(P) Cum să crești vânzările magazinului online al companiei tale

Compania avea un magazin online. Există de ceva timp, doar că lumea nu prea intră pe el, nu prea genera vânzări și nu prea era băgat în seama. Era… pentru că e bine să fie. Și cam atât. Sună cunoscut? Pentru multe companii DA.

Compania avea un magazin online. Există de ceva timp, doar că lumea nu prea intra pe el, nu prea genera vânzări și nu prea era băgat în seama. Era… pentru că e bine să fie. Și cam atât. Sună cunoscut? Pentru multe companii DA.

Înainte de criză era un scenariu foarte des întâlnit. Multe companii se bazau pe vânzările din magazinele fizice sau distribuitori, sau orice altceva decât online.

Una dintre căutările din zona promovării online care a crescut foarte mult în criză este “optimizare magazin online”.
Și este logic să fie așa!

Citeste si:
Sorin Drăghici, DWF: Comenzile online au crescut si cu 300% în...
Sorin Drăghici, DWF:...

Una dintre problemele majore pe care orice magazin online le are este costul promovării. Reclamă e scumpă! E scumpă pentru că e din ce în ce mai multă competiție!

Și probabilitatea este mare că și după ce se termină toată nebunia cu covidul, online-ul să rămână mult peste ce era înainte de criză.

Revenind însă la costul mare al promovării - uneori poți crește bugetul, alteori nu.
Ce faci dacă nu poți crește bugetul?

Simplu - încerci să îmbunătățești lucrurile pe care le ai deja și să vinzi MAI MULT cu site-ul existent.

Citeste si:
Casele inteligente, mai mult în atenția oamenilor
Interesul românilor față de...

Adică - să îți optimizezi magazinul online.

Cum optimizezi un magazin online

În mare, există două direcții de optimizare a magazinului online:

Să crești șansă că vizitatorul să cumpere
Se cheamă creșterea ratei de conversie

Citeste si:
Libris.ro, creșteri cu 32% a vânzărilor în ediția de anul acesta a...
Libris.ro, creșteri cu 32% a...

Să crești traficul natural al site-ului tău, astfel încât să ai mai mulți vizitatori fără să cumperi mai multă promovare.
Adică să optimizezi site-ul tău pentru motoarele de căutare - Google, în principal. Procedura se cheamă SEO - search engine optimization.
În continuare am să mă concentrez pe a două: optimizarea pentru Google.
Precizez însă că multe dintre optimizări se suprapun.

Concret, ce presupune optimizarea unui magazin online?

Întâi am să răspund ce NU este optimizarea unui magazin online. Asta ca să elimin un mit foarte des întâlnit. Multă lume a auzit de SEO - pentru mulți SEO înseamnă niște câmpuri la produsele listate în magazin și cam aia e… Din păcate e complet greșit, în sensul că e muuult prea puțin că să mai funcționeze și ca să mai aibă vreun efect real.

De ce?

Să ne imaginăm o căutare foarte populară. Oricare, nu contează. Poate fi “pantofi damă” , “haine online”, “asigurări rca”, “piese auto” … ORICE. Că să atragi trafic pe expresiile de mai sus, trebuie să fii în prima pagină. Ca TU să ajungi în prima pagină, trebuie să “dai afară” din prima pagină pe cineva care acum este în prima pagină.

În general, pe orice expresie competitivă și profitabilă, în prima pagină vor fi companii mari. Crezi că acele companii vor să fie date afară din prima pagină? Crezi că nu vor investi pentru a NU fi date afară?

Crezi că doar setarea câtorva câmpuri la produse este suficient pentru a da afară din prima pagină companii mari, care se bat pe pozițiile alea de ani?

Mai există diamante la suprafață? Pe care să le iei fără să sapi mult? Deci, dacă optimizarea unui magazin online înseamnă mai mult decât să setezi câteva câmpuri la câteva produse, atunci -concret- ce ce trebuie făcut? În mare, sunt 3 categorii de optimizări care trebuie făcute pentru un magazin:

Optimizări tehnice și generale la nivelul întregului site
În esență, optimizări care afectează toate paginile magazinului tău.
De exemplu: optimizări ale meniului site-ului, setări tehnice care cresc viteză întregului site, setări care influențează modul în care se afișează pe mobil, butoane de chat sau de apelare telefonică, etc… (le detaliem în continuare)

Optimizări specifice la nivelul paginilor de categorie și de produs
Optimizări pe care le faci la o singură pagină - fie ea de categorie sau de produs (le detaliem în continuare)

Promovarea paginilor site-ului - cunoscut și sub denumirea de optimizare externă sau off-site.
Pe scurt, promovarea unor pagini din site. (le detaliem în continuare)

Am să le explic pe toate pe rând. Optimizări tehnice (generale) la nivelul întregului site . Principalii (nu toți) factori tehnici care pot fi îmbunătățiți sunt:

VITEZĂ DE ÎNCĂRCARE

Evident, un factor foarte important și cunoscut. Cu cât un site se încarcă mai repede, cu atât e mai bine.

Totuși, o precizare importantă: Google nu premiază site-urile rapide - Google penalizează site-urile încete.

De ce e important?
Pentru că există un “suficient de bine” - începând de la care nu mai merită să investești sume noi.

REDUCEREA ERORILOR

De notat că nu am spus eliminarea erorilor. Nu există site fără erori. La cât de complex e internetul și la câte browsere, terminale, limbaje, protocoale, etc… există, este imposibil să ai un site perfect.

POȚI, însă, să ai un site fără erori mari și cu un număr cât mai mic de erori. Nu trebuie să fii perfect. Trebuie să fii mai bun decât restul.

CONEXIUNE SECURIZATĂ - HTTPS

E un factor care a crescut că importantă. Securitatea datelor este importantă mai ales în cazul datelor personale sau a modalităților de plata.

NU toți factorii generali însă sunt doar tehnici. Aș zice că majoritatea factorilor NU sunt de natură tehnică. Asta pentru că majoritatea magazinelor SUNT corect implementate, au suficient de pune erori.

Diferentiatorii principali sunt însă în altă parte:

STRUCTURA SITE-ULUI ȘI MENIUL

Structura unui site este unul din principalii factori de optimizare a unui site.

Gândiți-va la structura unui site că la structura de rezistență a unei clădiri. Dacă nu e bine gândită, toată clădirea va fi periclitată.

Și totuși, de ce e structura așa de importantă?

Pentru că magazinele online nu se optimizează la nivel de produs, ci la nivel de categorie.
Produsele trec, categoriile rămân.

Prin natură lor, produsele din orice magazin au viață finită. Intră în stoc pentru 1 an, poate 2-3 ( rar mai mult ) - după care dispar și apare altceva similar.

Produsele trec, categoriile rămân.

Iar categoriile SUNT influențate de structura site-ului - meniul și modul în care sunt împărțite categoriile, sub-categoriile, sub-sub-categoriile și produsele din site.

Când cauți “pantofi damă”, “haine online”, “asigurări rca”, “piese auto”, etc.. cauți un produs anume? Sau cauți o categorie din care să îți alegi acel produs??

Fă în google astfel de căutări și vezi ce apare în primele pagini.

ELEMENTELE PRIMULUI ECRAN

Alt criteriu general și foarte important de optimizat pentru un site.

În ORICE site există câteva elemente generale care apar în primul ecran al oricărei pagini - fie că e un produs, prima pagină sau o categorie.

În esență, primul ecran trebuie să fie că un fel de prezentare generală și foarte succintă a ceea ce face în mare site-ul tău.

BUTONUL DE CĂUTARE ÎN SITE

E un element foarte folosit - mai ales la site-urile mari.
Contează cum e făcut, cât de ușor/greu e de accesat și dacă e - sau nu - optimizat

FILTRAREA ȘI SORTAREA PRODUSELOR

Un alt element care ține de structura site-ului și care are un impact mare în experiență pe care vizitatorul o are pe site.

Este ceva foarte important în cazul magazinelor mari.

Mulți utilizatori ajung pe categorii. Ce faci dacă ai zeci de pagini cu zeci de produse în categoria respectivă?

Cum își poate caută utilizatorul exact ce vrea?

De multe ori există buton de filtrare, însă doar în funcție de preț și, poate, dată adaugarii.

În esență, cu cât îi permitem vizitatorului să segmenteze și să filtreze mai ușor produsele, cu atât se va mișcă mai eficient în site și cu atât experiență lui va fi mai bună, iar Google va puncta mai mult acel site.

Vrei să aflii mai multe despre cum poți optimiza magazinul tău?

Avem un ghid gratuit și detaliat pentru asta. Îl poți vedea aici: Ghid Optimizare Magazin online
Optimizari specifice la nivelul paginilor de categorie și de produs

Atunci când oamenii caută în Google lucruri specifice, nu întregul site răspunde acelei căutări, ci o anumită pagină din site-ul tău.

Aici ne apropiem cumva de “SEO clasic” sau de ce cred mulți că înseamnă optimizarea unui site.

Un aspect important: Vorbim de optimizarea la nivel de pagină individuală. Dacă însă ai un magazin mare, vei avea multe pagini: zeci sau sute de mii de pagini.

A le optimiza pe toate ar fi un efort imens și ar presupune resurse financiare pe care nimeni nu le are.

Deci, trebuie că resursele limitate disponibile să fie redirecționate doar către câteva pagini specifice, nu uniform spre tot site-ul.

Iar, în cazul magazinelor online, asta înseamnă în principal CATEGORII, nu pagini de produs.

Deci, care sunt principalele optimizări la nivelul categoriilor?

TITLUL PAGINII

Titlurile sunt cel mai vizibil element în paginile Google. Evident, trebuie optimizat, iar cuvântul cheie trebuie să apară aici

Două recomandări principale:
1 - cuvântul cheie urmărit să fie la începutul titlului
2 - fie încearcă să faci ceva care să fie atractiv și un pic clickbait fie să conțînă punctul tău forțe - gen “prețuri mici” sau “livrare în aceeași zi” , etc…

DESCRIEREA PAGINII – META DESCRIEREA
Este o descriere a paginii care apare în Google.
Evident că și aici trebuie să folosești cuvântul cheie și să încerci să atragi cumva atenția vizitatorului.

TEXT ÎN CATEGORIE
Google se bazează pe text pentru a înțelege mai bine o pagină.
Cuvântul subliniat este “mai bine”.
Google este o competiție. Nu e suficient să participi. Dacă vrei să vinzi, trebuie să o câștigi. Adică trebuie să ai pagini mai bune decât majoritatea concurenților tăi.
Așa că, dacă vrei o pagină cu adevărat competitivă, trebuie să ai text în categorie.
Recomandare: În orice afacere, există în general unele întrebări care sunt repetitive. Poți folosi acest text pentru a face un FAQ prin care în mod real să ajuți clienții ȘI să obții și puncte în Google.

TEXTUL CARE DESCRIE EFECTIV PRODUSELE
Să spunem că avem două perechi de pantofi:
Pantofi “abc” (un nume, nu contează)
Pantofi damă, albi, toc înalt “abc”
Care dintre descrierile de mai sus are șanse mai mari să fie înțeleasă de Google și să deservească mai bine căutarea “pantofi damă albi cu toc” ?

Te interesează mai multe detalii despre cum poți optimiza o pagină din site?
Avem un ghid gratuit și detaliat pentru asta Îl poți vedea aici: Ghid Optimizare Magazin online

Promovarea site-ului sau optimizare externă

Tot ce am prezentat până acum poate fi însumat că și optimizare a site-ului tău.

Însă, oricât de bun ar fi site-ul tău, nu o să ajungi foarte departe în Google dacă el nu are și o prezența considerabilă pe internet.

De ce?

Pentru Google este foarte clar: Nu poți fi un business mare, bine optimizat, cu multe resurse și să nu știe nimeni de ține.
Dacă ai un business mare, vei avea și un impact mare pe internet.

Și prin impact mă refer mai mult sau mai puțîn la orice: articole în ziare online, anunțuri și publicitate pe site-uri, postări prin social media - de la ține sau despre ține, discuții pe forumuri sau grupuri, etc…

În esență, cam ORICE despre ține pe internet.
Foarte simplist, algoritmul Google încearcă să măsoare impactul site-ului tău pe internet și să îți acorde un scor. Traficul site-ului tău va fi impactat major și va fi direct corelat cu acel scor. Acum, acel scor se compune din mulți factori.
Principalii sunt:

NUMĂRUL DE LINK-URI SPRE SITE-UL TĂU
În esență, cu cât site-ul tău e mai mult menționat pe internet, cu atât mai bine.

CALITATEA LINK-URILOR SPRE SITE-UL TĂU
Una e să te menționeze un site mic și necunoscut, altă e să te menționeze unul dintre cele mai mari site-uri din România.
În mare, orice link îți aduce un pic de valoare. Însă, dacă vrei să te lupți cu jucători mari, nu prea ai șanse dacă nu te promovezi și în locuri foarte vizibile.
Repet: Google nu e o competiție cu o ștacheta absolută, ci una relativă. Pe prima poziție nu este un site perfect. Este doar site-ul cu scorul cel mai mare.
Iar că să îl depășești, îți trebuie un scor mai mare decât el.

CĂUTĂRILE MAGAZINULUI TĂU SAU ALE BRANDULUI TĂU ÎN GOOGLE
Google a determinat că există o corelare puternică și directă între popularitatea unui site și căutările lui în Google.
În general, dacă vrei să ajungi rapid pe un site, nu scrii www.nume_site.ro în bară, ci intri pe google, scrii o aproximare a numelui și dai click pe prima poziție.
Cu cât un site e mai popular, cu atât va avea mai multe căutări.
În accepțiunea Google, nu prea există să fii un business mare și popular și să nu caute nimeni nimic despre ține.

Vrei mai multe detalii despre cum să promovezi un site?
Vezi în ghidul nostru gratuit: Ghid Optimizare Magazin online


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri