Operatiunea Iceberg va duce la “scufundarea multor vapoare”. Aceasta a fost demarata prin intermediul Directiei Antifrauda din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), care, de regula, intra “cu buldozerul” la companiile selectate, fara a se anunta in prealabil, iau ce au nevoie, si pleaca. Intre timp, reprezentantii companiei nu pot decat sa asiste neputinciosi si sa … coopereze. Cea mai grava consecinta a acestei proceduri este impunerea de masuri asiguratorii impovaratoare, aproape imposibil de contestat, care afecteaza major activitatea companiei. Cum trebuie sa se pregateasca o firma pentru controlul Fiscului, fie ca este vorba de o astfel de actiune sau de o inspectie fiscala clasica?

ANAF a anuntat declansarea operatiunii Iceberg in luna ianuarie si vizeaza companiile mari, in special multinationale.

“Operatiunea vizeaza societatile multinationale care realizeaza tranzactii intragrup si fenomenul de “profit shifting” in alte jurisdictii. (...) Incepem sa vedem efectele - verificarile sunt facute de Directia Antifrauda si urmaresc sa vada cum se calculeaza veniturile societatilor, daca acestea sunt dimensionate corect, daca exista aranjamente prin care se creeaza pierderi in Romania. Ce e specific la Antifrauda e ca ei merg in "expeditie" si cauta informatii punctuale. De obicei gasesc ceva, emit un proces verbal care ajunge la procuror sau la ANAF, la inspectia fiscala”, a declarat Theodor Artenie, Managing Director Schoenherr Tax Bucharest Schoenherr si Asociatii SCA, in cadrul conferintei "Esti pregatit de inspectie? Ce trebuie sa stii in caz ca te viziteaza" autoritatile?", organizata de wall-street.ro.

Drepturile contribuabilului la un control Antifrauda, aproape inexistente

Inspectia Antifrauda se deruleaza rapid (pe o durata de maxim 30 de zile, spre deosebire de inspectia fiscala, care se poate prelungi pana la un an). Insa, desi inspectorii Antifrauda nu stabilesc sume de plata, acestia emit un proces verbal in care mentioneaza neregulile descoperite si estimeaza un prejudiciu. “Inspectorii Antifrauda spun ce reguli au fost incalcate si fac estimari cu privire la prejudiciul creat. Totodata, pentru a fi siguri ca respectivul contribuabil nu "fuge" cu banii, impun masuri asiguratorii - sechestre pe imobile, popriri pe venituri la terti etc. In cazul unui control Antifrauda, drepturile companiilor sunt foarte limitate, iar obligatiile - foarte numeroase. Este foarte important ca reprezentantii companiei sa comunice cu inspectorii si sa le puna la dispozitie toate informatiile”, a subliniat Theodor Artenie.

Problema cea mai grava este ca procesul verbal nu poate fi contestat (desi de multe ori constatarile s-au dovedit a fi eronate), astfel ca, in contul sumelor estimate, se impun automat masuri asiguratorii.

“Masurile asiguratorii se iau instantaneu. Este una din cele mai grele lupte. Ei (inspectorii Antifrauda -n.r.) vin pe sablonul prezumtie de vinovatie - sigur ai facut ceva - si e o lupta grea sa dovedesti nevinovatia. Vorbim, de regula, de controale tematice, dar de multe ori vin cu buldozerul si iau ce au nevoie. (...) De obicei estimeaza un prejudiciu si pun masuri asiguratorii pe 150% din prejudiciu. Masurile asiguarorii impieteaza instantaneu activitatea societatii. Se pun popriri pe conturi, deci nu mai poti sa platesti oameni, salarii, furnizori etc.”, a subliniat si Emeric Domokos-Hancu, Partner Schoenherr si Asociatii SCA, specializat in litigii si arbitraje.

Ulterior, procesul verbal pe care il incheie inspectorii ajunge fie la procuror, daca exista suspiciunea savarsirii infractiunii de evaziune discala (si poate genera perchezitii), fie la ANAF, unde se declanseaza inspectia fiscala.

Care este diferenta intre un control Antifrauda si inspectia fiscala

Prin comparatie cu inspectia Antifrauda (unde nu exista un cadru foarte clar, fapt care lasa loc la abuzuri), inspectia fiscala este mult mai “asezata”. Acesta este anuntata in prealabil si are termene foarte clare de desfasurare (se poate intinde pe maxim un an si, daca nu se finalizeaza in acest interval, se incheie automat, fara consecinte pentru companie). Insa, in ultima perioada, inspectorii ANAF apeleaza la metoda suspendarii inspectiei, si, deseori, aceasta se intinde pe perioade lungi de timp.

O inspectie fiscala se incheie, de regula, cu emiterea unei decizii de impunere.

Acestea fiind procedurile, ce trebuie sa faca o firma pentru a diminua consecintele unor astfel de “vizite”? Specialistii Schoenherr spun ca preventia este foarte importanta si da rezultate mai bune decat o eventuala disputa cu ANAF.

Sfaturi pentru limitarea pierderilor

In cazul inspectiei fiscale, sunt cativa pasi care, daca sunt urmati corect, pot reduce potentialele pagube.

“Companiile pot lua masuri inainte sa vina ANAF sau Directia Antifrauda. Daca exista tranzactii intragrup, trebuie sa existe documente pentru serviciile prestate, trebuie sa existe dosarul preturilor de transfer pentru relatiile comerciale cu companii din grup. Companiile trebuie sa isi cunoasca partenerii de afaceri, pentru ca de multe ori Directia Atifrauda a venit la unele companii ca urmare a unor controale mai ample derulate la partenerii lor de afaceri”, a mai spus Artenie.

In aceste conditii, cand vin inspectorii ANAF in control, pentru inspectia fiscala, firma trebuie sa desemneze un reprezentant care discuta cu inspectorii (nu vorbeste toata lumea). Apoi se urmareste cu atentie perioada inspectiei (pentru ca trebuie sa se finalizeze in maxim un an). In timpul inspectiei, toate documentele furnizate trebuie notate cu atentie, pentru a nu interveni ulterior discutii pe aceasta tema.

In momentul in care inspectorul prezinta raportul de inspectie, daca acesta contine nereguli din punctul de vedere al companiei, reprezentantii acesteia trebuie sa isi exprime pozitia documentata, in scris, care sa fie inclusa in dosarul final al inspectiei (va fi foarte utila in cazul unei actiuni in instanta).

In cazul in care inspectia se finalizeaza cu decizie de impunere, aceasta poate fi contestata in termen de 45 de zile.

"Indiferent daca decide sa conteste sau nu decizia de impunere, e recomandabil pentru companie sa plateasca sumele prevazute. Daca expira termenul de plata, Fiscul va infiinta popriri si va pune sechestru, putand sa blocheze astfel activitatea companiei”, a mai spus Artenie.

Contestatia depusa pe cale administrativa are foarte putine sanse de reusite, reiese din practica in domeniu (desi numarul celor admise este in crestere), asa ca sansa contribuabilului de a-si gasi dreptatea ramane instanta.

Sursa foto: Ovidiu Udrescu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri