Director de școală, despre educația în pandemie: Nu facem nimic altceva decât să mai cârpim puțin sistemul

Școala românească a trecut prin transformări majore de la debutul pandemiei de COVID-19 în România. Măsură învățământului online a fost prima soluție și deocamdată singura care poate reduce riscul de infectare la nivelul elevilor și profesorilor, acolo unde situația o impune.

Presiunile sunt mari pe măsură ce tot mai multe unități de învățământ își închid porțile, fie ca urmare a infecțiilor de coronavirus din interiorurul acestora, fie din cauza ratei de incidență a cazurilor din localitățile în care acestea funcționează.

Până pe 3 noiembrie, 4.036 de școli și grădinițe din România au activat scenariul roșu, situație în care elevii învață doar online, potrivit datelor furnizate de Ministerul Educației. În practică, pentru că acest mod de învățare nu este unul perfect, este perceput de multe ori ca fiind „vinovatul de serviciu”, după cum explică Marcel Bartic, director la Little London International Academy, o instituție de învățământ autorizată de Ministerul Educației pentru ciclurile primar, gimnazial şi liceal, acreditată de International Baccalaureate.

„Cred că ar trebui să le transmitem elevilor cu care lucrăm că acest mediu online nu este vinovatul de serviciu pentru situația în care ne aflăm, ci mai curând un instrument, pe care noi, profesorii, trebuie să învățăm să îl gestionăm mai bine (...) Școala noastră a intrat și ea în scenariul roșu, probabil că două săptămâni vom funcționa așa, dar noi ne-am rutinat deja din 11 martie și până acum”, a declarat Marcel Bartic, în cadrul unei conferințe organizate de Asociația Ține de Noi.

Profesorii sunt „eroii anonimi”

Pentru că situația actuală, generată de pandemie a adus cumva mai mult în atenție modelele negative din rândul profesorilor, cu referire cei care refuză să predea online, Marcel Bartic spune că ar fi benefic pentru sistemul de învățământ să promovăm mai mult profesorii pentru care dedicarea și pasiunea nu au murit odată cu venirea acestei crize sanitare.

Citeste si:
INTERVIU | Platforma care îi ajută pe copiii vulnerabili să...
INTERVIU cu fondatoarea...

„Sunt foarte mulți profesori care lucrează la stat, sunt colegi de-ai noștri care își fac treaba la fel de bine și m-aș bucura atât de mult ca în spațiul public să ajungă mai multe exemple de acest tip (...) Mulți profesori sunt eroi aninimi, rămași în fața unui monitor, în care își fac treaba cu atâta dedicare încât parcă te doare sufletul că nu știe nimeni despre ei”, a mai explicat directorul școlii.

Marcel Bartic consideră că războiul dintre învățământul privat și cel de stat nu are un temei real pentru că există școli bune, cu profesori foarte bine pregătiți în ambele sisteme, la fel cum există aspecte care necesită să fie corectate și îndreptate în ambele tipuri de insitituții. Situația actuală generată de contextul epidemiologic sensibil creat de al doilea val al pandemiei a pus în dificultate toate unitățile de învățământ, iar sistemul de lucru în online este o provocare la fel de mare, pentru toți profesorii.

„Să mai cârpim puțin sistemul”

Posibilitatea renunțării la teze pentru elevi în acest an a stârnit numeroase controverse în spațiul public, în ultimele zile. Ministrul Monica Anisie a anunțat că există posibilitatea ca volumul mai multor materii să se reducă semnificativ, prin renunțarea la anumite capitole pentru ca programa să fie adaptată pentru predarea digitală. Prin urmare, dacă situația o va impune, și tezele din acest an școlar ar putea dispărea, spunea Ministrul Educației la sfârșitul săptămânii trecute.

În practică, acest lucru nu rezolvă cu nimic problemele ce țin de evaluarea elevilor și nu reprezintă o îmbunătățire a măsurilor care să susțină actul educațional pentru cei mai importanți beneficiari: elevii.

Citeste si:
APROAPE NIMIC | Ce învățăm la școală despre romi, Holocaust și sclavie
APROAPE NIMIC | Ce învățăm la...

„De ce să nu profităm noi de această perioadă, să regândim cumva toată paradigma aceasta a evaluării. Noi acum nu facem nimic altceva decât să mai cârpim puțin sistemul. Pe principiul `Hai să mai rezistăm încă puțin, încă o lună, încă un semestru`, dar tot nu rezolvăm nimic (...)

Ce ar fi să schimbăm cumva modalitatea de evaluare în așa fel încât copilul să înțeleagă de ce trebuie să susțină un test, să îl ajutăm să înțeleagă care este rolul evaluării pentru că această evaluare îi este lui utilă. De ce îi forțăm cumva pe copii să învețe în mod mecanic și forțat la niște materii pe care a doua zi le uită?”, a mai precizat directorul Little London International Academy.

Citește și: Marian Staș: Anul acesta este anul în care școala românească va ieși din comunism

Marcel Bartic crede că nu învățământul online e problema din sistemul de învățământ românesc, pentru că adevăratele probleme care țin de deprinderea abilităților minimale a elevilor la terminarea școlii sunt deja destul de vechi. Prin urmare, „învățământul online nu a făcut decât să deschidă cortina ca să vedem mai bine problemele din educație”.

Citeste si:
iziBAC, un start-up care îi ajută pe elevi să ia mai ușor...
iziBAC, un start-up care îi...

Sursa foto: Pexels
Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Educație »



Setari Cookie-uri