Industria telecom trece prin schimbari majore. Pe masura ce serviciile 5G incep sa devina realitate in anumite puncte ale globului, noi aplicatii pentru business si consumatori vor fi construite si implementate intr-un ritm foarte rapid. Intersectia dintre 5G si IoT (Internet of Things) va duce la adevarate revolutii in industrii precum auto, sanatate, utilitati si chiar gaming.

De la masini autonome, pana la operatii chirurgicale realizate la distanta, viteza de raspuns extrem de mare si latenta mica oferite de tehnologia 5G vor aduce schimbari neasteptate in industrie. Vodafone Romania, unul dintre principalii jucatori in aceasta zona si o companie care investeste masiv in solutii IoT, a dezvoltat semnificativ capacitatile retelei sale si are in plan sa continue in acest sens pentru a consolida si pregati infrastructura pentru provocarile viitorului. “Cursa 5G” a pornit deja si prinde viteza.

Astazi, granitele dintre transferul de date, agregarea lor, aplicatii si analytics au devenit blurate. Pe masura ce noi aplicatii IoT vor iesi pe piata sustinute de vitezele si latenta 5G, numarul de senzori, device-uri si date va creste si mai mult. O alta tendinta pe care o vom vedea, fara indoiala, inclusiv in Romania este faptul ca vor aparea noi modele de business, deoarece aproape toate industriile vor putea profita de speficatiile 5G si IoT, astfel incat companiile vor fi nevoite sa tina pasul. Va fi necesar ca acestea sa isi adapteze modelul de business pentru a se asigura ca vor putea oferi clientilor ceea ce acestia au nevoie.

Schimbarea modului in care vom lucra si a operatiunilor din companii

O alta intersectie intre IoT si 5G va duce la schimbarea mediului de lucru; am trecut la forta de munca digitala, intr-un mediu in care multi dintre noi deja putem lucra “remote”, din cafenele sau de acasa, cu aceeasi eficienta sau chiar mai bine decat intr-un spatiu conventional.

Odata cu 5G, numarul de device-uri conectate la un singur turn / o singura celula va creste de 10 si pana la 50 de ori. Ce implica acest lucru? Pe langa faptul ca vom asista din ce in ce mai rar la probleme de conectivitate in adunari mari de oameni, companiile vor putea conecta din ce in ce mai multe device-uri la Internet, limitarile urmand sa fie aproape complet indepartate.

Primul operator mobil din...
Citeste si: 1992 - Primul operator mobil: iti amintesti de Telemobil/Zapp?

Gandeste-te, de exemplu, la operatiunile complexe pe care marile magazine online le fac in depozite uriase – mai multe device-uri se vor putea conecta, mai rapid, roboti automati vor putea prelua produsele, automatizarile vor fi mai eficiente si, deci, coletele vor ajunge mai repede la clienti – daca vom avea si autostrazi in viitorul apropiat.

Daca vorbim de viteza, gandeste-te acum cat iti ia sa downloadezi un film pe telefon – Netflix a imbunatatit, recent, sistemul de download-uri - si taie acea durata de 10 ori. Gandeste-te, apoi, la posibilitati de a face live streaming in HD sau 4K, atat de pe strada, dar si in business-ul tau.

Latenta de doar 1-2 milisecunde

Latenta in 5G, si una dintre cele mai importante si promitatoare facilitati, va scadea la doar 1-2 milisecunde. Acest lucru deschide o intreaga lume de posibiltiati – de exemplu chirurgie de la distanta, o adevarata realitate virtuala, lucruri care se intampla, practic, fara niciun fel de intarziere vizibila.

5G nu este doar o retea, o alta retea. 5G utilizeaza cinci tehnologii diferite penru a crea o noua retea; vor exista diferite tipuri de tehnologii care transmit semnale pe diferite latimi de banda, astfel incat sa primesti o stabilitate net superioara. Erorile se vor apropia si mai mult de zero.
Vodafone a deschis deja mai multe sit-uri de teste, atat in cateva orase si mediu rural din Marea Britanie, dar si in Germania unde, de exemplu, inca din 2018 testeaza tehnologii pentru masini autonome. Un alt segment major va fi, de exemplu, gaming-ul – jocuri VR care imbina realitatea la viteze si rezolutii pe care doar putem sa ni le imaginam acum; de asemenea, industria dronelor se va schimba si ea radical – drone conectate intre ele, filmand in tandem, cu zecile, in timp real si la rezolutii foarte mari, de exemplu.

Barometrul IoT: 52% dintre utilizatori vor sa foloseasca rapid 5G-ul

Barometrul IoT a aratat ca 52% dintre utilizatori planuiesc sa utilizeze 5G, tehnologie care va suporta volume mai mari de date, siguranta imbunatatita si latenta foarte mica. Impreuna cu tehnologia mobila de calcul de ultima generatie care va procesa traficul aplicatiilor, utilizatorii se pot astepta la o performanta mai buna, la riscuri mai mici si la viteze mai mari pentru date.

Barometrul IoT realizat de...
Citeste si: Vodafone: Creste increderea in adoptia tehnologiei IoT

In Romania, Vodafone a implementat solutii IoT pentru companii din domenii precum retail, energie si utilitati, automobile, transport si logistica. In 2018, compania a lansat prima retea live NB-IoT cu acoperire nationala pregatita sa ofere companiilor posibilitatea de a beneficia de o gama larga de solutii si de aplicatii menite sa imbunatateasca si sa eficientizeze procesele de afaceri.

In ultima vreme, am observat o crestere a implementarii tehnologiei IoT in Romania, tot mai multe companii intelegand importanta solutiilor personalizabile si eficiente din punct de vedere al costurilor. Vodafone Romania continua sa-si extinda portofoliul de solutii IoT pentru a raspunde in mod eficient nevoilor pietei si pentru a imbunatati competitivitatea si performanta clientilor nostri.

Vodafone Romania vine in intampinarea companiilor mici si mijlocii cu numeroase solutii, precum: Mpos, Auto Manager, , Fleet Management, Digital Media Signage.

Pentru companii mari, solutiile IoT oferite de Vodafone Romania acopera o gama larga de necesitati, de la managementul flotelor auto si optimizarea rutelor, smart parking, connected cabinets, la retail analytics, digital signage si sisteme de monitorizare a traficului din magazin.

Operatorii telecom, jupuiti...
Citeste si: Operatorii telecom, jupuiti de stat in 2019: cu cat vor plati mai mult

Lista completa de solutii este disponibila aici.

IoT este un concept care inglobeaza mai multe servicii intr-o arhitectura care poate lucra pentru afacerea ta, astfel incat aceasta sa devina mai eficienta si mai profitabila.

Eficienta operationala sporita

Fiecare business are ca obiectiv optimizarea proceselor si reducerea costurilor. Iar solutiile IoT pot aduce contributii majore. De exemplu, o solutie de monitorizare si gestionare a activelor (Fleet Management) poate reduce cheltuielile legate de consum sau de intretinere, oferind totoada o eficientizare a proceselor operationale.

Interactiune mai buna cu clientii

Procesele automatizate care asigura functionarea rapida si optima a unei afaceri se traduc intotdeauna intr-o experienta mai buna a clientului final. Solutiile IoT ofera companiilor posibilitatea de a interactiona cu clientii in moduri complet noi, de a raspunde mult mai rapid nevoilor acestora si de a imbunatati astfel relatia cu acestia.

Noi oportunitati de business

IoT are potentialul de a transforma afacerile oferind noi directii de dezvoltare prin acces la informatii valoroase si prin control mai bun asupra propriilor resurse. Lasand tehnologia sa lucreze pentru tine, te poti muta treptat de la un model de afacere concentrat pe produs la unul axat pe servicii si customer experience.

O afacere durabila

IoT este un principiu concret pentru o societate durabila si functionala, este tehnologia care simplifica viata. IoT va contribui semnificativ pentru un transport mai bun, iluminare mai eficienta, constructii inteligente si metode de utilizare optima a resurselor. Toate acestea se realizeaza pe baza unor echipamente inteligente, conectate, care comunica permanent intre ele si care transmit date in timp real. Afacerea ta se poate transforma devenind mai competitiva urmand un model ideal, acela de a produce mai mult in timp ce consuma mai putin, considera reprezentantii Vodafone.

Lansarea primului magazin inteligent din Romania a marcat un punct important pe piata locala de solutii IoT. Prin solutiile implementate s-a oferit acces la informatii noi care au pus intr-o lumina noua interactiunea cu clientii finali. S-a oferit posibilitatea de a reactiona rapid, dar si de a luat decizii strategice cu impact pe termen lung.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea IT & C »



Citeste si
Avertisment DUR al Orange, Vodafone si Telekom: Modificati OUG 114!