O probă de asteroid complet intactă, care conține elemente cruciale în formarea Pământului, a fost dezvăluită de NASA. Agenția a raportat că eșantionul are una dintre cele mai mari concentrații de carbon care a fost studiată vreodată într-un asteroid.

Bill Nelson, administratorul NASA, a declarat că faptul că rocile și praful conțineau aceste elemente cruciale din abundență sugerează că asteroizii ar putea fi sursa blocurilor de construcție de pe planetă, scrie Greek Reporter.

Potrivit doctorului Jason Dworkin, expert al proiectului OSIRIS-REx la Centrul de Zbor Spațial Goddard al NASA, eșantionul conține aproape 5% carbon în greutate. Astfel, mostra devine una dintre probele cu cele mai mari concentrații de carbon care pot fi studiate.

”Depășind cu mult obiectivul nostru de 60 de grame, acesta este cel mai mare eșantion de asteroid, bogat în carbon, întors vreodată pe Pământ. Moleculele de carbon și apă sunt exact tipurile de material pe care am vrut să le găsim. Sunt elemente cruciale în formarea propriei noastre planete. Și ne vor ajuta să determinăm originea elementelor care ar fi putut duce la viață”, a declarat Nelson.

În octombrie 2020, NASA a prelevat eșantionul de la asteroidul Bennu, vechi de 4,5 miliarde de ani, parte a grupului Apollo descoperit în 1999. A fost colectat de misiunea OSIRIS-REx a NASA și a sosit pe pământ într-o capsulă, aterizând în deșertul Utah. Încă de la aterizare, oamenii de știință au examinat materialul din partea superioară a recipientului, într-un efort de a efectua o analiză timpurie.

Primele rezultate ale analizei au fost prezentate în timpul unei transmisiuni NASA în direct de la Centrul Spațial Johnson al agenției din Houston.

Investigatorul principal al OSIRIS-REx, Dante Lauretta, a declarat că echipa științifică a folosit, de asemenea, raze X pentru a produce un model 3D al uneia dintre particule pentru a dezvălui componența acesteia, de unde a rezultat o „comoară științifică” de conținut de carbon și apă.

„Motivul pentru care Pământul este o lume locuibilă, cu oceane, lacuri, râuri și ploi, este pentru că aceste minerale argiloase au aterizat aici în urmă cu patru miliarde de ani. Vedem modul în care apa a fost încorporată în materialul solid”, a mai spus Lauretta.

Dezvăluirea mult așteptată de către NASA a fost în pregătire timp de șapte ani, de la lansarea misiunii OSIRIS-REx în 2016 până la aterizarea capsulei pe Pământ, luna trecută.

Lauretta a dezvoltat misiunea în primele sale etape și a declarat că a așteptat aproape 20 de ani pentru a vedea eșantionul și a-l analiza cu scopul de a defini sistemul solar.

NASA va analiza rocile și solul în următorii doi ani într-un laborator dedicat din Centrul Spațial Johnson. Eșantionul va fi, de asemenea, împărțit și trimis laboratoarelor din întreaga lume, inclusiv partenerilor de misiune OSIRIS-REx de la Agenția Spațială Canadiană și Agenția Japoneză de Explorare Aerospațială.

Sursa foto: NASA/Erika Blumenfeld & Joseph Aebersold