Legătura dintre cât de mult lucrezi și cât de multe rezultate produci nu este întotdeauna vizibilă sub forma unei ecuații liniare.

Țările cele mai performante din Europa sunt cele în care organizațiile au înțeles că nu contează cât de multe ore lucrezi, ci cât de mult produci în acele ore.

Metoda de calcul a productivității

Unul dintre indicatorii macroeconomici care măsoară eficiența angajaților este PIB-ul/GDP-ul per ora de lucru. Desigur, ecuația eficienței economice este mult mai complexă și nu poate fi explicată doar prin acest indicator, pentru că nu doar munca produce rezultate în PIB, ci și capitalul financiar, consumul, evoluția tehnologică etc.

Însă PIB-ul per ora de lucru rămâne un indicator prețios, care contribuie la înțelegerea decalajul dintre diferite zone ale Europei. Se iau datele anuale PIB ale unei țări și se împarte această sumă la numărul total de ore lucrate de către toți angajații înregistrați în țara respectivă. Suma este ajustată pentru a ține cont de inflație și se calculează la valoarea dolarului american din 2010.

Ce țări au cea mai mare productivitate a muncii?

Conform datelor OECD pe 2019 și 2020, cea mai productivă țară afiliată OECD este Irlanda, iar avansul ei crește de la an la an. În medie, o oră de lucru a unui angajat irlandez aduce o contribuție de $109.4 la PIB. De ce tocmai Irlanda? Probabil datorită contribuției foarte mari la PIB pe care o au companiile din Silicon Docks, în Dublin: Google, Facebook și alți giganți tech.

Poate că Irlanda nu este cel mai bun reper cu care să ne comparăm. Podiumul productivității este completat de Luxemburg ($96.72) și Norvegia ($85.53). Și Luxemburg reprezintă un context special, fiind una din țările cu cel mai mare PIB per locuitor, datorită taxelor corporate mici și a programelor de susținere a investitorilor de către stat.

Apoi, în top 10 european își mai fac loc, în ordine, Danemarca, Elveția, Belgia, Suedia, Austria, Olanda, Franța. Unde este România? Abia pe locul 28, cu o productivitate de aproximativ 3 ori mai mică decât locul 1 ($33.06). Angajații din România lucrează mai multe ore decât cei din alte țări, dar cu rezultate mai slabe la nivel macroeconomic. Și vestea proastă e că suntem una dintre puținele țări din UE în care indicatorul de productivitate a scăzut în 2020, față de 2019.

E ușor de observat că țările nordice sunt foarte bine situate în acest top. Sunt țări în care săptămâna de lucru tinde să fie mai scurtă. Conform datelor Eurostat, angajații din Norvegia lucrează 33.5 ore pe săptămână, cei din Danemarca 32.6 ore, iar cei din Olanda doar 29.3 ore. Excepția este Islanda, unde săptămâna de lucru e de 38.6 ore. La coada clasamentului european sunt Bulgaria și România (40.5 ore pe săptămână), alături de țări non-UE ca Turcia, Serbia, Macedonia de Nord, Muntenegru.

Sursa: ec.europa.eu/eurostat/

Dincolo de mulți alți factori care pot explica decalajul, nu greșim să spunem că aceste statistici relevă o realitate pe care o cunoaștem cu toții: în România, avem o problemă în ce privește productivitatea și eficiența muncii.

Cum putem crește productivitatea angajaților?

Există mai multe modalități de a crește productivitatea, dar dacă ne uităm la modelul țărilor de succes, ele au câteva lucruri în comun. Unul dintre ele e că mai multe companii din aceste țări își eficientizează activitatea folosind soluții software CRM (Customer Relationship Management) și ERP (Enterprise Resource Planning).

Ce este un CRM? Este un sistem software în care sunt manageriate toate detaliile interacțiunilor cu clienții și prospecții. Poți organiza întreaga activitate și te asiguri că toate datele despre clienți sunt centralizate, în siguranță și accesibile.

Sistemele CRM cresc eficiența echipelor de lucru, fie că e vorba de echipe de vânzări sau de alte departamente din companie, care lucrează în sisteme Agile sau pe bază de proiect. În CRM se stabilesc sarcini, responsabili și termene de execuție. La fel de important este că ele pot automatiza unele sarcini repetitive prin șabloane de lucru, formulare, secvențe prestabilite de lucru și mesaje standard.

În Norvegia, 34% din toate companiile folosesc un CRM, iar în Danemarca 35%. În Luxemburg cifra e de 37%, Belgia 46%, iar Olanda 56% (sursa: ec.europa.eu/eurostat/). În România doar 20%.

Dacă eliminăm companiile mici și foarte mici din analiza noastră, ne putem uita la procentele de utilizare CRM în companii medii și mari: Norvegia (53% din companiile medii folosesc CRM, 65% din cele mari), Danemarca (51%, respectiv 73%), Belgia (60%, respectiv 78%), Suedia (52%, respectiv 75%), Olanda (71%, respectiv 78%)... România (23%, respectiv 42%).

Deși corelația nu este perfectă, se vede un trendline puternic pozitiv între productivitate și rata de utilizare a CRM-urilor. Trendline-ul este mai evident dacă ne uităm doar la companiile mari.

Dacă eliminăm Irlanda și Luxemburg, care sunt la capătul setului de date din motive pe care deja le-am explicat, corelația este și mai evidentă. Remarcăm totuși excepția numită Polonia, care are o rată bună de folosire a CRM-urilor în companii, dar un PIB/ora de lucru cel mult mediu. Finlanda se abate și ea de la regulă, în sensul în care nu are o productivitate atât de ridicată pe cât ne-am aștepta, în contextul dat.

Așadar, un bun punct de plecare pentru companiile care vor să își mărească output-ul este implementarea unui sistem CRM.

MiniCRM: un sistem care contribuie la creșterea productivității

Care e cea mai bună soluție CRM? Fiecare companie este diferită și are nevoie de un sistem care să se adapteze nevoilor sale. Un astfel de sistem flexibil este MiniCRM, furnizat de către o companie care funcționează din 2009 și deservește peste 1700 de clienți din România și Ungaria.

MiniCRM e mult mai mult decât un soft de gestionare clienți. E un sistem care îți poate transforma radical procesele de muncă, pe toate palierele unde este nevoie.

Vânzări: se poate vedea în orice moment care este statusul unui client sau prospect, cine și când a interacționat cu el, care a fost rezultatul, care sunt următorii pași și cine este responsabil pentru el.

Mesaje automate: se pot seta remindere și trimite mesaje automate atât în interiorul echipei, cât și înspre clienți. Se pot trimite e-mailuri și SMS-uri individuale sau în masă direct din MiniCRM. Se poate automatiza activitatea cu șabloane, astfel încât să nu se mai piardă timpul cu sarcini repetitive.

Rapoarte: rapoartele de activitate se generează automat și se poate vedea în orice moment progresul echipei sau a oricăruia dintre membrii ei.

Facturare-contractare: se poate folosi modulul de facturare pentru a genera și trimite automat facturi și remindere de plată către clienți. Totul corelat cu baza principală de date cu clienți.

Helpdesk: se poate conecta întregul sistem cu un helpdesk și vedeai, cu un singur click, ce probleme întâmpină clienții tăi. Se emit tichete și se alocă responsabili în mod automat.

Marketing: se pot corela campaniile de marketing cu vânzările. Fiecare prospect care vine dintr-o campanie pe Facebook, sau pe Google sau dintr-un newsletter, sau dintr-un formular, va fi procesat automat și se va crea un card în MiniCRM, pe baza căruia echipa de vânzări va putea să îl transforme în client.

Project Management: modulul de project management poate fi folosit pentru o viziune de ansamblu asupra tuturor task-urilor deschise, în așteptare sau finalizate, a priorităților, precum și a responsabililor și a termenelor de execuție.

Sincronizare: MiniCRM se poate integra cu diverse aplicații, cum ar fi calendarul Google.

Accesibilitate, în cloud: se poate accesa sistemul de pe orice device conectat la Internet, inclusiv de pe mobil.

Implementare: nu este nevoie de personal tehnic pentru implementare. Există posibilitatea ca echipa de consultanți MiniCRM să implementeze sistemul pentru companie și chiar ca unul dintre consultanți să lucreze permanent cu compania care achiziționează serviciul.

Cu MiniCRM, companiile românești pot funcționa la același nivel de productivitate cu cele mai eficiente întreprinderi din Europa. Probabil nu va fi destul ca să anulăm ecartul macroeconomic ca țară, dar este un bun început.

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:

Setari Cookie-uri