entertainment , a proiectelor Shopping City Galati (21.000 mp), precum si a Shopping City Sibiu (11.000 mp), arata datele CBRE.

In ceea ce priveste noile livrari, anul 2017 va aduce mai multe noi proiecte pe harta, printre cele mai importante numarandu-se Ramnicu Valcea Mall (27.900 mp / NEPI), Shopping City Satu Mare (17.400 mp/NEPI), Bistrita Retail Park (15.000 mp / Ionut Dumitrescu – Forte Partners), Platinia Cluj (13.000 mp / asocierea Florisal SA – Drusal SA) , sau Prima Shops Oradea (10.000 mp / Oasis Retail & Development).

Specialistii imobiliari sustin, insa, ca orasele secundare si-au atins deja maturitatea in privinta dezvoltarilor de centre comerciale de mari dimensiuni, iar tendinta este de a migra spre proiecte de ultraproximitate. “Tendinta in provincie este de a dezvolta proiecte de tip mini-retail park-uri. Zalau, Vaslui, chiar si Dorohoi sunt pe lista pentru a fi acoperite de aceste mici dezvoltari de retail. Dezvoltatorii proiectelor de retail se uita spre orase cu 25.000 de locuitori in interiorul orasului, dar care pot atinge un catchment dublu pentru a le creste atractivitatea”.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »