Schimbarile facute de BNR in zona de functionare a IFN-urilor au condus la situatia de a respinge in jur de 70% din cererile de credite si, daca in 2016 aveam 347.000 de clienti, acum am ajuns undeva la 184.000 de clienti, a declarat Florin Balcan, directorul general al Provident Financial.

De asemenea, IFN-ul britanic a trebuit sa aduca peste 30 de milioane de lire sterline pentru a respecta conditiile de capitalizare impuse de BNR, scrie Agerpres.

"In ultimii trei ani au fost trei schimbari semnificative care au aparut in zona noastra de functionare. Prima a aparut undeva in septembrie 2016 si a intrat in vigoare in ianuarie 2017, cand a fost acest Regulament 5 care a modificat Regulamentul 17 prin care practic s-au aliniat conditiile de creditare ale IFN-urilor cu ale bancilor. O schimbare foarte importanta a fost partea de capitalizare. Pentru noi a fost o schimbare semnificativa odata cu Regulamentul 20 pentru ca acolo s-au introdus doua lucruri diferite. Pe de o parte s-a schimbat metoda prin care se trece din registrul general in registrul special, s-au adaugat cateva criterii prin care o mare parte din IFN-uri au fost trecute in registrul special, pe de alta parte s-a adaugat aceasta conditie de capitalizare pentru toti care vand cu o dobanda de 10 ori rata Lombard, pentru ca s-a considerat ca sunt mult mai riscanti. Si acolo a aparut o schimbare. De unde aveai nevoie de o capitalizare de 6,7 lei la suta de lei s-a trecut la 67 de lei la suta de lei. Noi doar in 2018 am fost nevoiti sa aducem mai mult de 30 de milioane de lire sterline - 160 de milioane de lei - capitalizare pe baza acestei schimbari pentru a putea continua acordarea de credite, ceea ce este un efort considerabil si niste bani care raman blocati si, daca te uiti din perspectiva actionariatului, avand banii blocati, normal ca-si doreste niste randamente pentru banii respectivi", a mentionat el.

De asemenea, modificarea normelor privind gradul de indatorare a facut ca 160.000 de clienti sa nu mai poata accesa un imprumut nici de la banci, nici de la un IFN.

"Dupa 2017, odata cu schimbarile facute de BNR, deja autorizarea de credite este aproximativ la fel cu cea dintr-o banca. Deja poti sa spui ca avem toate verificarile asemanatoare conform acestor cerinte si ne uitam ca avem undeva 70% dintre credite pe care le respingem. Pentru 160.000 de clienti credem ca nevoia nu a disparut, e clar ca exista in continuare. In acest moment facem un studiu foarte aplicat, foarte riguros, atat cantitativ, cat si calitativ, pe partea asta si o sa-l avem gata pe la mijlocul lunii. Am spus ca mergem prima data, inainte de a iesi in presa, la BNR, pentru ca ei ne-au cerut cumva. Dar in principiu noi credem ca cei 160.000 de clienti pe care i-am pierdut astazi nu mai au acces la o forma legala de finantare si vrem sa dovedim lucrul acesta prin acest studiu. Informal vorbind, o parte dintre ei s-au dus spre familie, o parte s-au abtinut, iar o parte s-au dus catre zona gri: case de amanet, catre altii, catre prieteni. Din studiu reiese un fenomen care se numeste indatorare in cascada - daca un membru al familiei nu mai este eligibil apeleaza la rude, cunoscuti, vecini care sa se imprumute pentru el. Asta este o directie identificata pana acum prin acest studiu. Daca in gospodarie nu mai sunt doi eligibili trec la al treilea", a explicat managerul Provident responsabil cu afacerile corporative Vlad Sandru.

Citeste si:
Curs BNR: Leul se depreciaza in prima zi dupa caderea Guvernului
Curs BNR: Leul se depreciaza...

La randul sau, Florin Balcan a precizat ca 90% dintre agentii Provident provin din fosti clienti.

"Ei cunosc foarte bine clientii in comunitatea lor si cunosc foarte bine si cum au experimentat ei imprumutul Provident, dar si cat de bine se pot descurca clientii respectivi. Pe de alta parte, daca ne uitam la sistemul nostru cu reprezentantii de vanzari care se duc si fac vanzarea, ei pot sa evalueze foarte bine bonitatea si situatia in care sunt clientii respectivi. Tinand cont ca marea majoritate a veniturilor vine din zona de colectare si nu din zona de vanzare este foarte important pentru ei sa faca o vanzare responsabila pe care sa o si colecteze", a sustinut acesta.

Cel mai mare imprumut la Provident este de 15.000 de lei, insa media de creditare se situeaza undeva la 3.700 - 4.000 de lei. Sub 5% din totalul creditelor acordate de IFN sunt intre 10.000 si 15.000 de lei.

"Am putea da si sume mai mari, dar avem destule cazuri unde desi oferta e mai mare agentul vine si o reduce tocmai ca vede ca situatia face mai mult sens in aceasta directie si reuseste sa-l convinga pe client sa vada cat se poate intinde si mai curand sa mai astepte sa mai ia un alt imprumut la un alt moment. Un lucru aproape unic este partea de intarzieri la plata care pentru noi este o chestiune extrem de mica. Adica modelul nostru merge un pic pe o zona de unicitate pe piata romaneasca. Avand cont ca avem si o categorie de clienti care au o capacitate mai fluctuanta de plata am mers foarte mult pe a ii intelege, a-i ajuta, a le extinde durata pe care ei fac platile fara a le lua dobanzi de penalitate. Daca ne uitam la veniturile noastre, avem undeva la 0,43% din venituri generate din dobanzile de penalizare, ceea ce nu cred ca veti mai gasi in aceasta zona. Atata vreme cat ne uitam la o categorie de clienti care poate intr-o perioada pot plati mai bine si in alta perioada mai rau ei apreciaza lucrul asta. Fata de banca, ne uitam la categorii diferite de clienti. Tipul de clienti la care mergem noi sunt clienti riscanti. Noi ne asumam un risc mai mare, pe cand o banca o sa se uite si o sa zica: ok, vreau o pierdere de 3% sau 5% si atunci va respinge acelasi tip de clienti", a mentionat Balcan.

Citeste si:
Isarescu: Este o exagerare sa zici ca ''leul e in fundul prapastiei"
Mugur Isarescu: E mai rau...

Potrivit acestuia, 50% din portofoliul Provident are mai mult de 90 de zile de intarziere, iar 90% dintre clienti au cel putin o intarziere in decursul unui an.

"Dar tocmai faptul ca extindem aceasta perioada de colectare si trecem peste maturitatea imprumutului si mergem mult mai departe si ii ajutam pe cei 50% care sunt peste 90 de zile face ca 35% dintre ei totusi sa-si plateasca imprumutul intr-o perioada mai mare de timp si fara dobanzi penalizatoare", a subliniat directorul general al Provident Financial.

Revenind la gradul de indatorare, oficialul Provident Financial a reclamat faptul ca, prin modificarea adusa de BNR normelor privind gradul de indatorare, nu se mai pot lua in calcul venituri ocazionale, cum ar fi remiteri de valuta din strainatate, venituri suplimentare pentru profesori, soferi si alte categorii profesionale.

"Daca ne uitam la rata de respingere cum a evoluat la noi, cel mai mare impact pe zona aceasta vine din gradul de indatorare. A fost un salt semnificativ. In 2019, daca adaugam si respingerile care se fac la pre-scoring, practic sarim de 70% din clienti care vin si pe care ii respingem pe diverse motive (gradul de indatorare, diverse documente de venit pe care le aduc) si aici exact asta ar fi ideea. 25% din cereri sunt respinse pentru clientii noi si 36% pentru clientii existenti. Noi am ajuns cu valoarea vanduta undeva la valoarea anilor 2012-2013 cand nu acopeream toata tara. Uitandu-ne la cota de piata, ea s-a pastrat, dar s-a redus masa de clienti la care te poti adresa. Ni s-a schimbat semnificativ piata de clienti la care ne adresam", a explicat Balcan.

Citeste si:
Finantele au imprumutat vineri 75 de milioane de lei de la banci
Ministerul Finantelor a atras...

Modificarile BNR din ultimii trei ani au facut ca Provident Financial, care in 2016 era cel mai mare angajator britanic in Romania, cu 4.100 de angajati, sa ajunga acum pe locul 3, cu reducerea personalului la jumatate.

"In cei 13 ani de cand este in Romania, Provident a avut 327 de milioane euro investitii directe in economie, din care o treime sunt taxe, salarii si alte lucruri directe. E clar ca ele vor scadea in ritmul asta, pentru ca ne adresam unei populatii mai mici si impactul va fi diferit. Din punct de vedere al numarului de clienti, avem acelasi trend. (...) Noi intelegem inclinatia BNR pentru a proteja supraindatorarea si cred ca e ceva absolut normal si e scopul principal stabilitatea si a se asigura ca nu se produce un impact in macroeconomie, dar deja toti sunt pusi la aceeasi masa, adusi toti in acelasi regulament, desi vorbim de lucruri foarte diferite intre un credit de 1.000 de lei si un credit ipotecar din toate punctele de vedere, de la ce trebuie sa verificam pana la riscul pe care il aduci in economie, nemaivorbind de diferenta dintre un IFN si o banca, a riscului pe care il aduci in economie pentru ca in cazul IFN-ului vii cu banii de acasa, pe cand in banca nu. Din nou, nu mai vorbim de o separare. Sunt o multime de directii in care pot fi privite lucrurile, dar deocamdata toate sunt puse deoparte si credem ca exista un risc ca de fapt prin acest 'one size fits all' sa afectezi mai mult decat ti-ai dori si cu putina flexibilitate poti sa iti atingi acelasi obiectiv, dar fara sa ai prea multe efecte colaterale", a sustinut el.

Provident Financial, in parteneriat cu AURSF, a organizat un eveniment la Predeal in cadrul colaborarii lor pentru educatie financiara si creditare responsabila.

Sursa foto: Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Finante - Banci »



Citeste si
ROBOR la 3 luni a coborat la 3,04% pe an