Norma Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), care pune in aplicare noua lege IDD, nr. 236/2018, cu privire la distributia de asigurari, a fost publicata, la finele lunii decembrie anul trecut, in Monitorul Oficial. Noua norma preia dispozitii compatibile din Legea nr.32/2000, introduce prevederi noi, in aplicarea Legii nr. 236/2018 si actualizeaza prevederi din actuala legislatie secundara referitoare la activitatea intermediarilor de asigurari si/sau reasigurari. Ca urmare, insa, interactiunea cu consumatorul se modifica semnificativ prin documentarea in scris, conform Patronatului Roman al Brokerilor (PRBAR), fiind necesare nu mai putin de alte sase noi documente care vor fi inmanate fiecarui consumator, pe langa polita de asigurare propriu-zis, ceea ce ar putea duce la reducerea numarului de polite facultative incheiate.

Legea cu privire la distributia de asigurari - IDD a fost publicata in Monitorul Oficial, pe data de 8 octombrie 2018, iar aceasta transpune prevederile Directivei 2016/97 a Parlamentului European si a Consiliului din 20 ianuarie 2016 privind distributia de asigurari - IDD. Insa, implementarea masurilor incluse in aceasta Directiva aduce o serie de provocari tuturor jucatorilor de pe piata, in contextul in care reglementeza de la zero modul in care produsele de asigurare sunt vandute efectiv de catre brokeri.

"In urma intrarii in vigoare a normelor legii IDD viata consumatorului de asigurari din Romania va deveni un calvar, in intentia lui de a isi achizitiona o polita facultativa de asigurare. In urma analizei facuta de specialistii PRBAR, consumatorul roman va trebui sa semneze 7 documente (intre 10-20 pagini) pana la emiterea unei politei de asigurare. Transpunerea normelor IDD prin simpla traducere, fara adaptarea la specificul pietei romanesti de asigurari, va conduce in scurt timp la “fuga” consumatorului de birocratia impusa de Brusseles, dar acceptata cu obedienta de Bucuresti", a declarat Viorel Vasile, presedinte PRBAR.

El adauga ca un consumator german de asigurari "aloca anual un buget de 4.000 eur pentru asigurari, deci consilierea acestuia de catre specialisti este bine venita. Consumatorul roman in schimb, cheltuie doar 100 euro pe an pentru asigurari".

Asadar, potrivit PRBAR, in urma publicarii normelor IDD interactiunea cu consumatorul se modifica semnificativ prin documentarea in scris, sub confirmare de primire de catre consumator, astfel:

Cristian Rosu, ASF: Politele...
Citeste si: ASF: Politele de sanatate au devenit un factor de retentie in companii

"Primul document de inaintat potentialului consumator, inainte sa ne spuna despre ce asigurare e interesat, este o informare prealabila, conform alin (6) de la art. 12 din Legea 236/2018, Cap V (6):

Inaintea incheierii unui contract de asigurare, asiguratorii si / sau intermediarii de asigurari prezinta clientilor in timp util urmatoarele informatii:

a) in cazul asiguratorilor si intermediarilor:

(i) identitatea si adresa acestora;

Gothaer: Obiectivul principal...
Citeste si: Gothaer: Obiectivul principal este sa atingem pragul de break-even

(ii) calitatea de intermediar sau de asigurator detinuta, dupa caz;

(iii) daca ofera consultanta cu privire la produsele de asigurare comercializate;

(iv) procedurile prevazute la art. 4 alin. (20) si informatiile privind procedurile extrajudiciare de reclamatie si de atac prevazute la art. 4 alin. (27);

b) in cazul intermediarilor:

Euroins cumpara subsidiarele...
Citeste si: Euroins cumpara subsidiarele asiguratorului Ergo din Romania

(i) registrul in care sunt inscrisi si modalitatile prin care se poate verifica acest lucru;

(ii) daca acestia reprezinta clientul sau actioneaza pentru si in numele asiguratorului;

(7) Prevederile alin. (6) si cele ale art. 13 alin. (1) lit. d) se aplica in mod corespunzator si intermediarilor de asigurari auxiliare."

Al 2-lea document catre potentalul consumator este DNT = Demand and Needs Test’, conform art 48 alin (3) din Norma;

Al 3-lea document este oferta comparativa pentru minim doua produse, care trebuie salvata intr-un format nerepudiabil (nemodificabil ulterior) conform Art. 51 alin (6) din Norma;

Al 4-lea si al 5-lea sunt cele 2 PID-uri (pentru asigurari generale) sau KID-uri (pentru asigurari de viata);

Al 6-lea este dat de conditiile de asigurare complete pt produsul ales de client;

Al 7-lea document este polita de asigurare.

"Din nefericire multe din documentele de mai sus nu se incadreaza la o pagina si rezulta intre 10 si 20 de pagini printate pt fiecare polita de asigurare care va fi inmanata fiecarui consumator. Vom incerca in urmatoarea perioada sa explicam Autoritatii de Supraveghere Financiare, inclusiv prin simulari practice, ca actuala legislatie nu avantajeaza consumatorul care stie foarte clar ce isi doreste. Aplicarea legislatiei in forma actuala va conduce la reducerea numarului de polite facultative incheiate de catre consumatori", conchide Cristian Balanica, director executiv PRBAR.

Sursa foto: RomanR / Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Finante - Banci »



Citeste si
Badea, ASF: Prima medie RCA anualizata a scazut cu 12%