Starea banking-ului european de retail. Cum ar trebui sa raspunda bancile provocarii fintech

Bancile europene ar putea avea un viitor promitator, dar o minte deschisa si o pozitie hotarata privind schimbarea vor fi vitale, in special pentru a face fata cresterii gigantilor digitali si pentru a aborda provocarea inovatiei fintech, conform studiului Retail Banking Radar realizat de A.T. Kearney. Totusi, intr-un an caracterizat de schimbari neasteptate in peisajul geopolitic, sectorul bancar european de retail a fost afectat pe mai multe canale.

Astfel, veniturile in scadere nu au fost compensate deoarece industria a incercat sa reduca in mod durabil costurile, iar problemele persistente in ceea ce priveste provizioanele de risc au ramas.

Pe de alta parte, bancile de retail au inregistrat cresteri semnificative ale depozitelor si imprumuturilor, consolidand tendinta ascendenta a ultimilor ani, insa acest scenariu pozitiv nu a dus la o imbunatatire a performantelor totale ale bancilor europene de retail, care au inregistrat o scadere a veniturilor de 4%, comparativ cu 2015.

In ceea ce priveste bancile europene de retail, 2016 iese in evidenta cu 5 din cei 6 indicatori ai Retail Banking Radar realizat de A.T. Kearney care inregistreaza un declin comparativ cu 2015:

  • Venit per client
  • Raportul cost-venit
  • Profit per client
  • Costurile provizioanelor de risc raportate la venitul total
  • Venitul net din dobanzi raportat la venitul total

Raportul cost-venit a crescut cu 1%, atingand o medie de 64%, indicand faptul ca bancile se luptau sa reduca semnificativ costurile, in ciuda masurilor de austeritate. Numai venitul per angajat a inregistrat o crestere semnificativa, reflectand executarea de catre banci a planurilor de restructurare.

Citeste si:
Privatizarea Oltchim: cumparatorul nu e obligat sa pastreze angajatii
Firmele interesate de...

Diferentele dintre tarile din cadrul industriei bancare de retail europene raman considerabile. In termeni de venit per client, majoritatea bancilor europene de retail au inregistrat o scaderea considerabila a venitului per client, cu Spania si Italia care au avut cea mai sesizabila scadere a acestui indicator, de 8,6% si respectiv 6,6%.

Turcia, Elvetia si Polonia sunt exceptii de la tendinta negativa

In termeni de venit per angajat, bancile din Regatul Unit si Benelux au inregistrat cel mai mare salt in productivitate in ultimul an, in crestere cu 10% si respectiv 12%, in ciuda unei usoare reduceri a veniturilor. Cat despre raportul venit-cost, exista un decalaj mare intre rapoartele medii si cele de clasa inalta, cu Spania, tarile Nordice si Turcia sub 55%. Tarile europene cu cel mai mare raport venit-cost sunt Austria, Germania si Franta,

Retail Banking Radar 2017 este suplimentat in acest an cu un exercitiu de scenarii, care descrie trei viziuni ale schimbarilor perturbatoare din banking-ului de retail din Europa:

  • Open banking-ul. Noi parti terte intra in ecosistemul de plati si bancar si reusesc sa dezintermedieze un volum semnificativ de clienti ai bancilor de retail.
  • Socuri globale. Rasturnarile politice din urma Brexit si alegerilor recente din SUA se extind intr-o contractie a investitiilor si a increderii.
  • Ridicarea gigantilor. Unul dintre gigantii digitali isi valorifica potentialul prin perturbarea semnificativa a pietei serviciilor financiare.

Povestea fintech a crescut de asemenea rapid in ultimii trei ani: chatbot-uri conduse de catre artificial intelligence (AI) devin o modalitate populara de a imbunatati experienta clientilor, iar tehnologia rapoartelor distribuite ar putea fi un catalizator al unui nou val de tehnologii si propuneri de servicii financiare.

Citeste si:
Sorin Drăgulin este noul CEO al UniCredit Consumer Financing România
Rocada în grupul UniCredit:...

A.T. Kearney are in vedere trei tipuri de fintech care evolueaza:

  • Start-up-urile bancare de tip fintech, provocatoare, cum ar fi N26, castiga mai multa atentie si unele piete s-ar putea confrunta cu un val de noi concurente. De exemplu, Monzo, un start-up din Marea Britanie, a crescut cu aproape 200,000 de utilizatori in 18 luni
  • In calitate de parteneri pentru operatorii traditionali, unii jucatori fintech ar putea spori sau accelera transformarea digitala stabilita a bancii
  • Alte oferte fintech vor concura in spatiul bancar de tranzactii, cum ar fi Klarna, Transferwise si Revolut. Spatiul lor de oportunitati ar putea fi o mutare in banking-ul pe deplin dezvoltat

Cum ar trebui sa raspunda bancile?

Bancile nu pot continua asa cum sunt ele si au nevoie sa invete lectii de la cei care au avut succes, daca vor sa abordeze provocarile actuale si viitoare: veniturile ar putea fi provocate de catre noii jucatori de banking deschis, incertitudinea economica va continua, gigantii digitali ar putea trece peste peisaj si realinierile economice ar putea sa preseze pe masura ce operatorii traditionali se chinuie sa concureze. O minte deschisa si dorinta vor fi cruciale pentru ca bancile sa se protejeze de aceste amenintari si sa profite de oportunitatile pe care le aduc.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »



Setari Cookie-uri