UPDATE Haos la nivel global. Microsoft anunță o întrerupere majoră a serviciilor: ce se întâmplă pe bursă și ce companie e arătată cu degetul de mai mulți jucători

Sursǎ foto: Shutterstock.com

UPDATE Haos la nivel global. Microsoft anunță o întrerupere majoră a serviciilor: ce se întâmplă pe bursă și ce companie e arătată cu degetul de mai mulți jucători

Haos creat de către o întrerupere a serviciilor oferite de Microsoft, problemă ce afectează aplicațiile sale Microsoft 365 și face ca numeroase companii, fie că sunt din aviație, retail, mediul bancar sau media, să nu își poată desfășura activitatea în mod normal, scrie The Guardian.com.

UPDATE 17:15 Transporturile, farmaciile și mai multe servicii din țările nordice au fost afectate de căderea Microsoft

Agenţia daneză de ştiri Ritzau a informat că aeroportul din Copenhaga s-a confruntat cu probleme la sistemele informatice, citându-l pe responsabilul cu presa al aeroportului, Juli Pi Boll.

"Sunt anumite companii care trebuie să înregistreze manual pasagerii şi întârzie puţin mai mult decât de obicei", a spus responsabilul aeroportului din Copenhaga, care s-a referit la întârzierile existente din această cauză cauzate, de asemenea, şi de faptul că şi alte aeroporturi internaţionale se confruntă cu probleme.

Compania daneză de căi ferate DSB a avut, la rândul său, probleme în prestarea serviciilor pe Internet, potrivit presei locale.

Centrul pentru securitate cibernetică din Danemarca, autoritatea daneză pentru securitate informatică, a transmis că este la curent cu "problemele din diferite locuri" cu care se confruntă clienţii Windows.

În Suedia, conform unei informări a agenţiei suedeze TT, sunt, de asemenea, probleme cu care se confruntă o serie de companii aeriene pe aeroporturile Swedavia, compania publică care administrează traficul aerian în cea mai mare parte a ţării.

În plus, transportul public a fost afectat în unele oraşe, pasagerii având probleme cu achiziţionarea biletelor în provinciile din sud, Blekinge şi Smaland, Halland (sud-est) şi Sodermanland (centru), conform TT.

În Norvegia, problemele asociate acestei pene informatice au afectat o serie de companii, precum Apotek 1 - cel mai mare lanţ de farmacii din ţară, cu peste 400 de magazine-, care a trebuit să închidă dimineaţa din cauza problemelor tehnice în oraşul Bodo (centru), după cum a relatat agenţia norvegiană de presă NTB.

În România, au fost afectate mai multe zboruri din cauza penei informatice înregistrată de sistemul Microsoft.

UPDATE 16:30 Guvernul britanic a organizat o celulă de criză pentru a analiza efectele blackout-ului Microsoft

"Recunoaştem impactul pe care aceasta îl are asupra serviciilor şi Guvernul lucrează strâns cu respectivele sectoare şi industrii în această problemă, care afectează serviciile nu doar în toată Marea Britanie ci şi la nivel mondial", a spus purtătorul de cuvânt după reuniunea aşa-numitului Comitet de urgenţă "Cobra".

"Specialiştii s-au reunit în comitetul Cobra azi dimineaţă şi, desigur, îi informează regulat pe miniştri" asupra acestei probleme informatice, a adăugat.

Premierul britanic, Keir Starmer, nu a participat la această reuniune, a precizat sursa citată.

"Premierul a avut discuţii bilaterale cu preşedintele Zelenski (preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski n.r) şi Cabinetul, în această dimineaţă, dar toţi miniştrii, inclusiv prim-ministrul, sunt informaţi în legătură cu ultimele noutăţi", a subliniat purtătorul de cuvânt.

UPDATE 14:20 Pașii recomandați de DNSC pentru cei afectați de eroare „blue screen” a celor de la CrowdStrike:

  1. Porniți Windows în modul de siguranță
  2. Navigați la directorul din Explorer C:WindowsSystem32driversCrowdStrike
  3. Localizați fișierul C-00000291*.sys, faceți clic dreapta și redenumiți-l C-00000291*.renamed
  4. Porniți host-ul în mod normal

UPDATE 13:50: Aproape 1.400 de zboruri au fost anulate la nivel global, conform companiei de analiză Cirium, citată de BBC. Este vorba de 512 zboruri anulate în SUA, 92 în Germania, 56 în India, 45 în Italia și 21 în Canada.

Conform informațiilor primite de Wall-streret.ro, prima cursă anulată în România este cursa Wizz 3059 spre Beauvais(oră decolare 16:45).

UPDATE 12:50 O nouă reacție a Microsoft: Suntem conștienți de o problemă care afectează dispozitivele Windows ca urmare a unei actualizări de la o platformă software terță. Ne așteptăm ca o soluție să apară cât de curând”, precizează un reprezentant al Microsoft, citat de BBC.

UPDATE 12:10
Probleme sunt semnalate și de companiile aeriene Lufthansa și SAS Airline. Lufthansa precizează că, în acest moment, ar putea avea o serie de limitări când vine vorba de rezervări, însă este căutată o soluție. Aceleași probleme cu rezervările sunt regăsite și la SAS Airline.

De asemenea, probleme sunt înregistrate și pe aeroportul din Praga, unde este afectat sistemul de check-in, ceea ce duce la întârzieri pentru mai multe zboruri.

UPDATE 11:53 Sunt 4 zboruri afectate de căderea sistemelor IT care cauzează probleme la nivel global, conform informațiilor primite de Wall-street.ro de la reprezentanții CNAB(Compania Națională Aeroporturi București):

  • Wizz 3125 catre Abu Dhabi (intarziere estimata o ora)
  • Wizz Air catre Bologna (intarziere 48 min).
  • Wizz air 3021 catre Tenerife (intarziere o ora si 10 min estimata)
  • Wizz air 3099 catre Memmingen (estimare intarziere 45 min)

UPDATE 11:50 Valoarea de piață a companiei Crowdstrike (CRWD) se prăbușea vineri cu 11 miliarde de dolari, luând în calcul tranzacțiile premarket făcute înaintea deschiderii bursei americane Nasdaq.

Anteriori căderii de astăzi, compania era evaluată pe bursă la 83,4 mld. dolari. Acțiunile scădeau însă cu 13,2% în premarket trading, de la 343,05 dolari, la 297,49 dolari.

UPDATE 11:20: Din ce în ce mai multe companii indică faptul că problemele ar fi plecat de la Crowdstrike , compania de cybersecurity care a deschis în 2018 un centru de inovație la București, centru despre care Wall-street.ro a scris AICI. Telstra Group, un gigant australian de telecomunicații a precizat pe X că „probleme globale ce afectează Microsoft și Crowdstrike” sunt de vină pentru modul în care funcționează serviciile lor.

American Airlines, cea mai mare companie aeriană din lume ca număr de pasageri, a precizat pentru BBC că niciun zbor programat nu poate decola. Compania precizează că sistemele IT sunt afectate de o problemă tehnică pe care o au cu Crowdstrike și care afectează mai mulți operatori.

UPDATE 11:15: Zborurile companiilor WizzAir și Eurowings sunt afectate de către defecțiunea majoră a serviciilor informatice, iar dimineață au fost afectate cele ale companiilor Ryanair și Turkish Airlines, a confirmat pentru HotNews.ro un reprezentant al Aeroportului Otopeni.

„Este un sistem global SITA care depinde de Microsoft Cloud, iar acesta a căzut și a afectat SITA și companiile”, a explicat acesta pentru sursa citată.

Știre inițială:

Problemele sunt semnalate la nivel global, de diverse companii. Un lanț de cafenele din Regatul Unit al Marii Britanii semnalează faptul că nu mai poate procesa plățile, în același timp fiind semnalate probleme majore și de către aeroporturi din Noua Zeelandă, Japonia sau Statele Unite ale Americii.

BBC precizează că există o serie de rapoarte ce sugerează că de vină ar putea fi Crowdstrike, o companie de cybersecurity, prezentă și la noi în țară, și care a lansat un update al antivirusului său ce ar fi afectat produsele Windows. Publicația străina a contactat compania, dar nu a primit încă un raspuns, adăugând că nu este clar dacă cele două probleme au legătura una cu cealaltă sau este doar o „furtună perfectă” ce afectează sistemele simultan.

știre în curs de actualizare

Personalizate pentru tine