Ce va urma după anunțul liderilor UE privind un embargo progresiv asupra petrolului rusesc? Cel mai probabil, o scumpire a carburanților, dar lucrurile sunt mai complicate decât atât. Mai multe explicații ne dă Claudiu Cazacu, XTB România.

”Am pornit de la impactul pe bursele internaționale și văd carburanții undeva cu 4-5% mai sus în următoarea lună, ca impact la pompă în România, pornind de la evoluția petrolului și de la o evoluție prezumată a dolarului”, spune Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul casei de brokeraj pe burse internaționale XTB. De asemenea, se va menține diferențialul între motorină și benzină.

China și concediile ar putea scumpi carburanții

El avertizează, însă, că acesta e doar un scenariu general, care poate fi mult diferit de ceea ce se întâmplă în realitate, deoarece în momentul de față există presiuni multiple. ”Până de curând, China, fiind în lockdown, trăgea în jos prețul sau măcar nu îl lăsa să crească foarte mult. Acum există o redeschidere parțială și planuri pentru o redeschidere și mai mare. Asta vine într-o perioadă când ne apropiem de sezonul vacanțelor, deci vor fi mai multe calatorii, plus cerere crescută de energie pentru climatizare. Din păcate, riscul e să ajungem și mai sus.”

Retail jobs

Citește și: Ce impact va avea embargoul UE asupra petrolului rusesc. Victoria Ungariei lui Orban

Încă nu avem toate detaliile vizavi de ce se va întâmpla, spune Claudiu Cazacu, dat fiind că abia spre sfârșitul săptămânii sancțiunile asupra exporturilor de petrol rusesc vor căpăta o formă concretă, după aprobarea de către Consiliul UE. Dar câteva lucruri sunt deja clare: de pildă, cei care importă petrol direct din Rusia vor obține un preț mai bun, deci vor avea un avantaj competitiv.

MOL Marosludas 1

Compania MOL din Ungaria, de pildă, ar putea vinde mai ieftin. ”Într-o perioadă de presiune inflaționistă e un avantaj pentru Ungaria și un dezavantaj relativ pentru România”. Potrivit Euractiv, MOL a avut în martie o marjă de profit de aproape 35 de dolari pe baril – în vreme ce recordul ultimilor zece ani era de numai 9,3 dolari. Pe de altă parte, compania maghiară este specializată în procesarea țițeiului rusesc Ural, iar trecerea la un alt tip de țiței ar fi extrem de costisitoare – aproximativ 700 de milioane de euro, potrivit Financial Times.

Citeste si:
După criza semiconductorilor, industria auto e afectată și de război
Industria auto, lovită dur de...

Într-un scenariu balansat, am vedea un 4-5% creștere a prețului carburanților la pompă pe parcursul lunii următoare.
Claudiu Cazacu, XTB România

Surse alternative de aprovizionare cu petrol

Pe termen scurt, România are niște rezerve de petrol, deci, spune analistul XTB, nu ar trebui să avem un impact major. Apoi, însă, va apărea problema identificării unor rute alternative de aprovizionare - nu doar în România, ci la nivel european. Rusia este principalul partener comercial al UE în materie de importuri de petrol – peste 29%, urmată de SUA și Norvegia, fiecare cu mai puțin de 10%.

”Aici intrăm într-un teritoriu al incertitudinilor și supozițiilor. Cred că o parte din cantități ar putea veni din zona furnizorilor tradiționali – Orientul Mijlociu – și cred că se va putea produce o înlocuire parțială. Anumite fluxuri de petrol dinspre Rusia ar putea fi redirijate către India și China - dar nu în totalitate, și aici e problema. Asta înseamnă că anumite cantități ar putea fi reorientate, adică ce nu mai ajunge în China sau India să meargă spre Europa”, spune Claudiu Cazacu, care avertizează că trebuie să ținem seama de contracte pe termen lung, de capacități de transport și alte dificultăți.

Citeste si:
Benzinăriile MOL din Ungaria introduc o limită de 50 de litri pe zi
Benzinăriile MOL din Ungaria...

Statistic: Share of Russian products in total oil and petroleum product imports in the European Union (EU) and the United Kingdom (UK) in 2020, by country | Statista
Find more statistics at Statista

De unde ar putea importa România petrol

În momentul de față, România acoperă circa 30% din consumul național din surse proprii. În materie de importuri, potrivit cifrelor Eurostat, cumpărăm petrol și produse petroliere în principal din Kazahstan (34,1%), Federația Rusă (32,8%) și Ungaria (7,7%). În cazul importurilor din țara vecină este vorba, de fapt, de produse rafinate din petrol rusesc, care, cel mai probabil, vor fi vizate de sancțiunile UE.

SURSA: Eurostat

”Sunt însă niște speranțe pe termen lung de a primi din zona Orientului Mijlociu o producție mai mare, dar nu vorbim de finalul anului 2022. Deci nu sunt soluții viabile pe parcursul acestui an”, explică Claudiu Cazacu.

Statele OPEC+(grupul extins din care face parte și Rusia) urmează să decidă joi, la conferința lor lunară, dacă vor crește producția de petrol. Însă analiștii consultați de France24 spun că acest lucru este foarte puțin probabil. De altfel, chiar dacă ar vrea să crească producția, mai multe țări OPEC+ nu au reușit nici măcar să-și atingă cotele stabilite acum. De pildă, Nigeria, al 11-lea producător mondial de țiței și cel mai mare din Africa, este doar la 78% din cota OPEC, situație pentru care dă vina pe hoții de carburanți.

Citeste si:
Ciucă s-a întâlnit cu șeicul Emiratelor Arabe pentru a discuta...
Ciucă s-a întâlnit cu șeicul...

Opec-Opec+Map;

Piața s-ar putea regla la un nivel mai înalt

”Există și riscul ca, de fapt, piața să se regleze la un nivel mai înalt, care să erodeze cererea. Altfel spus, prețurile mai mari limitează cererea și atunci nu ai nevoie să imporți atât de mult. În acest caz se reglează sistemul, se stabilește un alt echilibru, cu efecte, însă, în modul de derulare a vieții cotidiene și a business-ului”.

Piața va căuta însă soluții dacă acest ”phasing out” se va face în timp, așa cum se preconizează. În opinia lui Claudiu Cazacu, se mizează atât pe adaptabilitatea marilor companii din domeniul carburanților, cât și pe o erodare a cererii. Din nefericire, aceasta vine într-un mediu inflaționist, în condițiile ]n care suntem deja pe o pantă ascendentă a prețurilor.

”România, deocamdată, are un pic de zonă-tampon, de marjă, prin acele rezerve. Asta înseamnă că putem să ne descurcăm pe termen de câteva trimestre”.

Citeste si:
Șefa Comisiei Europene: Hrana a devenit parte din arsenalul de...
Șefa Comisiei Europene: Hrana...

Vestea bună este că această situație va însemna un impuls extraordinar de puternic pentru energiile regenerabile, dar și pentru economisirea energiei. ”Când petrolul devine foarte scump, se schimbă lucrurile – au loc investiții în tehnologie, se schimbă și comportamentul oamenilor”, conchide Claudiu Cazacu (foto jos).

FOTO: XTB România

Sursa foto: Unsplash

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Radu Pircă
Radu Pircă a lucrat în presa scrisă, online, TV și radio la ProTV, Cotidianul, stirileprotv.ro, ProFM, Jurnalul și Cultura, printre altele. A ținut seminarii de istoria gândirii politice și istorie politică și a publicat articole de istorie în România și Franța. Este absolvent de Științe Politice, în cadrul SNSPA.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri