Directia Nationala Anticoruptie a anuntat, vineri, ca a realizat o evaluare a impactului pe care modificarile aduse Codului penal il vor avea asupra investigatiilor penale, in situatia in care vor intra in vigoare, printre consecintele identificate numarandu-se si dezincriminarea unor categorii largi de fapte.

"Dupa modelul adoptarii modificarilor la Codul de procedura penala, si modificarile aduse Codului penal de catre Parlament au fost adoptate fara a tine seama de observatiile si propunerile formulate de catre Consiliul Superior al Magistraturii si de asociatiile profesionale ale judecatorilor si procurorilor, fara a exista o consultare si o colaborare reala cu institutiile judiciare investite cu aplicarea legislatiei penale", se arata intr-un comunicat al DNA conform Agerpres.ro.

Conform aceleiasi surse, intrarea in vigoare a modificarilor adoptate la Codul penal va determina, pe langa dezincriminarea unor categorii largi de fapte care sunt in prezent sanctionate de legea penala si care aduc o atingere semnificativa valorilor sociale ocrotite de lege, reducerea limitelor de pedeapsa pentru anumite infractiuni, ceea ce ar avea ca efect prescrierea unor fapte.

Alte consecinte identificate de procurorii anticoruptie ar fi conditiile suplimentare pentru ca anumite fapte sa poata intra in sfera infractiunilor si pentru ca anumite institutii impuse prin directive europene, cum ar fi confiscarea extinsa, sa poata fi aplicate efectiv, ceea ce va ingreuna recuperarea foloaselor obtinute prin infractiuni, dar si majorarea nejustificata a standardului de proba, ceea ce va face mai dificila dovedirea unor fapte ilicite.

"La infractiunea de dare de mita, modificarile aduse vor ingreuna extrem de mult descoperirea faptelor de coruptie savarsite pentru care nu s-a formulat denunt in termen de 1 an de la savarsirii faptei, ceea ce echivaleaza cu o dezincriminare de facto a acestor fapte. (...) Se incalca dispozitiile constitutionale referitoare la egalitatea in drepturi, in sensul in care persoane aflate in aceeasi situatie juridica pot suferi consecinte diferite in functie de momentul la care este formulat denuntul, desi, din perspectiva pericolului social si al atitudinii de regret a faptei, nu exista nicio distinctie care sa justifice aceasta diferenta de tratament", precizeaza DNA.

Citeste si:
Ce oferta de guvernare a prezentat Dacian Ciolos?
Cum vrea sa guverneze Dacian...

Procurorii mai apreciaza ca, in cazul traficului de influenta, conditia suplimentare ca fapta sa fie savarsita strict in scopul obtinerii unui folos material si cerinta ca promisiunea sa fie urmata de interventie restrang extrem de mult domeniul de aplicare a infractiunii.

"Abuzul in serviciu prevazut de art. 297 este practic dezincriminat, iar abuzul cu obtinere de folos pentru sine sau pentru altul, prevazut la art. 132 din legea 78/2000 (pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie), este abrogat. (...) Prin modificarea art. 309, s-a exclus in mod nejustificat abuzul in serviciu dintre infractiunile cu consecinte deosebit de grave (pentru care limitele speciale ale pedepsei prevazute de lege se majorau) cu consecinta reducerii termenului de a prescriptie, ceea ce inseamna ca autorii faptelor nu mai pot fi trasi la raspundere penala", sustin procurorii.

Ei considera, totodata, ca, desi aria confiscarii extinse aparent se largeste si va cuprinde toate infractiunile cu pedepse mai mari de patru ani, se introduc conditii suplimentare care ingreuneaza aplicarea acestei masuri.

"Se restrange sfera functionarului public, fiind eliminata o intreaga categorie de persoane care exercita servicii de interes public (notari, experti judiciari etc.). (...) Se restrange in mod nejustificat sfera informatiilor nedestinate publicitatii, ceea ce va influenta continutul tuturor infractiunilor care contin aceasta sintagma, avand ca efect dezincriminarea unor categorii largi de fapte ce aduc o atingere grava valorilor ocrotite de lege", se mentioneaza in comunicat.

Citeste si:
PSD-ALDE-UDMR, criminali sub acoperire [EDITORIAL]
PSD-ALDE-UDMR, criminali sub...

Alte modificari criticate sunt cele privind infractiunea de favorizarea faptuitorului, care ingreuneaza pedepsirea coruptiei in sistemul judiciar, adica acele fapte care vizeaza cumpararea solutiilor procurorului sau judecatorului si traficarea influentei in acest scop, fiind create imunitati discretionare in fata legii.

"Se dezincrimineaza practic infractiunea de marturie mincinoasa si se obstructioneaza infaptuirea justitiei. (...) Limitarea nejustificata a sporului de pedeapsa la 3 ani face ca pedepsele ce se pot stabili in caz de concurs de infractiuni sa incurajeze infractionalitatea multipla, concursul, recidiva. (...) Infractiunile de coruptie si cele asimilate, precum si infractiunile de fraudare a fondurilor europene intra in sfera acelora pentru care acoperirea integrala a prejudiciului material cauzat prin infractiune, in cursul urmaririi penale sau al judecatii, devine circumstanta atenuanta", mai sustin procurorii.

In opinia acestora, obligatiile impuse la stabilirea pedepsei inchisorii cu suspendarea executarii sub supraveghere capata un caracter facultativ, ceea ce slabeste forta coercitiva a acestui tip de pedeapsa, o face mai putin eficienta si descurajanta, iar liberarea conditionata in cazul pedepsei inchisorii se va realiza mult mai usor.

DNA anunta ca evaluarea realizata a fost transmisa in cursul zilei de vineri catre Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.

Citeste si:
CCR a amanat pe 26 iunie sesizarile pe modificarea Codurilor Penale
CCR a amanat, pentru a treia...


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Finante - Banci »



Citeste si
Raport MCV devastator: Sectia Speciala impiedica lupta anticoruptie