Platile mobile incep sa devina din ce in ce mai cunoscute si in randul romanilor, datorita atat lansarilor intreprinse de jucatorii autohtoni cat si rasunetului pe care il au performantele inregistrate de anumite solutii pe pietele internationale, solutii care si-au manifestat dorinta de a veni si pe meleagurile noastre. Totusi, lupta cu numerarul continua, iar acesta nu se dovedeste a fi un “inamic” care sa renunte usor, tinand cont de secolele de monopol pe care le-a avut in randul metodelor de plata. Despre obstacolele privind implementarea platilor mobile si despre potentialul din tara noastra am discutat cu Sara Rasmussen, global head of sales la Auka, prima companie de tehnologie financiara care a lansat un portofel electronic in Norvegia si care ofera bancilor servicii mobile proprii la nivel global.

Platile online, cele cu cardul la POS, cat si cele prin intermediul smartphone-urilor sau a dispozitivelor de tip wearables castiga de la an la an din felia celor realizate cu numerarul, insa cea din urma metoda isi pastreaza momentan suprematia in tara noastra. Adoptia noilor metode de plata, in viziunea Sarei Rasmussen, este ingreunata si de lipsa educatiei in randul societatii.

“Am studiat foarte mult tarile din Europa de Est pentru a intelege barierele care stau in calea adoptarii platilor mobile, atat pentru consumatori cat si pentru business-uri. Principalul obstacol de care ne-am lovit de-a lungul timpului a fost lipsa educatiei privind beneficiile platilor digitale. Acest lucru este de inteles, deoarece, ca societate, folosim instrumente de plata fizice, fie ca a fost vorba de numerar sau orice altceva, de zeci de mii de ani. Ne propunem sa schimbam mentalitatea acestor comunitati oferindu-le metode moderne de plata pe care multe zone la nivel global le-au adoptat deoarece au realizat beneficiile acestora. Daca te uiti la nordici, la China, India si la multe alte piete, platile mobile sunt utilizate de peste 70% din populatie, fiind mult mai populare decat numerarul” explica Sara Rasmussen.

George, platforma bancara...
Citeste si: George, platforma bancara lansata de BCR, introduce platile mobile

Sara Rasmussen este unul dintre speakerii evenimentului Future Banking. Vino alaturi de noi pe 14 si 15 mai pentru a afla ultimele trenduri ce tin de platile mobile. Inscrie-te gratuit AICI.

Numerarul alimenteaza de asemenea “economia subterana” care, conform Fondului Monetar International, a ajuns in 2017 la 26% din PIB. Reprezentantul Auka considera ca aceasta poate fi combatuta prin adoptarea platilor digitale, reducand considerabil activitatile ilegale datorita transparentei de care dispun. Din punct de vedere al infrastructurii tehnologice am fi pregatiti, mai e nevoie doar de o coordonare intre autoritati si jucatorii din sistemul financiar.

“Tehnologia pentru platile mobile exista, nu avem obstacole in acest sens. Piata din Romania poate face trecerea in totalitate catre platile mobile fara a se lovi de intarzieri generate de lipsa tehnologiei”, adauga Rasmussen.

Ce urmeaza in bankingul...
Citeste si: Ce urmeaza in bankingul digital in 2019? Noi jucatori ameninta bancile

PSD2, directiva care ar trebui sa ii faca pe toti jucatorii din piata sa isi uneasca fortele

Directiva revizuita privind serviciile de plata (PSD2) reprezinta o reglementare impusa de catre Uniunea Europeana, ce isi propune sa impulsioneze competitia pe piata servicilor financiare, impingand institutiile financiare traditionale sa pompeze bugete serioase in digitalizare.

PSD2 va permite oricarui furnizor extern de servicii financiare sa se conecteze la sistemele bancii, atata timp cat indeplineste criteriile impuse de lege, astfel ca platile online si piata serviciilor de informatii cu privire la conturi se va deschide pentru noii actori ai acestei piete, punand capat monopolului pe care sectorul bancar l-a avut asupra conturilor consumatorilor si asupra tranzactiilor privind platile.

Mai exact, bancile vor fi obligate sa isi deschida platformele prin intermediul asa-numitelor API (interfete catre aplicatiile interne) pentru a permite tertilor accesul la date pana acum privilegiate si a le permite plati in numele consumatorilor.

“Avand in vedere faptul ca directiva europeana de plati PSD2, care le impune bancilor deschiderea conturilor catre jucatorii terti, devine obligatorie in septembrie, este momentul perfect pentru banci, guvern si ceilalti jucatori din piata sa se uneasca si sa creeze un canal digital unic de plata”, considera Sara Rasmussen

Mai multe banci din piata au inceput sa isi lanseze platforme de Open Banking, insa crearea unui API-comun la nivelul intregului sistem financiar, lucru care ar facilita dezvoltarea ecosistemului si intrarea noilor jucatori pe piata, pare a fi departe de a se materializa.

Mastercard si FinTech-ul...
Citeste si: Mastercard si phyre lanseaza un nou portofel digital in Romania

Reprezentanta Auka este de parere ca guvernul ar trebui sa aiba o implicare serioasa in crearea unui ecosistem propice pentru adoptia tehnologiilor de plata care reprezinta un factor cheie in dezvoltarea economie digitale. Insa, in realitate, Romania este ultima tara care a inceput transpunerea directivei PSD2.

“Riscul real la care se supun bancile si organizatiile locale daca nu dezvolta o aplicatie de plati mobile in conformitate cu PSD2 pentru business-urile locale este reprezentat de intrarea pe piata a jucatorilor internationali care vor veni cu propriile solutii. De exemplu, Facebook si Google, au licente europene pentru a face acest lucru, la fel si Alipay. De asemenea, au si resursele necesare pentru o promovare agresiva a solutiilor catre comercianti si consumatori”, explica Sara.

Cum arata Romania in raportul “Solutii de plata mobile pentru IMM” lansat de Auka

Auka a lansat raportul “Solutii de plata mobila pentru IMM-uri”, ce are la baza o cercetare de piata efectuata in ianuarie 2019 pe un esantion de 28.000 de respondenti, respectiv IMM-uri din domeniul serviciilor, comertului si industria ospitalitatii, din toate cele 28 de state membre UE.

“Daca ne referim la plati, Romania se regaseste in continuare in urma multor dintre vecinii europeni. In timp ce consumatorii si companiile din Romania au acum mai mult acces la plati mobile, trebuie depuse in continuare eforturi pentru educarea si informarea publicului larg cu privire la beneficiile lor legate de siguranta, securitate si accesibilitate, tinand cont ca majoritatea tranzactiilor sunt in continuare sub forma de cash” se arata in raportul realizat de Auka iar cele mai importante rezultate ale studiului sunt urmatoarele:

Prezenta online

  • Aproximativ 87% dintre reprezentantii companiilor mici si mijlocii din Romania au declarat ca organizatiile pe care le reprezinta au o prezenta online, foarte aproape de media europeana de 88%. Procentul este similar cu piata din Bulgaria si Grecia.
  • Industriile cu cea mai vizibila prezenta in online sunt retail-ul si cea a ospitalitatii, acestea doua fiind cu mult in fata altora.
  • Motivele pentru care aceste segmente inregistreaza cea mai buna prezenta online sunt: cresterea veniturilor prin e-commerce (38%), atragerea sau retentia de noi clienti (36%) si cresterea interactiunilor directe intre brand si consumatori (13%).

    Metode de plata

  • In Romania, 88% dintre respondenti au declarat ca organizatiile pe care le reprezinta accepta plata cash si 87% au declarat ca in companiile lor se accepta plata cu cardul. Aceste procente reprezinta o crestere semnificativa, indicand faptul ca plata prin card a ajuns la un nivel mult mai ridicat decat media europeana de doar 78%. Comparativ cu alte state UE, Romania se situeaza in fata unor tari precum Austria (58%), Belgia (73%) sau chiar Marea Britanie (73%).
  • Aproximativ 58% dintre companiile mici si mijlocii folosesc plata prin intermediul telefoanelor mobile, indiferent ca vorbim despre tehnologia contactless, aplicatii tip portofel electronic sau coduri QR. Si la acest capitol, companiile mici si mijlocii din Romania par sa exceleze comparativ cu media europeana sau cu tarile vecine.
  • In alte state membre UE, acceptarea platilor prin telefonul mobil (fie contactless sau prin portofel electronic) pare a fi o trasatura reprezentativa pentru industria ospitalitatii. La polul opus, sectorul buticurilor de cartier si al magazinelor de bauturi si tigari par a fi cele mai putin dispuse sa accepte plata prin telefon mobil, indiferent de forma folosita. Cash-ul este inca la putere in randul acestor mici distribuitori.
  • Aproximativ 39% dintre respondentii din Romania au indicat ca ar lua in considerare introducerea platilor prin telefonul mobil, in timp ce 40% au declarat ca nu sunt inca siguri cu privire la decizia de a adopta acest tip de plata.

Provocari privind plata prin card, cash sau prin tehnologia mobila

  • Aproximativ 51% dintre respondentii din Romania au indicat ca la momentul completarii chestionarului nu s-au confruntat cu niciun fel de problema referitoare la plata prin numerar, prin card sau prin tehnologia mobila.
  • Cu toate acestea, o treime dintre respondenti au declarat ca plata prin numerar este consumatoare de timp, existand o insatisfactie fata de aceasta comparativ cu plata prin card, care este mult mai rapida din acest punct de vedere.

Ce prefera companiile mici si mijlocii din Romania?

  • • Metoda de plata preferata in randul companiilor mici si mijlocii din Romania ramane numerarul, aproximativ doua treimi (60%) dintre respondentii studiului din Romania nominalizand-o ca fiind cea mai des folosita. Platile non-numerar (prin card sau mobil) au fost preferate de doar 40% dintre respondentii din Romania. Concluziile acestui raport arata ca, in ciuda faptului ca majoritatea IMM-urilor din Romania nu intampina o problema atunci cand efectueaza plati prin metode non-cash, acestea arata o reticenta evidenta fata de metodele digitale. Acest lucru nu poate decat sa arate nevoia de educare a tuturor categoriilor de utilizatori de plati, fie ca vorbim despre companii sau consumatori obisnuiti.
  • • Ca motive principale pentru care antreprenorii prefera si accepta ca metoda de plata numerarul in defavoarea platilor non-cash au fost mentionate cererile venite din partea clientilor si obisnuinta. De remarcat aici este faptul ca preferintele consumatorilor finali au cea mai mare influenta asupra antreprenorilor in decizia de a adopta o metoda de plata in defavoarea alteia.
  • • Aproximativ 63% dintre respondentii din Romania au declarat ca deciziile guvernamentale sau schimbarile legislative in domeniu ii influenteaza in mica si foarte mica masura.
  • • Intrebati despre tendintele in domeniul platilor, 78% dintre respondentii din Romania au indicat ca in urmatorii 10 ani platile prin telefonul mobil (fie ele contactless sau prin alte metode) vor fi dominante. Aceeasi opinie se reflecta si la nivel european, media respondentilor care considera metodele digitale si non-cash de plata ca fiind viitorul reprezentand aproximativ 72%.

Cum sunt promovate metodele de plata in Romania

  • Aproximativ 39% dintre respondentii din Romania au declarat ca promoveaza diferite metode de plata prin productii OOH si publicitate offline. In mod surprinzator, publicitatea online a metodelor de plata acceptate nu pare a fi in interesul companiilor mici si mijlocii pentru a-si atrage clientii.
  • Respondentii din Romania au fost rugati de asemenea sa clasifice problemele cu care se confrunta la nivelul cresterii vanzarilor. Conform raspunsurilor obtinute, absenta unor cunostinte in domeniul marketingului, al vanzarilor si relatiilor cu clientii par a fi cele mai importante probleme identificate:

    1. 43% au declarat ca brandul lor nu este suficient de cunoscut.
    2. 38% au declarat ca alte branduri sunt percepute ca fiind mai accesibile ca pret comparativ cu brandurile din portofoliul propriu.
    3. 20% au declarat ca principala lor bariera o reprezinta absenta cunostintelor de marketing si a instrumentelor necesare promovarii bunurilor si serviciilor comercializate.

Sursa foto: Paisit Teeraphatsakool / Shutterstock.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Finante - Banci »



Citeste si
Auka: Vrem sa facem in Romania ceea ce a facut Alipay in China