Ce ne va rezerva anul 2023 în materie de digitalizare? În ce sectoare vom vedea accelerarea acestui proces? Va mai fi IT-ul un domeniu de viitor? Primim răspunsuri de la Laurențiu Mandu, Managing Director Capgemini în România, una dintre companiile globale care pot fi considerate un vârf de lance al digitalizării.

”În 2023 nu văd ceva spectaculos, ceva care ar putea apărea «out of the blue», un «gamechanger», dar văd tendința de accelerare a digitalizării pentru companii”, afirmă Laurențiu Mandu, Managing Director Capgemini România.

De asemenea, în 2023 va continua presiune pe consultanți și specialiști în digitalizare disponibili pentru piața locală. Practic, cererea de IT va crește exponențial, spune directorul Capgemini, astfel că acest domeniu rămâne unul de viitor pentru cei care nu știu ce carieră să aleagă.

Focus pe customer experience

În România, digitalizarea se va concentra și în următorul an în special pe zona de digital customer experience și pe creșterea experienței și a calității experienței clienților, continuă el. Aceasta este și zona în care digitalizarea pare că ”a prins” cel mai bine în România până acum.

”Am văzut foarte multe «business case»-uri care funcționează parcă mai ușor acolo unde digitalizarea ajută companiile să genereze mai multe venituri, să aibă clienți mai mulțumiți”, afirmă Laurențiu Mandu. ”Ca tendință în piață, zona în care noi vedem potențial, creștere și relevanță, în special, pentru România este zona de digitalizare a relațiilor cu clienții.”

Statul va fi un ”driver” pentru digitalizare

Poate surprinzător pentru mulți, statul va fi aici un ”driver” important. Digitalizarea administrației publice va împinge tot mai multe companii să se digitalizeze la rândul lor, spune Laurențiu Mandu. Mai ales în zona IMM-urilor suntem în urmă la acest capitol, în vreme ce instituțiile statului sunt deseori mai digitalizate decât companiile mici.

Cel mai recent raport al Comisiei Europene arată că ”ponderea IMM-urilor care au cel puțin un nivel de bază de intensitate digitală (22 %) și procentajul întreprinderilor care fac schimb electronic de informații (17 %) sunt cele mai scăzute din UE.” Ca urmare, e de așteptat că IMM-urile vor încerca în următoarea perioadă să recupereze acest decalaj și se vor digitaliza pentru că vor trebui să facă asta în interacțiunea cu statul, fie că vorbim de ANAF sau de alte instituții.

Ce sectoare ar putea accelera digitalizarea în următoarea perioadă

La nivel de sectoare, cele mai digitalizate sunt domenii precum cel financiar-bancar și telecom, media, unde s-a digitalizat și produsul, și serviciul, nu numai procesele. Se vede însă o tendință de accelerare în retail, exemplul cel mai bun fiind Carrefour, care și-a propus să devină un retailer digital.

”Eu văd mult potențial și în zona de utilități, în special dacă vorbim de România. Piața de utilități s-a liberalizat relativ recent și acum furnizorii de utilități, pe lângă că au un volum mare de date, pe lângă că au baze mari de clienți și trebuie să interacționeze cu ei în timp real, trebuie să înceapă să diferențieze. Nu mai au monopol, nu mai pot ține clientul cu forța și trebuie să înceapă să se diferențieze prin servicii, prin personalizare. Ceea ce ne duce iar exact în zona de digitalizare a experienței cu clienții, de personalizare, de crearea de acele «customer journeys» cum le numim noi în în industrie, care să să îi facă pe clienți să vină la ei și nu la celălalt furnizor”, conchide Laurențiu Mandu.

Sursa foto: Unsplash

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Radu Pircă
Radu Pircă a lucrat în presa scrisă, online, TV și radio la ProTV, Cotidianul, stirileprotv.ro, ProFM, Jurnalul și Cultura, printre altele. A ținut seminarii de istoria gândirii politice și istorie politică și a publicat articole de istorie în România și Franța. Este absolvent de Științe Politice, în cadrul SNSPA.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri