Grupul ING a inceput transformarea digitala in urma cu mai bine de 5 ani, numind un Chief Innovation Officer care sa coordoneze procesul si sa implementeze o noua metodologie de munca care sa stimuleze inovatia. Totusi, cea mai grea parte a acestui proces a fost transformarea oamenilor, pentru ca “tehnologia avanseaza foarte repede, dar oamenii reactioneaza mult mai incet” si nu isi doresc schimbarea, a declarat intr-un interviu acordat la conferinta Money 2020 Benoit Legrand, actualul Chief Innovation Officer (CIO) al grupului olandez.

Deschiderea pentru inovatie nu a fost o problema, spune Legrand, pentru ca s-a bazat mult pe ADN-ul ING Direct, banca din Canada care poate fi considerata “primul FinTech” din piata nord-americana, iar in ceea ce priveste metodologia ING a dezvoltat una interna, denumita PACE, care este un mix intre design thinking, lean start-up si agile.

Este un proces care durează, pentru că tehnologia poate să avanseze foarte repede, dar oamenii reacționeză mult mai încet. Prin definiție, oamenilor nu le place schimbarea, dar vor începe să se schimbe dacă vor identifica aspecte pozitive pentru ei. Oamenii sunt în general egoiști și trebuie să vadă beneficiile.

„Dacă iti spun să te schimbi, să inovezi, să faci lucrurile diferit, de ce ai face-o? Vezi un risc în acest lucru. Dar, dacă spun că poți să câștigi mai mulți bani, să fii promovat sau să fii în centrul atenției sau să faci ceva ce îți place, atunci vei începe să te transformi”, considera specialistul in inovatie al grupului ING, numit CIO din ianuarie 2018.

Totodata, pentru a stimula inovatia, managerii trebuie sa defineasca un mediu in care este permis sa gresesti, in care banii nu sunt o problema, iar oamenii vad beneficiile transformarilor. Totusi, in ecuatia inovatiei trebuie sa introducem si pragmatismul, concept care – in opinia managerului ING – inseamna ca mereu sa ai un target in minte, dar sa ai in vedere toate optiunile si sa nu ramai blocat intr-un singur mod de gandire.

“Pragmatismul te ajuta sa fii deschis la optiuni, sa iti pui in mod constant intrebari, sa poti sa spui . Cred ca este mai important sa ai acest mindset decat bugete mari”, spune Benoit Legrand.

De aceea, inovatia avanseaza foarte repede in Europa de Est, in tari in care resursele sunt limitate, iar oamenii sunt nevoiti sa faca mult cu mai putin. “Am lucrat in Polonia, care seamana intr-o relativa masura cu Romania, si am observat ca fiecare euro pe care il aveau era folosit eficient, pe cand in Europa de Vest, oamenii nu au acest lucru in minte. Si cred ca de aceea in Europa de Est inovatia avanseaza foarte repede, iar oamenii sunt mai creativi”, a subliniat Legrand.

El da exemplul unui studiu realizat pe un esantion de copii, care au fost lasati singuri intr-o camera plina de jucarii si respectiv intr-una fara nicio jucarie. Copiii fara jucarii au fost mult mai creativi decat ceilalti, pentru ca lipsa i-a fortat intr-o anumita masura sa isi dezvolte imaginatia si sa gaseasca forme de joaca care sa nu implice jucariile. Extrapoland, o organizatie care are toate resursele poate sa inoveze, dar nu are neaparat idei mai creative si nu vine cu solutii mai inovatoare, ci din contra.

Legrand recunoaste ca a cheltuit mult timp si energie cu oameni din banca care nu isi doresc schimbarea si a dat gres in repetate randuri, dar la un moment dat s-a oprit si a mers doar catre oamenii deschisi la inovatiei.

“Am arătat ca se poate și ceilalți au început să se uite la rezultate și să își dea seama că lucrurile au mers, că cei care au început transformarea au fost promovați, au intrat în centrul atenției. Suntem ființe raționale. Dacă șeful tău îți zice să mergi la stânga o să mergi la stânga, dar dacă nu te răsplătește pentru că inovezi, nu o să inovezi. Este simplu, dar în același timp foarte complicat să lucrezi la scara unei bănci”, a explicat Chief Innovation Officer-ul ING Group.

Pot rasari unicorni FinTech si in Europa Centrala si de Est?

Intrebat despre potentialul ca Europa Centrala si de Est sa propulseze un unicorn FinTech in stratosfera companiilor cu peste un miliarde de dolari evaluare, Legrand crede ca, desi Statele Unite, Marea Britanie sau China detin acum monopolul in ceea ce priveste startup-urile unicorn, pentru ca de obicei exista foarte multi bani in aceste piete, ideile pot sa vina din orice geografie.

“Statele Unite sau China nu au privilegii cand vine vorba de idei, dar de obicei au foarte multi bani care sa impinga o companie spre statutul de unicorn si, totodata, au si piete foarte mari. In Europa Centrala si de Este sunt tari mici, chiar si Germania este mica in comparatie cu Statele Unite, dar ideile pot sa vina de oriunde, asa ca nu am dubii ca poate sa apara si aici un unicorn”, afirma Benoit Legrand.

Potrivit datelor de la final de 2018, citate de Chris Skinner, la nivel global doar 39 de companii FinTech au reusit sa obtina statutul de unicorn dupa ce au primit finantari de aproape 25 miliarde de dolari doar anul trecut.

Legrand, care este din ianuarie 2018 Chief Innovation Officer al ING Group, coordoneaza din pozitia de CEO si investiile ING Ventures, bratul de venture capital al grupului olandez cu fonduri de 300 milioane de euro.

ING Ventures investeste și în Estul Europei, cel mai cunoscut FinTech finantat fiind aplicatia de plata Twisto. Tichetul mediu in cazul ING Ventures se ridica la 5 milioane de euro, iar Legrand precizeaza ca in general fondul nu coboara mai jos de 1 milion de euro intr-o runda de finantare.

„Cautam FinTech-uri relativ mature, care sa aibă venituri și clienți, pentru ca dacă sunt prea la început nu se pot integra in fluxurile bancii, nu au proceduri de compliance sau au prea puțini oameni de IT care sa facă dezvoltari in acest sens”, a concluzionat Benoit Legrand, mentionand ca ING Ventures are o “echipa de cautare” care a discutat deja cu peste 1.800 de FinTech-uri.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri