“Conform studiului pentru anul 2018, dintre cele 20 de state membre care au un salariu minim stabilit la nivel national, Romania are al treilea cel mai mic salariu brut pe economie (416 EUR), dupa Bulgaria (261 EUR) si Lituania (400 EUR). In anul 2017, Romania avea al doilea cel mai mic salariu brut (323 EUR), dupa Bulgaria. Aceasta schimbare de pozitie se datoreaza insa cresterii artificiale a salariului minim brut, ca urmare a transferului contributiilor sociale ale angajatorului in sarcina angajatului. Acest lucru este evidentiat si de faptul ca, din punct de vedere al sumelor nete, pentru 2018, Romania are al doilea cel mai mic salariu net (243 EUR), dupa vecina sa Bulgaria (202 EUR)”, se subliniaza in comunicatul KPMG.

La polul opus, cele mai mari salarii minime brute pe economie se inregistreaza in Luxemburg (1.999 EUR), Irlanda (1.834 EUR) si Germania (1.818 EUR).

Cei mai bogati platesc taxele cele mai mici

Expertii companiei remarca, totodata, ca tarile care au un nivel scazut al salariului minim (inclusiv Romania) au cote efective de impozitare mari (peste 40%) pe cand tarile cu un nivel ridicat al salariului minim (ca Luxemburg, Irlanda sau Marea Britanie) au cote efective de impozitare sub 30%. La calculul cotelor efective de impozitare se iau in considerare cotele de impozit, dar si cotele de contributii, raportate la valoarea salariului brut.

“Cota efectiva de impozitare in Romania este de 44%, a saptea cea mai mare cota de impozitare efectiva dintre cotele inregistrate in cele 20 de state membre ale UE, SEE si Elvetia care au un salariu minim stabilit la nivel national. Extremele sunt reprezentate de Irlanda cu o cota efectiva de impozitare de 15% si Franta cu o cota efectiva de 87%”, se mai arata in studiul KPMG.

Eurostat: Romania, tara cu...
Citeste si: Eurostat: Romania, tara cu cel mai mare deficit guvernamental din UE

Analiza este realizata pentru statele membre ale Uniunii Europene (UE), Spatiului Economic European (SEE), care au salariul minim stabilit la nivel national, si Elvetia. Studiul se afla la cea de-a treia editie si ne arata evolutia salariului minim, dar si a costurilor fiscale aferente, in fiecare dintre statele analizate. In acest an, studiul cuprinde si cele mai recente informatii privind statusul transpunerii Directivei 67/2014/UE in legislatia locala a fiecarui stat membru si explica modificarile propuse Directivei privind detasarile transnationale pentru garantarea unui tratament echitabil al lucratorilor detasati pe baza conceptului de "remunerare egala pentru munca egala".