Astronomii care folosesc telescopul spațial James Webb au descoperit posibil trei dintre cele mai vechi galaxii ale universului nostru, observate formându-se în mod activ când cosmosul avea doar 400 de milioane până la 600 de milioane de ani.

În imaginile JWST, acest trio galactic seamănă cu niște pete roșii neclare, care se hrănesc cu heliu și hidrogen din apropiere. De-a lungul a milioane de ani, aceste elemente sunt cele care susțin astfel de galaxii pe măsură ce cresc, scrie space.com.

„Am putea spune că acestea sunt primele imagini „directe” ale formării galaxiilor pe care le-am văzut vreodată. În timp ce James Webb ne-a arătat anterior galaxii timpurii în stadiile ulterioare ale evoluției, aici asistăm la însăși nașterea lor și, prin urmare, la construcția primelor sisteme stelare din univers”, a declarat, într-o declarație, autorul principal al studiului, Kasper Elm Heintz, astrofizician la Centrul Cosmic Dawn (DAWN) din Danemarca.

La aproximativ 400.000 de ani după Big Bang, universul nostru a fost introdus în întuneric. Acest lucru s-a întâmplat după ce spațiul s-a răcit suficient pentru a permite formarea atomilor neutri de hidrogen, ceea ce a determinat acoperirea cosmosului într-o ceață. Aceasta s-a ridicat la aproximativ un miliard de ani după Big Bang, când lumina din prima generație de stele a inundat universul. Cercetări recente au arătat că galaxiile pitice care s-au format în primele câteva sute de milioane de ani ale universului au avut o putere surprinzător de mare pentru a conduce acest proces de ameliorare a ceții.

”Ochiul infraroșu” al JWST a reușit să surprindă modul în care lumina din cele trei galaxii a fost absorbită de rezervoare mari și dense de hidrogen gazos neutru din jurul lor. Acest rezultat a arătat, de asemenea, că gazul se adună în galaxii și le alimentează. Există atât de mult gaz în scenă, de fapt, încât galaxiile nu și-au născut încă primele stele.

Astronomii nu știu încă cum este distribuit gazul între centrele galaxiilor, care adăpostesc, de asemenea, găuri negre masive, precum și în periferiile galactice. Nu numai că observațiile viitoare ar putea ajuta la rezolvarea acestui puzzle, dar ar putea dezvălui și dacă rezervoarele de gaz ale acestor galaxii sunt în întregime făcute din hidrogen primordial sau sunt deja presărate cu elemente mai grele.

Sursa foto: NASA, ESA, CSA, Joseph Olmsted (STScI)