Medierea problemelor intre banci si clienti se efectueaza pe baza contractelor si a clauzelor acestora, dar in cazul in care contractul este intocmit prost de la inceput nu poate fi vorba de nicio mediere, a declarat secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania, Cristian Parvan (foto).
"Sa nu uitam ca medierea se face pe contracte si clauze, putem sa facem noi medierea medierilor daca s-au semnat contractele cum s-au semnat. Avem diverse situatii: cand ala mic semneaza contracte cu ala mare, ala mic poate sa se duca la mama medierii", a afirmat Parvan, citat de Mediafax.

In replica, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor (ARB), Radu Gratian Ghetea, a afirmat ca bancile au interesul sa rezolve problemele atat cu clientii mari, cat si cu cei mici, aratand ca "e bine ca o banca sa aiba clienti multumiti".

"La mediere nu se pune problema negocierii clauzelor contractuale, dar bancile pot stabili de comun acord cu clientii modificarea unor clauze. De exemplu, daca e vorba de un credit pe 30 de ani cu rate egale si au trecut 7 ani, se poate extinde creditul, iar la 30 de ani astfel incat rata pentru client sa fie mai suportabila", a spus Ghetea.

El a anuntat totodata ca Asociatia Romana a Bancilor vrea sa initieze un proiect de act normativ pe care sa-l propuna Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului (ANPC) pentru a promova medierea ca solutie de stingere a litigiilor.

Parvan a precizat ca s-a referit la clauzele din orice fel de contract, fiind de parere ca trebuie sa apara o specializare in mediere pe domenii de activitate.

De la 1 februarie a intrat in vigoare o prevedere prin care partile implicate intr-un conflict sunt obligate sa participe la o sedinta de informare privind avantajele medierii in materie civila in locul unui proces in instanta.

Secretarul general AOAR a transmis mesajul ca mediul de afaceri "incepe sa se zburleasca atunci cand vede ceva obligatoriu".

"Pentru mediul de afaceri e o pierdere aceasta obligativitate si e un pericol chiar pentru mediatori. Daca e transformat intr-un proces de flasneta, e un mare pericol la adresa ideii de mediere, care e foarte valoroasa de altfel", a spus Parvan.

El a semnalat ca trebuie acordata o mare atentie legislatiei in acest proces de mediere, subliniind ca va fi foarte interesant de vazut cum vor fi mediate problemele companiilor cu statul.

Reprezentantul AOAR spune ca medierea este un instrument foarte util si prezinta numeroase avantaje, dar si multe amenintari, care trebuie rezolvate pentru a fi viabila.

In ultimii ani a crescut semnificativ numarul clientilor care au atacat bancile in instanta, acuzand in special clauzele abuzive din contracte. Totodata, Codul de procedura civila a fost modificat astfel incat sa permita ANPC sau asociatiilor de protectie a consumatorilor sa denunte in instanta clauzele abuzive si sa le elimine din toate contractele de prestari servicii, inclusiv credite bancare.

Bancile accepta doar ANPC pentru procesele pe clauze abuzive


Bancile vor accepta sa schimbe clauzele din toate contractele numai daca procesul a fost intentat de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), nu si de asociatiile de consumatori, iar caracterul abuziv a fost constatat de Inalta Curte, a declarat presedintele ARB, Radu Ghetea.

"Daca o instanta superioara din Romania considera ca o clauza este abuziva, iar banca pierde procesul, dar nu la o instanta inferioara, atunci lucrurile trebuie respectate. Se vorbeste despre asociatii, dar noi avem ANPC, care ar trebui sa-si insuseasca sesizarea de la orice client, iar daca ANPC isi insuseste si castiga intr-o instanta superioara (...) dar daca lasam la o instanta inferioara si la asociatii de 3.000 de membri, atunci nu cred ca e bine", a comentat Ghetea.

Seful ARB a aratat ca bancherii au solicitat Ministerului Justitiei ca procesele pe aceasta speta sa nu fie limitate la Curtea de Apel, asa cum prevede Codul Civil, ci sa se mearga pana la Inalta Curte.

"Vrem ca lucrurile sa fie foarte clare, sa nu dea loc de interpretare, in niciun caz sa mentinem clauze abuzive in contracte, dar nu dorim ca oricine, sau orice moment, sau orice complet de judecata sa poata spuna «aha, aceasta e o clauza abuziva» (...) Vrem ca articolul sa permita bancilor sa se apere pana la cea mai inalta instanta din Romania, pentru ca nu ne putem permite ca o instanta inferioara sa dea o solutie cum sunt unele care pur si simplu te sidereaza.", a adaugat Ghetea.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri