Asigurarea RCA va fi o obligatorie chiar si in situatia imobilizarii autovehiculului intr-un spatiu privat, in afara domeniului public, potrivit unei decizii a judecatorilor Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) data marti pe 26 aprilie anul curent in cauza C-80/17, desi, in Romania, in prezent, Legea 132/2017 cu privire la asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie prevede ca un contract RCA poate fi suspendat la cererea asiguratului pe perioada suspendarii dreptului de circulatie al vehiculului conform prevederilor legale sau pe perioada imobilizarii vehiculului, cu obligatia depunerii placutelor de inmatriculare / inregistrare la autoritatea care le-a eliberat.

In speta mentionata, "din cauza unor probleme de sanatate, doamna Alina Juliana a incetat sa mai conduca autovehiculul pe care il detinea, lasandu-l in curtea casei sale. Nu a mai incheiat un contract de asigurare de raspundere civila. Fara a ii cere permisiunea, fiul acesteia a luat cheile vehiculului si a iesit cu el din curte. In timp ce il conducea pe un drum public, a pierdut controlul volanului. El si doi pasageri au decedat in accident".

In continuare se arata ca, organismul national de despagubire competent, Fundo de Garantia Automovel (denumit in continuare "Fondul") a platit despagubiri. Fondul a incercat apoi sa recupereze banii respectivi de la doamna A. Juliana, proprietarul autovehiculului. In aparare, doamna A. Juliana sustine ca nu avea obligatia sa asigure vehiculul, deoarece, desi ii apartinea, il retrasese din circulatie si nu avea intentia sa il mai conduca. Fondul sustine ca exista o obligatie de asigurare, intrucat vehiculul avea capacitatea de a circula pe drumurile publice".

In concluziile CJUE legate de cazul citat, se arata ca "obligatia incheierii unui contract de asigurare de raspundere civila auto exista si in situatiile in care, ca urmare a deciziei proprietarului, vehiculul este imobilizat pe o proprietate privata, in afara drumurilor publice, dar fara sa fi fost intreprinse formalitatile administrative pentru a radia in mod oficial vehiculul". Asadar, doar autovehiculele radiate vor mai putea fi tinute, pe o proprietate privata, fara RCA incheiata.

Ce spune insa in prezent Legea RCA 132/2017?

In prezent, Legea 132/2017 cu privire la asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie prevede ca un contract RCA "poate fi suspendat la cererea asiguratului care a incheiat un contract RCA pe perioada suspendarii dreptului de circulatie al vehiculului conform prevederilor legale sau pe perioada imobilizarii vehiculului, cu obligatia depunerii placutelor de inmatriculare / inregistrare la autoritatea care le-a eliberat".

Citeste si:
Legea RCA ar putea conduce la falimentul industriei de transport
UNTRR: Decizia Guvernului de...

Procedura suspendarii si a cazurilor de imobilizare se stabileste prin reglementari comune ale Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Transporturilor, ASF si Ministerului Dezvoltarii Regionale, Administratiei Publice si Fondurilor Europene.

Tot in Legea 132/2017 se arata ca incalcarea de catre persoanele fizice sau juridice a obligatiei de asigurare RCA constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 2.000 lei si cu retinerea certificatului de inmatriculare / inregistrare a vehiculului pana la prezentarea documentului privind incheierea asigurarii.

Sursa foto: alexfan32 / Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Finante - Banci »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Finantele propun schimbari pe zona RCA la cererea Comisiei Europene