După un an plin de neprevăzut și multe schimbări la care atât profesorii, cât și elevii și părinții au fost nevoiți să se adapteze din mers, la care s-a adăugat și o vacanță surpriză de patru săptămâni, luna mai se prefigurează a fi o lună dedicată evaluărilor și concluziilor de final de an școlar.

Cât de pregătiți sunt elevii, în special cei din mediul rural, pentru încheierea anului școlar și susținerea examenelor finale

”Elevii nu sunt pregătiți nici să vină la școală, nici de evaluări, nu au cum să fie după un an cum a fost acesta și o vacanță surpriză de patru săptămâni. Evaluările sunt necesare însă cred că trebuie să fie regânduite. Iar după evaluări ar trebui să putem face un plan remedial, un plan de măsuri”, a precizat Floriana Sica Șerban, profesor de religie în mediul rural, în cadrul conferinței organizate de SuperTeach ”Revoluția Mentalității în Educație – Principii și Metode de Evaluare”.

La rândul lor Ana Maria și Diana, două eleve de clasa a VIII -a, respectiv clasa a XI-a au vorbit despre ultimul an de școală ca fiind ”complicat”. ”Sunt speriată de sitemul românesc. Îmi vine să fug”, a spus Ana-Maria, iar Diana a povestit că se simte ”înfricoșată de ce va urma”. Ce notă ar da elevele sistemului de educație din România? “2 și 5”, au răspuns acestea, precizând că nu este în regulă faptul că unii profesori se axează doar pe ceea ce învață elevul pe de rost: ”Ar trebui să se concentreze pe ceea ce înțelegem dintr-o lecție, să facem ascultarea ca o dezbatere, să fie o comunicare deschisă.”

Carnetul de note nu reprezintă potențialul uman, doar o masură a performanței obținute la un moment dat

Diana Brătucu, profesor învățământ primar la Școala Gimnazială „Traian” din Craiova și facilitator de Mentalitate Deschisă în Educație, a reamintit în cadrul conferinței de rezultatele testelor PISA 2018 care arată că 44% dintre elevii din România nu înțeleg ce citesc și 47% dintre aceștia nu pot rezolva probleme matematice de bază. De asemenea, conform unei simulări realizate de un profesor colaborator al OECD pentru România, dacă copiii născuți după 2016 ar urma să obțină evaluări mai bune (să nu mai existe analfabeți funcționali în 2030) atunci PIB-ul României ar crește cu 1194 miliarde de dolari, iar salariile s-ar majora cu 12% în fiecare an. Cum am putea să îmbunătățim această situație? ”Consider că cel puțin la ciclul primar, ar trebui eliminate calificativele. De asemenea, ar fi important ca noi, profesorii și părinții, să nu mai punem atâta presiune pe copii în ceea ce privește notele”, răspunde Diana Brătucu. Profesoara a recunoscut că este unul dintre dascălii pentru care ”carnetul de note nu reprezintă potențialul uman, ci este doar o masură a performanței obținute la un moment dat, așa cum citim în cartea Manifestul Educației”.

La rândul său, Dragoș Anastasiu, cofondator SuperTeach, a militat pentru o mai mare atenție pe care dascălii ar trebui să o acorde modului în care copiii sunt învățați să colaboreze între ei decât pe evidențierea greșelii: ”O lucrare de nota 7 sau 8 este de obicei plină de pix roșu, evidențiindu-se greșelile, nu faptul că în proporție de 80% aceea este o lucrare bună”.

Anca Tîrcă, expert în educație și promotoare activă a educației moderne, a punctat: ”Școala nu pregătește elevii pentru teste, așa cum pare uneori, ci îi pregătește pentru viață. Dacă am înțelege acest lucru și l-am aplica în școală, lucrurile ar sta altfel”. Referindu-se la perioada pandemică pe care o trăim, Tîrcă a evidențiat faptul că cele mai importante două direcții de care ar trebui să țină cont toți cei implicați în acest moment în educație sunt calitatea lecțiilor online și starea de bine a profesorilor și a elevilor. ”Haideți să ieșim întregi la minte și la trup din această perioadă, apoi ne ocupăm și de celelalte aspect ale educației!”, a fost apelul său.

Secretar de Stat: Fiecare profesor trebuie să ceară feedback elevilor, nu Ministerul Educației

Radu Szekely, secretar de stat în Ministerul Educației a intervenit în cadrul conferinței SuperTeach pentru a face câteva clarificări în ceea ce privește un subiect aflat pe agenda publică, în acest moment – așa-zisa evaluare pe care elevii ar urma să o facă profesorilor: ”Nu intenționăm să facem o altfel de evaluare. Este vorba doar de ceea ce există deja, de ani buni, în legislația noastră. Cred că s-a înțeles greșit și atunci aș vrea să clarific acest lucru. Evaluarea profesorilor se face în mod sitematic de ani de zile, exista o metodologie aprobată de Ministerul Educației în 2011, care presupune 3 elemente: autoevaluarea profesorului bazat pe criterii de performanță pe anumite domenii, evaluarea comisiei din școala și o evaluare a consiliului de administrație. Doar aceste trei entități pot evalua profesorul.

Sursa foto: Unsplash

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Educație »


Setari Cookie-uri