Produsele ”fake” și second hand mușcă serios din profitul Louis Vuitton şi Dior

Sursǎ foto: Shutterstock / Light Orancio

Produsele ”fake” și second hand mușcă serios din profitul Louis Vuitton şi Dior

Pieţele gri şi second-hand pentru produse de lux cunosc o expansiune explozivă în China, în condiţiile în care majorările de preţuri adoptate de producătorii de articole de lux într-un context economic nefavorabil îi fac pe unii cumpărători să se reorienteze spre variantele mai ieftine, ceea ce creează noi motive de îngrijorare pentru nume precum LVMH, scrie Reuters, preluat de Agerpres.

Grupul francez LVMH, cel mai mare producător mondial de articole de lux, a raportat săptămâna trecută o scădere de 3% a profitului trimestrial, şi totodată primul declin trimestrial al vânzărilor după pandemie, pe fondul diminuării cererii în China şi Japonia.

La rândul său, grupul italian Ferragamo a raportat şi el o scădere trimestrială a veniturilor, afectat de încetinirea cererii din China.

"Elefantul din cameră este că, în China, atâta timp cât există o diferenţă de preţ între China şi alte ţări, există oportunitatea pentru consumatorii preocupaţi de preţ să meargă pe piaţa gri", spune Max Piero, directorul companiei de consultanţă Re-Hub, care analizează achiziţiile de pe piaţa gri a produselor de lux din China.

Această piaţă, estimată la o valoare de 57 de miliarde de dolari pe an, a crescut exploziv în ultimii ani graţie avansului unor platforme precum DeWu, pe care produse de lux, deseori obţinute din străinătate, sunt vândute la discounturi de 20% până la 50% faţă de preţurile din magazinele oficiale din China.

Re-Hub estimează că vânzările pentru cele 48 de mărci prezente pe platforma DeWu au crescut cu 19% în ritm anual în al doilea trimestru, până la peste şapte miliarde de yuani (984,4 milioane de dolari).

"Creşterea preţurilor pentru mărcile de lux este cu siguranţă unul din motivele pentru care din ce în ce mai mulţi consumatori se îndreaptă spre piaţa secundară", spune Yi Kejie, un tânăr de 28 de ani, frecvent cumpărător de produse de lux noi şi second-hand.

Însă creşterea interesului consumatorilor pentru pieţele second-hand şi gri dă o nouă bătaie de cap pentru mărcile premium care încearcă să îşi protejeze vânzările din China.

După publicarea unor rezultate dezamăgitoare pentru trimestrul al treilea, directorii de la LVMH, proprietarul mărcilor Louis Vuitton şi Dior, au subliniat că nu au de gând să introducă noi game de produse mai accesibile. De asemenea, aceştia au mai spus că nu intenţionează să fie implicaţi pe piaţa second hand, apreciind că tocmai controlul strict pe care mărcile lor îl exercită asupra distribuţiei le fac mai puţin expuse la pieţele paralele.

Chiar şi piaţa second-hand din China suferă de un fenomen de tip supra-ofertă.

"Numărul vânzătorilor creşte rapid, şi majoritatea dintre ei vând articole de lux pentru prima dată. Însă pe partea de cumpărători, situaţia este practic stabilă", spune Zhu Tainiqi, fondatorul pieţei online de produse de lux second-hand ZZER.

Această supra-ofertă a dus la scăderea preţului mediu de achiziţie, comparativ cu situaţia din 2023, precum şi la o diminuare a valorii medii a unei comenzi, cu aproximativ 10%, a spus Zhu Tainiqi, care a precizat însă că mărci precum Louis Vuitton şi Coach se vând încă destul de repede.

Piaţa de articole de lux second-hand din China, care include platforme precum Plum, ZZER şi Xianyu, a înregistrat un ritm anual de creştere de peste 30%, începând din 2020, potrivit estimărilor firmei de consultanţă iResearch, dar Zhu Tainiqi este de părere că cel mai probabil creşterea sectorului a fost una de aproximativ 20%.

Zhu spune că unii dintre consumatorii care se îndreaptă spre pieţele gri şi second-hand de articole de lux cumpără în continuare produse noi şi au direcţionat doar o parte a consumului lor spre acele pieţe.

Personalizate pentru tine