Academia Chineză de Științe a lansat cele mai detaliate hărți geologice ale Lunii, proiect la care au participat peste 100 de cercetători de-a lungul unui deceniu, relatează revista Nature.

Atlasul geologic Lunar dezvăluie un total de 12.341 de cratere, 81 de bazine și 17 tipuri de roci, împreună cu alte informații geologice de bază despre suprafața lunară.

Hărțile au fost realizate la o scară fără precedent de 1:2.500.000. Asta înseamnă că hărțile pot fi analizate la un detaliu nemaiîntâlnit.

„Orice întrebare în geologie începe cu privire la o hartă geologică”, spune Ross Mitchell, geofizician la Institutul de Geologie și Geofizică din Beijing. Noul atlas lunar este „cu adevărat o resursă pentru întreaga lume”, spune el.

Academia Chineză a lansat, de asemenea, o carte numită care cuprinde 30 de diagrame sectoriale care formează împreună o vizualizare a întregii Luni.

Jianzhong Liu, geochimist la Institutul de Geochimie din Guiyang și co-lider al proiectului, spune că hărțile existente ale Lunii datează din anii 1960 și 1970.

„US Geological Survey a folosit datele din misiunile Apollo pentru a crea o serie de hărți geologice ale Lunii, inclusiv o hartă globală la scara 1:5.000.000 și unele regionale, de mai mare precizie, în apropierea locurilor de aselenizare. De atunci, cunoștințele noastre despre Lună au avansat foarte mult, iar acele hărți nu mai puteau satisface nevoile viitoarelor cercetări și explorări lunare”, a explicat Liu.

China va folosi hărțile pentru a-și susține ambițiile lunare, iar Liu spune că hărțile vor fi benefice pentru alte țări, deoarece își desfășoară propriile misiuni pe Lună.

Trei nave spațiale s-au lansat în acest an țintind Lună, iar în mai, China intenționează să trimită o navă pentru a colecta pietre de pe partea îndepărtată a Lunii.

Cu atlasul actualizat, oamenii de știință vor fi capabili să înțeleagă mai bine istoria Lunii, să evalueze potențialele resurse lunare și să efectueze studii geologice comparative.

De asemenea, va fi utilă inclusiv pentru alegerea unei locații potrivite în care să fie construită o bază de cercetare lunară, mai spune Liu.

Atlasul, care este disponibil atât în chineză, cât și în engleză, a fost asamblat folosind date din programul de explorare lunară al Chinei, în special misiunea Chang’e-1, care a cercetat suprafața lunară de pe orbită între 2007 și 2009, potrivit Liu.

Observațiile făcute pe suprafața Lunii de misiunile de aterizare Chang’e-3 și Chang’e-4 în 2013 și, respectiv, 2019, au ajutat la verificarea acurateței datelor Chang’e-1.

Echipa care a creat atlasul a folosit, de asemenea, date din misiuni precum Gravity Recovery and Interior Laboratory (GRAIL) și Lunar Reconnaissance Orbiter, ambele lansate de NASA, și sonda Chandrayaan-1 din India.

Cercetătorii chinezi au început să alcătuiască hărțile în 2012, în timp ce căutau următoarele ținte de explorat pe Lună. În parteneriat cu Rusia și cu multe alte țări și organizații, China conduce construcția Stației Internaționale de Cercetare Lunară, care urmează să prindă contur la mijlocul anilor 2030 la polul sudic al Lunii pentru explorarea științifică și exploatarea resurselor.