Marian Staș, expert în educație, despre eliminarea tezelor și a evaluărilor școlare: Indulgența este ucigătoare

Au trecut mai puțin de două săptămâni de la anunțul oficial al Ministrului Monica Anisie prin care spunea că tezele din acest an sunt anulate, cu două zile înainte ca toate școlile din România să treacă la școala online. Ministerul Educației a mai bifat încă două „cârpiri” ale sistemului educațional din România, în decurs de câteva ore distanță.

Deși anunțată inițial doar la stadiul de propunere, ideea de eliminare a tezelor a stârnit cu val de controverse în spațiul public. Renunțarea la aceste evaluări are, în fapt, implicații pe termen mediu și lung pe care elevii de toate vârstele le vor simți pe propria piele, la examenele de Evaluare Națională sau la cele de Bacalaureat. Lacunele instalate se vor resimți și mai tâzriu, când acești tineri vor pătrunde în câmpul muncii.

Cumva, substratul conceptului „lasă că merge și așa” se instalează practic din școală, adică din locul în care ar trebui să fim pregătiți pentru viață, locul în care ar trebui să ni se măsoare competențele pentru a reuși să ne vizualizăm locul în societate, în funcție de abilitățile dobândite. Dar va merge și așa oare?

„Subliminal, mesajul este de ridicat piciorul de pe pedală și «lasă că merge oricum». Și așa școala făcută online are un randament destul de scăzut, iar acum că s-au eliminat și aceste evaluări formale, e foarte probabil ca această calitate să scadă pentru că înlocuirea tezelor cu alte forme de evaluare încă nu e pregătită și încă nu e exersată. Prin urmare, pericolul ca această evaluare să fie formă fără fond este extrem de ridicat”, a declarat, pentru wall-street.ro, Marian Staș, expert în educație.

Citește și: Director de școală, despre educația în pandemie: Nu facem nimic altceva decât să mai cârpim puțin sistemul

Citeste si:
C&W: Business-ul din evaluari ar putea ajunge la 5 MLD. euro in 2019
Cushman & Wakefield Echinox...

Lipsa unui înlocuitor credibil

La fel ca în anul școlar precedent, Ministerul Educației a eliminat în acest an evaluările, însă fără a veni cu un înlocuitor care să capete credibilitate și care să funcționeze. Totodată, profesorii pleacă de la o prezumție de comportament neetic pe care le-o atribuie copiilor dacă ne raportăm la o posibilă evaluare care să fie realizată în cadrul școlii online.

„Nu există un înlocuitor credibil. O astfel de formă de evaluare online la noi care să fie serioasă și care să redea cu acuratețe oglinda performanței copiilor nu există. Și aici fac o analogie cu examinările de tip SAT pe care sute, milioane de tineri le susțin pentru admiterea la universitățile din SUA.

Acelea sunt serii de teste bine create, așezate și gândite care au o acuratețe foarte ridicată, astfel încât să permită o evaluare corectă a tinerilor (…) acolo se corectează automat acei itemi, este practic imposibil să încerci să faci ceva neconform”, mai arată Marian Staș.

S-a oprit cronometrul

Fiecare olimpiadă sau mare competiție sportivă din lume, fiecare concurs de natură artistică sau cu tematică tehnică, toate acestea includ ducerea la bun sfârșit a unei cerințe într-un anumit timp dat. Totul este contra cronometru, inclusiv deadline-urile de la job și inclusiv rapiditatea cu care o ambulanță ajunge la casa unui pacient. Evaluările fac parte din viața nostră, iar ele nu trebuie să lipsească cu atât mai mult din viața unui elev.

Citeste si:
Abilitățile care nu trebuie să-ți lipsească, în acest an marcat de...
Anul în care companiile...

La fel cum ne dorim ca atunci când mergem la medic să ni se acorde un diagnostic pentru a vedea ce tratamente putem lua în lupta cu o boală sau o afecțiune, și la școală trebuie să existe o evaluare corectă, pentru a vedea ce mai trebuie îmbunătățit și mai ales cum.

„Teza e dată în 50 de minute sau 100 de minute, dar obiectivul ei este să permită focalizare, concentrare, performanță și randament ridicat în timp scurt. Ori aceasta este o calitate esențială pentru ceea ce înseamnă performanța în viața de zi cu zi (…) exercițiu de inteligență emoțională, de inteligență multiplă și anume de focalizarea de a avea randament într-un interval de timp scurt și sub anumite constrângeri.

- Marian Staș, expert în educație -

Citeste si:
3 sferturi dintre profesori și părinți consideră necesară...
STUDIU: Trei sferturi dintre...

De ce nu s-a găsit un înlocuitor al acestor evaluări

Din incompetență și impostură, din ipocrizie politică grosieră, spune Marian Staș. Specialistul susține că prin prisma anului electoral, educația a rămas mai jos ca prioritate, o practică deloc nouă în România.

„Este un an electoral și decât să dea făină sau ulei mai bine se dă indulgență care este ucigătoare și distrugătoare pentru cultura organizațională a oricărui sistem educațional care se respectă.

Atunci când vine vorba de evaluare tuturor li se ridică părul pe spinare pentru că e o cultură otrăvită. Sunt foarte multe școli și multe cancelarii în special unde e un cerc vicios între părinți - profesori (…) În momentul în care anumiți profesori nu au competențele puse la punct, nu lucrează cum se cuvine, nu sunt punctuali, atunci devin vulnerabili. Și ce se întâmplă când devin vulnerabili? Nu au cum să noteze exact și din acest motiv lucrează indulgent, dau subiecte pentru evaluări care sunt forme fără fond”, a mai precizat specialistul.

O altă problemă adânc înrădăcinată în școala românească este și goana permanentă după după calificative mari, după note mari, dar care nu fac nimic altceva decât să evidențieze lacuni grave ale sistemului de învățământ românesc. Marian Staș oferă ca exemplu clasele de a IX-a în care mai mult de 25 de elevi au medii de admitere între 9,90 și 9,95 sau 9,98, unde este vizibil că pe o scară de la 1 la 10, nu toți copiii pot fi la un nivel atât de ridicat.

„La acestea se adaugă presiuni peste presiuni, nu contează dacă știe sau nu, să nu aibă 7 sau 9. Aceasta este o apă subterană extrem de toxică”, adaugă Marian Staș.

Sursa foto: Agerpres

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Educație »



Setari Cookie-uri