Romania are potentialul economic de a prelua rolul de hub est-european in materie de investitii straine (ISD) catre exterior la nivel regional, iar acest obiectiv necesita o infrastructura si un cadru institutional adecvate acumularii de capital, releva studiul "Dezvoltare prin internationalizare: optiuni pentru Romania", realizat de un grup de economisti ai Facultatii de Relatii Economice Internationale, din cadrul ASE Bucuresti si cercetatori ai Institutului Ludwig von Mises.

KPI pentru atasatii comerciali ai Romaniei peste hotare

Astfel, lansarea unor deduceri fiscale pentru serviciile de consultanta aferente internationalizarii, introducerea unor indicatori de performanta si a bonusurilor de performanta pentru atasatii comerciali ai Romaniei din pietele-tinta si crearea de ratinguri furnizate de beneficari, adica firmele romanesti, sunt demersuri care vor duce la o alocare mai eficienta a resurselor, vor asigura un feedback mai eficient din partea beneficiarului si vor contribui la crearea premiselor ca Romania sa devina un hub regional pentru investitii peste hotare. Studiul poate fi descarcat cu ajutorul link-ului de mai sus.

"Daca se vrea incurajarea internationalizarii firmelor romanesti, orice masura publica trebuie sa vizeze crearea unui context economic favorabil acumularii de capital. Pana sa ajungem in situatia in care agentii economici romani exporta mai mult capital, trebuie create in prealabil premisele acumularii unui stoc critic de resurse menite a fi utilizate in procesele productive delocalizate. Desigur, obtinerea unui astfel de rezultat nu poate fi realizat peste noapte. Este nevoie de asteptare si consecventa in politicile publice", enunta autorii studiului.

Autoritatile romane ar trebui sa se orienteze spre eliminarea barierelor institutionale cu care se confrunta investitorii romani in strainatate.

Prezentul studiu, realizat pentru proiectul Start-Up Bridge din Fundatia Romanian Business Leaders (RBL), reprezinta prima incercare sistematica de analizare a internationalizarii firmelor romanesti, in sensul de extindere a procesului productiv dincolo de granitele nationale. In opinia economistilor din cadrul ASE, o strategie optima pentru autoritatile publice este cea in care autoritatile romane ar trebui sa se orienteze spre eliminarea barierelor institutionale cu care se confrunta investitorii romani in strainatate si sa faciliteze dialogul pentru acele situatii in care firmele romanesti sunt nevoite sa obtina aprobari de la autoritatile din alte state.

Citeste si:
Romania, cea mai mare crestere a lucrarilor de constructii in iunie
Romania a inregistrat cea mai...

Data fiind aceasta viziune strategica, economistii din cadrul Facultatii de Relatii Economice Internationale propun tratarea problemelor legate de stabilirea unor indicatori de performanta (key performance indicators - KPI) de catre Guvernul Romaniei pentru atasatii comerciali ai tarii noastre peste hotare, care sa reflecte masurile concrete pentru facilitatea investitiilor romanesti.

"Decizia de internationalizare se situeaza undeva intre factori locali ostili care imprima un caracter reactiv acesteia, si dorinta de expansiune pe pietele externe, considerata a fi consecinta unui comportament antreprenorial activ, aflat in cautarea unor noi oportunitati", a declarat Claudiu Vrinceanu, unul dintre initiatorii proiectului Start-Up Bridge din cadrul RBL.

Studiul arata ca o tendinta in materie de ISD catre exterior la nivel regional este emergenta unor tari cu rol de "hub" pentru economiile invecinate. Aceste hub-uri sunt destinatii initiale pentru ISD, care apoi pleaca mai departe spre vecini. Astfel, Estonia este un hub pentru ISD in tarile baltice, iar Slovenia este un hub pentru ISD in tarile spatiului ex-iugoslav. Pentru tarile est-europene, Ungaria a jucat rolul de "hub", dar incepand cu 2008 acest rol s-a diminuat. In cazul acestor economii insa este o relativa precocitate in atingerea unui nivel de trai mai crescut si este cunoscuta corelatia semnificativa dintre PIB per capita si EISD (fluxurile de investitii straine directe catre exterior) in cazul economiilor.

Statul, ca facilitator al internationalizarii companiilor din Romania

In opinia autorilor studiului REI - Start-Up Bridge, statul roman se poate plasa intr-o pozitie de facilitator al internationalizarii, dincolo de rezolvarea cauzei primordiale mentionate (formarea capitalului autohton), una dintre solutii ar putea fi negocierea unor acorduri specifice de liberalizare in domeniul investitiilor straine, cu partenerii din regiune sau altii mai indepartati geografic.

Citeste si:
Bacsisul se oficializeaza in Romania. Care sunt regulile
Bacsisul devine oficial in...

In ceea ce priveste internationalizarea prin exporturi, daca se doreste o crestere a acesteia trebuie identificate barierele (in special netarifare) cu care se confrunta exportatorii. "Aderarea la UE a insemnat, e drept, eliminarea taxelor vamale in statele membre, insa astazi protectionismul de tip netarifar a luat amploare. Prin urmare, taxele nu mai sunt o problema insa, spre exemplu, conditiile/standardele tehnice pentru a produce intr-o anumita tara din UE pot fi conditii eliminatorii pentru firmele romanesti. Asadar, cand ne gandim la dimensiunea redusa a proiectelor de ISD-uri tip greenfield care presupun activitate de productie, este de luat in calcul daca statul gazda ofera conditii economice si tehnice care nu discrimineaza intre investitorii autohtoni si cei straini, prin intermediul barierelor comerciale netarifare", se arata in studiu.

Autorii studiului sunt Matei-Alexandru Apavaloaei, doctor in economie, asistent universitar Facultatea REI - ASE Bucuresti si cercetator asociat al Institutului Ludwig von Mises Romania (ILvMR), Tudor Gherasim Smirna, doctor in economie, asistent universitar Facultatea REI - ASE Bucuresti si presedinte al ILvMR si Andreas Stamate-Stefan, doctor in economie, lector universitar Facultatea REI - ASE Bucuresti si cercetator asociat al ILvMR.

Sursa foto: patpitchaya / Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »



Citeste si
Romania a indeplinit un singur obiectiv din Strategia Competitivitatii