Cand spunem “entertainment - divertisment”, cel mai des ne gandim la filme, muzica si stralucirea unor evenimente precum premiile Oscar sau Grammy. Totusi, in ultimii ani, industria jocurilor video a depasit cu usurinta divertismentul traditional, chiar daca o parte din societate inca este de parere ca a te juca reprezinta o activitate mai degraba “underground”, spune, intr-un interviu acordat wall-street.ro, Andrei Lazarescu senior producer EA Romania.

EA Romania este una dintre cele mai mari companii de tehnologie si jocuri video din tara, parte din grupul american Electronic Arts. Compania se afla in top 10 cei mai mari publisheri si dezvoltatori de jocuri la nivel mondial, cu venituri totale de 5,38 mld. dolari in anul 2019. Printre cele mai populare jocuri dezvoltate in cadrul EA se afla seriile Fifa, Battlefield, Need for Speed, The Sims si Madden NFL.

“Industria jocurilor a depasit industria globala a filmului. Competitia nu se mai da intre industrii, ci mai degraba pe timpul utilizatorilor. Industria de divertisment se lupta in prezent in primul rand pentru timpul utilizatorilor. Netflix se lupta cu Fortnite (n.red. cel mai popular joc gratuit din lume existent in prezent) pentru timpul utilizatorilor”, mentioneaza Andrei Lazarescu.

Intr-o scrisoare din 2019 adresata actionarilor, reprezentantii Netflix au mentionat faptul ca “in prezent concuram cu Fortnite, mai degraba decat cu HBO”. Acestia au remarcat existenta miilor de competitori care exista in piata de divertisment si care se lupta pentru o “felie” cat mai mare din timpul pe care utilizatorii il au la dispozitie.

Competitia nu se mai da intre industrii, ci mai degraba pe timpul utilizatorilor. Netflix se lupta cu Fortnite

Citeste si:
Dupa 15 ani, Ubisoft isi muta sediul din Bucuresti
Dupa 15 ani, Ubisoft isi muta...

Estimarile privind valoarea industriei globale de jocuri variaza, insa, intr-un raport de anul trecut al companiei olandeze de cercetare Newzoo, se anticipeaza ca piata de gaming urma sa genereze 152,1 mld. dolari in 2019, existand 2,5 mld. de jucatori la nivel global. Prin comparatie, incasarile industriei globale de film au fost de 41,7 mld. dolari in 2018, iar cele ale industriei de muzica au fost de 19,1 mld. dolari.

Lazarescu se asteapta ca piata romaneasca de gaming sa isi continue ascensiunea din ultimii ani, odata cu cresterea popularitatii acestora si schimbarea perceptiei in societate cu privire la ideea in sine de “a te juca”.

“Cu siguranta Romania este inca o piata emergenta de gaming, care inregistreaza cresteri, dar care totodata este inca departe de tarile din vest. Eu nu m-am simtit niciodata ciudat sa petrec o seara online cu prietenii intr-un joc, in locul altei activitati in ‘viata reala’, dar la fel de bine inteleg de ce pentru societatea romaneasca acest lucru poate parea ceva iesit din comun. Vorbim aici de ‘inchiderea’ noastra la orice alt tip de cultura alta decat ceea ce noi vazusem pana in 1990. Pe masura ce anii trec si se schimba generatiile, perceptiile se vor schimba; nu stiu de cat timp va fi nevoie, dar sper ca nu de inca 30 de ani”, spune Andrei Lazarescu.

Eu nu m-am simtit niciodata ciudat sa petrec o seara online cu prietenii intr-un joc, in locul altei activitati in ‘viata reala’, dar la fel de bine inteleg de ce pentru societatea romaneasca acest lucru poate parea ceva iesit din comun

Citeste si:
Amber, studio romanesc de video gaming, afaceri record in 2018
Amber, studio romanesc de...

Industria romaneasca dezvoltatoare de jocuri video a inregistrat in 2018 afaceri de 188,5 mil. dolari (+19,2% y/y), potrivit unui raport al Asociatiei Dezvoltatorilor de Jocuri din Romania – RGDA. De cealalta parte, olandezii de la Newzoo estimeaza ca piata romaneasca de jocuri se afla pe locul 47 in lume, cu venituri estimate la 195 mil. dolari in 2019.

Cred ca urmatorii 5-7 ani vor aduce mai multe schimbari in industria de gaming decat au adus ultimii 15-20 de ani, avand in vedere noile tehnologii si modele de business care se dezvolta. Vorbim aici de lucruri precum VR, cloud gaming, streaming si machine learning”, spune reprezentantul EA Romania.

Utilizatorii nu se vor mai astepta sa cumpere fiecare joc individual, ci vor trece la abonamente care le vor da acces la orice isi doresc, cand isi doresc, si pe orice dispozitiv isi doresc

Acesta subliniaza ca o alta schimbare importanta in urmatorii ani va fi trecerea de la plata individuala a jocurilor, la abonamente.

Citeste si:
Blockchain pentru jocuri video: cum arata proiectul lansat de Ripple
Blockchain pentru jocurile...

Subscriptia sau abonamentul la jocuri va deveni ceva la fel de normal precum abonamentul la Netflix sau la utilitati. Utilizatorii nu se vor mai astepta sa cumpere fiecare joc individual, ci vor trece la abonamente care le vor da acces la orice isi doresc, cand isi doresc, si pe orice dispozitiv isi doresc”, adauga Andrei Lazarescu.

Electronic Arts a demarat deja un astfel de model bazat pe abonamente, utilizatorii avand posibilitatea sa plateasca o suma lunara fixa (4 – 15 euro) pentru a avea acces, prin intermediul platformei Origin, la jocurile companiei, precum si alte beneficii precum accesarea acestora inaintea lansarii oficiale sau reduceri la alte jocuri vandute pe Origin.

Nu am niciun dubiu ca abonamentele la jocuri vor avea succes si in Romania. Ne-am fi asteptat ca abonamentele Netflix sa aiba un asemenea succes in Romania? Tendintele globale ajung si la noi in tara, insa este nevoie uneori de mai mult timp. Este ceva ce tine de educatie si de nivelul economic al tarii”, concluzioneaza, Andrei Lazarescu.

De aproape 15 ani in Romania, EA si-a dezvoltat constant echipa locala, in prezent ajungand la 1.500 de angajati si colaboratori care acopera activitati specifice dezvoltarii de jocuri si tehnologie precum cele de creatie, executie, programare, analiza, live management si verificare a calitatii. Alaturi de biroul din Vancouver, Canada, studioul din Romania este unul dintre cele doua la nivel global care dezvolta populara franciza FIFA.

Sursa foto: EA Romania

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Citește și
"Foame" de angajati in industria jocurilor: Nu avem scoli pentru asta!
Setari Cookie-uri