Masina de schimb, de care au dreptul sa beneficieze soferii in caz de accident auto, a devenit o noua "vaca de muls" pentru multe service-uri auto, care, sub pretextul ca urmaresc exclusiv interesul pagubitilor, ajung de fapt sa profite de un cadru legal aflat in initial in favoarea consumatorilor de asigurari. Astfel, printr-un business paralel cu cel de reparatii, service-urile auto factureaza mai nou si asa-zise servicii cu masina de schimb, indiferent daca pagubitul beneficiaza de ea sau nu, cu pana la 8 ori peste pretul zilnic practicat in piata de rent-a-car.

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) obliga companiile de asigurari RCA, in luna martie, la "aplicarea stricta a prevederilor Normei nr. 20/2017 [...] inclusiv a prevederilor art. 25 din acest act normativ, privind lipsa de folosinta, astfel incat sa se elimine corelarile inexacte si interpretarile eronate ale legislatiei aplicabile altor domenii de activitate", printr-o adresa semnata de catre vicepresedintele ASF.

Argumentul era legat de "multiplele petitii primite prin care autoritatea este sesizata in legatura cu existenta la nivelul pietei de asigurari a unor practici diferite in ceea ce priveste administrarea / instrumentarea politelor RCA, in special solutionarea dosarelor de dauna".

Bineinteles, probabil ca exista si asiguratori care incercau sa evite plata aferenta serviciilor cu masina de schimb, dar, in acelasi timp, nu exista o limita maximala formala a acestor costuri, iar foarte multe service-uri auto profita de pe urma acestei lucru si incarca factura de plata, cu impact asupra daunalitatii, arata surse din piata. Prin sustinerea cresterii de costuri cu daunele, acestea vor duce iar la majorarea ulterioara a tarifelor RCA.

Costuri de pana la 1.000 lei pe zi cu masina de schimb practicate de service-uri

De altfel, intr-un articol recent aparut intr-o publicatie generalista, in care companiile de asigurari sunt acuzate direct ca "recurg la tot felul de tertipuri ca sa ascunda dreptul" pagubitilor de a beneficia de masina de schimb, Dan Barbu - presedintele Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) - ofera indirect insa si detalii despre valoarea medie zilnica facturata cu masina de schimb de catre service-urile auto pentru pagubitii RCA.

"La nivelul intregii tari, informatiile pe care le am eu pentru service-urile din asociatie - costurile lipsei de folosinta neincasat se ridica undeva la 5-600 de mii de lei. Asa ca, daca va regasiti in aceasta situatie, si nu stiti cati bani vi se cuvin pentru transport, iata cum trebuie calculata lipsa de folosinta. Numarul de ore de manopera efectuata pentru acea reparatie se imparte la patru si iti da numarul de zile. Dau un exemplu de 22 de ore de manopera pe care daca le impartim la 4 ne da 5,5 zile", a spus Dan Barbu, pentru publicatia respectiva.

In logica faptului ca reprezentantul ASSAI a utilizat valori medii obtinute la nivel de asociatie, rezulta ca, in medie, costul cu masina de schimb prin serviciile oferite si facturate de catre servie-urile auto ajunge la peste 1.000 de lei pe zi (6.000 / 5,5). Articolul mentionat se adresa exclusiv persoanelor fizice, in cazul carora, in nici un caz costurile zilnice asociate lipsei de folosinta nu ating aceasta valoare. Mai mult, pe facturile trimise catre companiile de asigurari pentru plata, de catre service-uri, nu exista de altfel nici o justificare transparenta a modelului de calcul a valorii lipsei de folosinta. De exemplu:

In factura inserata anterior, apare un cost de aproape 12.000 lei pentru 12 zile de servicii cu masina de schimb. Cu o simpla cautare pe Internet am putea observa ca pretul practicat de companiile de specialitate pe piata de rent-a-car sunt insa de 25-30 euro pe zi pentru inchirierea unei masini, nu de minim 150 euro.

Intrebarea ar fi: de ce insista service-urile sa iasa public cu declaratii despre masina de schimb, pe langa serviciile de reparatii? Sa fie doar un interes pur pentru client sau au aparut o gramada de oportunisti care profita de un cadru legal aflat in favoarea consumatorului? Foarte multi proprietari de service-uri auto si-au facut astfel un business paralel de rent-a-car adresat clientilor pagubiti care vin cu masina la reparatii.

Mai mult, unii clienti sunt incurajati sa semneze un contract de mandat in favoarea service-ului pentru obtinerea despagubirilor, potrivit unor surse din piata, ceea ce transfera dreptul de despagubire catre service si care poate incarca factura cu servicii adiacente, de rent-a-car, de exemplu, indiferent daca pagubitul a beneficiat sau nu de masina la schimb.

Sunt lucruri care trebuie verificate in detaliu de catre ASF, in momentul in care, exista practici incorecte. Unii asiguratori au prezentat cazuri in care se dorea decontarea unei masini, dar care nu fusese inchiriata fizic, ci doar pe hartie. Si atunci ar fi normal sa faca investigatii inainte de plata. Asiguratorii ar trebui sa plateasca lipsa de folosinta in mod just si corect pe baza documentelor justificative, care sa reflecte clar calculul costurilor cu lipsa de folosinta a masinii, pentru ca altfel orice cost in plus cu despagubirile ajunge sa fie reflectat in tarifele de prima RCA, iar la final tot consumatorul pierde.

Sursa foto: Olha Povozniuk / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri