Opinie scrisă de Daumantas Dvilinskas, CEO și Cofondator TransferGo

Însă care sunt factorii care au determinat scăderea utilizării și popularității numerarului? În primul rând, trebuie să vorbim despre o schimbare în comportamentul oamenilor, care au devenit din ce în ce mai deschiși față de cumpărăturile online, plățile contacless și noile servicii din piața de fintech, deoarece acestea le-au adus un plus de rapiditate și confort. Un bun exemplu pentru cele din urmă sunt serviciile de transfer digital de bani, care simplifică transferul de bani peste graniță, eliminând taxele suplimentare și posibilele rate de schimb ascunse, pe care le practică companiile tradiționale cu activități bazate pe cash.

Însă ce ne rezervă viitorul în ceea ce privește utilizarea numerarului în societățile noastre și cum va fi afectată industria financiară?

Răspunsul industriei financiare

Deoarece pandemia a impus luarea măsurii de carantină la nivel național, în diverse țări, oamenii a trebuit să se orienteze către digital, căci deplasările la bancă pentru a depune bani în contul de economii sau la oficiile poștale pentru a trimite sau ridica bancnote, au devenit inaccesibile. Companiile din sectorul fintech, care sunt digitale prin natura lor, au fost la locul și momentul potrivit pentru a îi ajuta pe consumatori să trimită și să își cheltuie fondurile, oferindu-le posibilitatea să facă tranzacții online, prin serviciile lor de plată digitală.

Mai mult, companiile digitale de creditare, care au putut reacționa rapid la creșterea cererilor de împrumut, ca urmare a concedierilor și a închiderii activității anumitor companii, s-au adaptat mult mai bine la noul context, decât sucursalele fizice și instituțiile financiare tradiționale. De asemenea, și publicul lor s-a diversificat, platformele digitale de împrumuturi observând că pe lângă utilizatorii lor obișnuiți - de obicei mai tineri și cu bune cunoștințe de folosire a tehnologiei, au început să apeleze la serviciile lor și utilizatori mai în vârstă, din categoria 40 - 50 de ani.

Înainte de debutul pandemiei, o mare parte din populație ezita să folosească serviciile financiare digitale și prefera banii cash, din diferite motive, precum lipsa încrederii, teama de tehnologie sau pur și simplu din puterea obișnuinței. Ne așteptăm, însă, să vedem o continuă schimbare a acestei preferințe, pe măsură ce oamenii se obișnuiesc cu ușurința și modul accesibil de a folosi serviciile pe care companiile de fintech le-au adus în acest sector.

Sectorul transferurilor de bani a demonstrat deja că numerarul nu va domni pentru totdeauna

Această luptă cash vs. digital este cel mai adesea întâlnită în comunitatea lucrătorilor migranți. De cele mai multe ori, familiile acestora se bazează pe ei pentru suport financiar, iar în unele cazuri ei sunt singura sursă de venit a familiei. Spre exemplu, în 2019, potrivit Băncii Mondiale, totalul transferurilor de bani a fost de 554 de miliarde de dolari, depășind toate celelalte forme de circulație a banilor peste graniță, către țările mai sărace.

Pe lângă măsurile de carantină, a trebuit să ne confruntăm, de asemenea, și cu problema închiderii granițelor, care i-a împiedicat pe migranți să se întoarcă acasă cu banii în mână. Astfel că, lucrătorii din străinătate a trebuit să găsească alte modalități de a se asigura că banii munciți de ei cu greu, pot ajunge la cei de acasă, care aveau mare nevoie de ei. Iar serviciile financiare digitale au venit în ajutorul lor.

Datorită avantajelor pe care le oferă digitalul, serviciile financiare digitale pot oferi cursuri de schimb corecte și garantate, asigurându-i pe migranți - care poate trec prin perioade mai grele din punct de vedere financiar, că nu există niciun fel de taxe ascunse la transferurile lor. De asemenea, aceștia pot primi asistență utilă și pe înțelesul lor, deoarece le stau la dispoziție colegi de la serviciul de asistență clienți din țara lor de origine, care înțeleg și vorbesc pe limba lor, cunosc problemele locale și care pot să îi ajute în găsirea celor mai potrivite soluții. Mai mult, serviciile financiare digitale oferă clienților o experiență unitară, o eficiență crescută și poate cel mai important lucru - securitate. Spre exemplu, TransferGo a anunțat recent un parteneriat cu companiile de verificare a identității end-to-end, SumSub și Veriff, ceea ce face ca identitatea migranților să poată fi verificată rapid și eficient, împiedicând activitatea frauduloasă, fără a provoca o întârziere la înregistrarea și utilizarea serviciului.

A fost acesta un efect al pandemiei sau numerarul a ajuns într-adevăr la ultimele puteri?

COVID a cauzat, fără îndoială, o schimbare importantă în preferința populație de a folosi cash. Rezultatele studiului menționat mai sus sugerează că peste jumătate dintre consumatori au folosit transferurile digitale pentru a trimite bani prietenilor și familiei, cel puțin o dată, pe parcursul primei luni de la instituirea carantinei, 20% dintre aceștia făcând acest lucru chiar și de mai mult de două ori. Dacă luăm în considerare faptul că plățile transfrontaliere se așteaptă să atingă 240 de miliarde de dolari până în 2024, datorită globalizării și interconectării din ce în ce mai puternice a economiei, iar TransferGo a înregistrat o creștere cu 63% a tranzacțiilor în aprilie, față de aceeași perioadă a anului trecut, viitorul pare clar.

Confortul, viteza, experiența îmbunătățită pentru clienți și securitatea pe care plățile digitale le oferă consumatorilor, sunt avantaje la care va fi dificil de renunțat, mai ales în condițiile în care populația se obișnuiește cu noi moduri de a munci și de a trăi.

Ținând cont și de ritmul actual de dezvoltare al inovației tehnologice, nu pot decât să spun, că simt că aceasta este direcția în care ne deplasăm, fără cale de întoarcere. Și este de datoria noastră, a celor care suntem în avangarda inovației din industrie, să ne asigurăm că aceasta rămâne sigură și adecvată scopului său, pe măsura ce lumea continuă să se schimbe în jurul nostru.

Daumantas Dvilinskas, CEO și Cofondator TransferGo