Odată cu declanșarea pandemiei de COVID-19, discuțiile privind digitalizarea administrației publice au căpătat mai mult contur. Au apărut și o serie de măsuri concrete din partea autorităților, însă drumul pe care România îl are de parcurs în această direcție pentru a ajunge din urmă țările dezvoltate pare a fi unul destul de lung. Am discutat despre acest subiect cu Gabriel Baba, un tânăr antreprenor în vârstă de 25 de ani ce a pus bazele companiei Aconnect, al cărei obiectiv principal este digitalizarea companiilor și a sistemului public din țara noastră.

Wall-street.ro: Din perspectiva unei companii care oferă soluții de digitalizare a mediului de afaceri, dar și a administrației publice, considerați că aceasta pandemie a sporit la nivel de percepție a ambelor zone importanța digitalizării? Ați observat asta în discuțiile pe care le-ați avut cu potențialii clienți?

Gabriel Baba, AConnect: Fenomenul COVID-19 a creat numeroase provocări pentru autorități, familii și mediul privat, dar aceste transformări pot, până la urmă, să conducă la simplificări ale modului nostru de lucru și de viață. Oamenii și-au schimbat comportamentul și nevoile, a venit momentul digitalizării accelerate, de la administrația publică locală și centrală până la IMM-uri si companii. O foarte mare parte din economia României se digitalizează cu viteză pentru a supraviețui. În contextul în care mediul privat se digitalizează atât de repede, este necesar ca statul să găsească soluțiile necesare pentru a se adapta noilor nevoi. Din considerente de normalitate și civilizație, cetățenii trebuie să își poată rezolva orice problemă online, de acasă, din birou sau străinătate.

De asemenea, am stat de vorbă cu sute de funcționari din diferite instituții și da, își doresc și ei digitalizarea deoarece îi ajută, îi protejează, în special pe cei care lucrează cu publicul, le simplifică munca zilnic și le ușurează viața. Ca să revin la întrebare, rezultatul discuțiilor cu potențialii clienti se rezuma financiar, iar anul acesta, în trimestrele I și II, veniturile companiei au depășit de cinci ori veniturile din anul 2019, deci pot afirma ca nivelul percepției a crescut în ambele zone.

Citește și Proiectul de lege privind buletinul electronic, adoptat de Senat: ce consideră ANIS că ar ajuta la accelerarea procesului de digitalizare

Nu vorbim despre lansarea unui satelit sau a unei navete spațiale în spațiu, ci vorbim despre sisteme informatice integrate, care trebuie create cu viziune și responsabilitate de oameni cu experiență atât în zona autorităților publice, cât și în multinaționale.

Wall-street.ro: Cum vedeți în acest moment relația dintre cetățean și autorități, din punct de vedere al interacțiunii digitale? Care ar fi primele mutări, având în vedere capacitatea administrației publice, pe care ar trebui să le facă autoritățile?

Gabriel Baba, Aconnect: Interacțiunea digitală este deficitară și aproape zero ca user experience. Un cetățean sau o companie trebuie să își rezolve problemele printr-un număr cât mai scăzut de click-uri, nu prin 30 de click-uri și pe 3 platforme, ca să piardă timp și nervi, deoarece se va descuraja și va renunța. Digitalizarea nu trebuie să însemne procese și mai complicate pentru oameni.

Este foarte importantă implicarea experților în user experience design și a analiștilor de business. Interoperabilitatea este cea mai mare problemă în acest moment. Scopul este de a nu mai avea 5 conturi, unul la ANAF, unul la Primărie, unul la medicul de familie ori la altă instituție, când totul se poate rezolva simplu, printr-un singur cont. La nivel european, există principiul “o singură dată”, care face parte din strategia Uniunii Europene pentru Piața Unică Digitală. Obiectivul este ca nicio administrație publică din țară să nu solicite unui cetățean sau unei societăți informații deținute deja de o altă instituție a statului român.

Accesarea serviciilor publice online trebuie să fie posibilă pentru toată lumea, pentru orice tip de utilizator, de aceea un rol esențial în dezvoltarea platformei este modul în care este gândită să interacționeze cu cetățeanul. Ne situăm pe locul 26 în Uniunea Europeană la capitolul digitalizare, iar relația dintre stat și cetățean este în continuare dificilă din cauza lipsei de servicii publice online.

Nu trebuie să facem invenții, putem urma foarte ușor directivele europene și să analizăm ce se întâmplă în alte state în care există interoperabilitate națională, identitate digitală, cloud guvernamental și alte soluții care funcționează excelent. Nu m-ar mira să ajungem peste câțiva ani, să avem soluții mai bune în România decât în țările la care ne uităm acum ca și model. Potențialul României este enorm din punct de vedere al resursei umane, doar trebuie gestionat inteligent.

Sunt un om optimist și consider că trebuie să privim în prezent și cu încredere spre viitor, să analizăm ce trebuie făcut și să existe cât mai multă comunicare între stat și privat. Guvernul a adoptat o serie de măsuri importante precum OUG 38/2020, care permite utilizarea înscrisurilor în format electronic atât pentru comunicarea în format digital între autoritățile și instituțiile statului, cât și între acestea și persoanele fizice și juridice.

Citește și Când am putea scăpa de dosarul cu șină și coada la ghișeu: proiectul de lege votat de Senat ce ne trimite pe urmele Estoniei


S-a rezolvat o problemă cu care ne confruntăm de ani de zile, dar mai sunt multe altele. Printre primele mutări ar fi creșterea capacității României de a atrage fondurile UE puse la dispoziție în perioada 2021-2027, precum și creșterea rolului ADR în gestionarea acestor sume. Toate acțiunile de digitalizare cu succes la nivel global au avut la bază atragerea specialiștilor în domeniul public. Un exemplu ar fi US Digital Services în Statele Unite ale Americii sub administrația Obama, program continuat de administrația Trump, care a reușit să reducă la jumătate rata de eșec a produselor software guvernamentale.

Wall-street.ro: Care sunt principalele aspecte la care trebuie să se uite o afacere sau o primărie în momentul în care dorește să pornească pe drumul digitalizării? Care trebuie să fie abordarea câștigătoare?

Gabriel Baba, Aconnect: Abordarea câștigătoare este elaborarea unei strategii de realizare a întregului proces și de implicare a experților, și aici nu mă refer doar la programatori. Digitalizarea cu succes a activităților administrației publice sau a unei companii presupune în primul rând înțelegerea fiecărei funcții din aparatul administrativ și a rolului fiecărui funcționar în parte, a metodelor de lucru și a interoperabilității cu celelalte instituții, mai exact evaluarea concretă a nevoilor de transformare digitală. De asemenea, este foarte importantă cunoașterea tehnologiilor moderne existente.

Citește și Continuăm să lucrăm de acasă sau mergem la birou? Cum s-a văzut trecerea la work from home prin ochii integratorului IT


Pentru primării, succesul ar fi reprezentat de eliminarea în totalitate a hârtiei din relația cu cetățenii și din fluxul intern de lucru, precum și de automatizarea proceselor acolo unde este cazul. Toate fluxurile de lucru, semnăturile, avizările, circuitul documentelor, arhivarea lor, cât și răspunsul către cetățeni să fie prin zero hârtie. Se poate realiza acest lucru și există instituții care au eliminat deja în totalitate hârtia prin implementarea unor sisteme de management al documentelor. Prin eliminarea hârtiei reducem costurile și susținem protecția mediului înconjurător. Conform unor studii, pentru o tonă de hârtie trebuie tăiați 24 de copaci, iar astăzi în România autoritățile consumă sute de tone de hârtie pe an.

Wall-street.ro: Cum arată soluțiile dezvoltate la nivelul Aconnect pentru administrația publică și ce dezvoltări pregătiți în perioada următoare? Care sunt clienții pe care i-ați atras în portofoliu pe zona aceasta?

Gabriel Baba, Aconnect: Soluțiile dezvoltate de Aconnect au la bază anumite principii, standarde și direcții promovate de Guvernul României și Comisia Europeană. Personalul Aconnect este format din oameni cu experiență în administrația publică locală, centrală, europeană și multinaționale. Am dezvoltat o serie de produse pentru administrația publică locală, care sunt folosite în mai multe județe. Estimăm că până la finalul anului vom avea o prezență în cel puțin 20 de județe. Soluțiile noastre sunt dedicate orașelor și comunelor, fiind complexe și eliminând în totalitate hârtia din relația cu cetățenii și din fluxul intern de lucru.

În perioada următoare, pregătim automatizarea proceselor prin roboți care utilizează inteligența artificială. Lucrăm de câteva luni la acest proiect și sper ca anul acesta să anunțăm primul robot din România dedicat administrației publice locale. De asemenea, testăm și o strategie prin care dorim să trezim dorința cetățenilor de a utiliza platformele digitale în orașele sau comunele care folosesc platforma noastră. Ne dorim să schimbăm paradigma lucrurilor, ne dorim ca, înainte să implementăm un sistem informatic la o primărie, să invităm și cetățeanul să ia parte la schimbare și să-și spună părerea pe grupurile de socializare. Am făcut acest lucru în mai multe locuri și a funcționat.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Armand Iliescu
Armand s-a alăturat echipei Wall-street.ro în anul 2016, an în care a și finalizat cursurile Facultății de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion . De-a lungul timpului a acoperit domenii precum FinTech, Finanțe-Bănci și Fiscalitate. A pus umărul timp de patru ani la consolidarea proiectului Future Banking , dedicat industriilor FinTech și digital banking, din poziția de Head of Growth. Tot în cadrul aceluiași proiect a dat startul emisiunii FinTech Friday,...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri