La o săptămână de la începutul anului școlar, spațiul public încă este dominat de numeroase discuții despre încredere, mai curând despre lipsa profundă de încredere din partea elevilor, a părinților, dar și a profesorilor.

Cu toate acestea, speranța că anul acesta școlar va fi unul al schimbării, rămâne încă vie. Marian Staș, expert în educație spune că deși școala este încremenită în paradigma ei comunistă, aparentele amenințări pot fi adevărate oportunități dacă sunt fructificate inteligent. Digitalizarea învățământului românesc, forțată acum de pandemia de COVID-19, poate reprezenta punctul de plecare în procesul de schimbare fundamentală sistemului de învățământ la nivel local.

De ce să nu construim o infrastructură serioasă, bună, astfel încât școala pe bune să fie școală pe bune? (...) Am ascultat foarte multe modele de bune practici. Țineți minte trei cuvinte, acest an școlar va fi anul schimbării paradigmei din România, procesle vor fi ireversibile, iar între timp noile comportamente vor fi obișnuințe. Tema esențială este subsidiaritatea, descentralizarea până când vom ieși din comunism.

Marian Staș

Cadrul didactic nu este salvatorul suprem

Specialistul distruge mitul potrivit căruia, indiferent cât de slab structurat este sistemul dintr-o unitate școlară, experiența și calificarea profesorului nu vor fi instrumentele salvatoare.

„Avem poate cumva impresia că fie școala cât de proastă, dacă profesorii sunt buni, totul va fi bine. Nu, nu va fi bine deloc pentru că știm cu toții că în momentul în care fiecare dintre noi operăm într-un mediu profesional prost croit, atunci vom începe să avem comportamente duplicitare. Ne vom comporta ca să șmecherim sistemul, în sensul de a ne pune în valoare competențele și de a face dintr-un sistem prost construit cât putem ca să ne fie nouă bine. Acest lucru nu este un comportament normal (...) În momentul în care vom avea comportamente prost croite, rămâne întrebarea cât putem sa salvăm din el pentru copiii noștri”, a spus Marian Staș, expert în educație, în cadrul celei de-a doua ediții a Conferinței CSR – Growing Responsible, organizată de wall-street.ro.

Meseria rămâne încă o brățară de aur

Învățământul profesional dual este soluția nu doar pentru elevii care vor să deprindă o meserie, ci și pentru angajatorii din România care caută permanent forță de muncă calificată.

„Meseria este brățara de aur, trebuie repetată cât mai mult această sintagmă. E o cultură păcătoasă la noi că acești copii care învață o meserie sunt copii de mâna a două. Dacă nu e un copil dintr-un liceu de elită, înseamnă că nu e om pe de-a-ntregul. Foarte prost și foarte fals! Asta este o bubă pe creier de oameni complexați, de oameni frustrați. Sintagma asta e nevoie să fie repetată de toți pentru că acei copii să înțeleaga că orice profesie este cât se poate de respectabilă”, a mai declarat Marian Staș în cadrul evenimentului.

Marian Staș a fost prezent la Cea de-a doua ediție a Conferinței CSR – Growing Responsible, realizată în parteneriat cu: Lidl, Cez Group, Vodafone, Janssen Companiile Farmaceutice ale Johnson & Johnson in Romania.

Sursa foto: Agerpres Foto

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Educație »


Setari Cookie-uri