Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare din Romania (UNSAR) a realizat un studiu legat de determinarea modului in care o unitate reparatoare auto executa o oferta de reparatie catre un client, pe de-o parte in situatia in care acesta are autovehiculul asigurat, iar pe de alta parte in cazul in care nu detine asigurare. Asiguratorii au dorit sa demonstreze ca in ultima perioada costurile cu reparatiile realizate de catre service-urile auto au sporit foarte mult, in contextul in care noua lege RCA nr 132 / 2017 nu mai ofera companiilor de asigurari nici un control asupra acestor costuri.

"Ritmul in care cresc aceste preturi este unul ametitor. De ce ar trebui clientul de asigurari RCA sa sustina acest abuzuri, care se vor reflecta in pret. De cele mai multe ori, piesele nu mai sunt reparate, ci direct inlocuite. In acest ritm, service-urile auto se vor transforma din unitati reparatoare, in unitati inlocuitorare de piese. De exemplu, piesele de plastic nu se mai repara, de regula", a declarat responsabil sectiunea de asigurari auto, UNSAR.

El a adaugat ca impactul acestor costuri mult mai ridicate cu reparatiile in service-urile auto au dus la cresterea ratei cheltuielilor si implicit a ratei combinate in primul trimestru din acest an. In acelasi timp, UNSAR nu a mentionat nimic despre competitia ridicata a tarifelor RCA din piata care a dus in perioada mentionata, pe ansamblul intregii pietei de asigurari, la scaderea primei medii RCA anualizata, cu aproximativ 19%, comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, pana la valoarea de 589 lei.

In acelasi timp, numarul de polite RCA incheiate in primele trei luni a fost de 1.573.223 contracte, in crestere cu 9,58%. Asta inseamna ca asiguratorii au incasat venituri cu 20% mai reduse din prime de asigurare RCA, desi au subscris mai multe riscuri. Companiile de asigurari cu cea mai mare pondere in piata de asigurari RCA erau City Insurance (28,24%), Euroins (25,15%) si Asirom (18,59%), la finalul primului trimestru din 2018, care detineau impreuna peste jumatate din piata (72,60% la 31 decembrie 2017 si 71,98% la 31 martie 2018).

Pe RCA, o singura societate a inregistrat o rata combinata a daunei sub nivelul de 100%, iar 4 societati au inregistrat rate combinate ale daunei cuprinse intre valorile de 100% si 110%. Alte doua societati care vand RCA aveau o rata combinata de circa 120%, iar restul de trei de pana la 140% si peste.

In prima parte a studiului, UNSAR a centralizat ofertele de reparatie ale autovehiculelor fara asigurare:

  • Un client anonim s-a prezentat in mai multe unitati reparatoare, la nivel national, cu doua autovehicule avariate, solicitand o oferta de reparatie, specificand foarte clar ca autovehiculele nu sunt asigurate.
  • Modul de alegere a service-urilor auto, a autovehiculelor si avariile de pe autovehicule au fost aleatorii.
  • Datele colectate au fost agregate intr-un singur raport cu informatii structurate.
  • Autovehiculele avariate prezentate in unitatile reparatoare:

1. Mercedes Benz E – Klasse (an fabricatie 2011; Berlina 4 usi)

Descriere avarii/Tip dauna:

  • Bara fata – zgarieturi pe toata suprafata – revopsire
  • Bara spate – zgarieturi pe toata suprafata si perforate – inlocuire cu revopsire
  • Proiector in bara dreapta fata – spart – inlocuire

2. Skoda Octavia Tour (an fabricatie: 2005; Berlina 4 usi)

Descriere avarii/Tip dauna:

  • Bara fata – zgarieturi pe toata suprafata – revopsire
  • Aripa stanga fata – infundata pe o suprafata de aprox 20 dm² - reparatie cu revopsire
  • Semnal dreapta fata – spart – inlocuire
  • Far dreapta - spart – inlocuire
  • Bara spate – zgarieturi pe toata suprafata – revopsire

UNSAR arata ca un numar de 29 de service-uri au transmis o forma de deviz in urma constatarii daunelor vehiculelor prezentate, inmanate pe loc sau transmise prin e-mail. De asemenea, o parte dintre devize au fost calculate folosind programe dedicate acestui lucru, o parte au luat forma unor facturi proforme, iar o alta parte au luat forma unor inscrisuri facute de reprezentantii unitatilor de service auto vizate.

"Informatiile au fost culese fara negociere si utilizandu-se datele unei societati comerciale, fapt care a facut ca preturile sa fie stabilite luand in considerare taxele legale aferente oricarei tranzactii comerciale", potrivit UNSAR.

A doua parte a studiului a vizat ofertele de reparatie ale autovehiculelor cu asigurare:

  • S-au folosit devize (calculatii) de reparatie extrase din dosare de daune platite ale asiguratorilor.
  • Tipul autovehiculelor analizate a fost similar cu cele pentru care s-au solicitat oferte de reparatie pentru auto fara asigurare din punct de vedere marca, tip auto si an de fabricatie.
  • Tipul daunei/avariei analizate a fost similar cu cele pentru care s-au solicitat oferte de reparatie pentru auto fara asigurare din punct de vedere forma si mod de dispunere al daunei.
  • Perioada analizata: 01.01.2017-31.05.2018.
  • Au fost analizate un numar aproximativ de 10 devize de reparatie pentru fiecare dintre masini.
  • Devizele contin calculatii de dauna pentru avarii la un autovehicul similar din punct de vedere al tipului daunei, solutiilor tehnologice de readucere la starea initiala, modelului autovehiculului, tipulului de autovehiculului analizat, anului de fabricatie si a altor caracteristici tehnice.
  • Devizele analizate au fost realizate in diferite sisteme de evaluare (Audatex, DAT, Gt Motive si Dekra).
  • Metoda de calcul a elementelor avariate este aceeasi ca mod de lucru cu metodele de calcul folosite pentru elementele avariate de pe autovehiculele fara asigurare.

Sursa foto: everydayplus / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri