Comisioanele interbancare aplicate in Romania la tranzactiile cu carduri in sistemele VISA si MasterCard sunt printre cele mai mari din Europa, reiese dintr-o investigatie sectoriala desfasurata de Consiliul Concurentei pe piata serviciilor de plati bancare.

Astfel, in Romania, comisionul interbancar in sistemele VISA si MasterCard este de 1% si respectiv 1,2%, in timp ce in tari ca Belgia, Franta, Italia Suedia, Olanda, Ungaria, Letonia sau Marea Britanie nivelul comisionului nu depaseste 0,8% (pentru cardurile de debit cu chip), anunta Mediafax.

Cele patru directii ale investigatiei

Declansata de Consiliul Concurentei in 2011, investigatia sectoriala pe piata serviciilor de plati bancare a urmarit patru directii principale: modul de determinare a comisioanelor interbancare pe piata cardurilor de plata; modul de determinare a nivelului comisioanelor si taxelor platite de comercianti catre banca acceptanta (care detine POS-ul aflat la comerciant) pentru serviciile prestate in cazul tranzactiilor cu carduri; profitabilitatea sectorului cardurilor de plata si gradul de concentrare a pietei serviciilor de plata cu carduri.

In cadrul acestei investigatii sectoriale au fost solicitate informatii de la 28 banci membre Visa/MasterCard, 22 agenti economici cu obiect de activitate in diverse domenii (hipermarketuri, supermarketuri, agentii de turism, restaurante), organizatiile Visa Europe si MasterCard.
Comisioanele interbancare sunt platile realizate intre bancile acceptante si bancile emitente pentru tranzactiile care presupun utilizarea cardurilor de plata.

In cazul tranzactiilor la POS, comisionul interbancar este platit de banca acceptanta (care detine POS-ul aflat la comerciant) catre banca emitenta a cardului si este suportat de catre comerciant si, indirect, de catre consumatori.

In conformitate cu regulile Visa si MasterCard, pana in 2011, comisioanele interbancare erau stabilite de bancile membre ale celor doua organizatii si erau de 1%.

Incepand cu 2012, nivelul comisionului interbancar aplicabil tranzactiilor efectuate in Romania cu carduri emise sub sigla MasterCard este stabilit de MasterCard si aplicat de bancile membre.

Cum au crescut comisioanele bancare

Astfel, comisionul interbancar in sistem MasterCard aplicabil in Romania (pentru cardul de debit cu chip) a crescut la 1,2%, nivel similar cu cel aplicabil in Grecia, in timp ce in tari ca Belgia, Franta, Italia Suedia, Olanda, Ungaria, Letonia, Marea Britanie nivelul comisionului este intre 0,5% si 1%. In Polonia, comisionul interbancar aplicabil de MasterCard este de 1,4%.

In ceea ce priveste sistemul VISA, comisionul interbancar aplicabil in Romania, se stabileste in continuare de bancile membre din Romania si a ramas la acelasi nivel de 1%.

Analiza realizata de Consiliul Concurentei arata ca nivelul mediu al comisioanelor achitate de comercianti catre bancile acceptante este 1,78% si 2,4% din valoarea tranzactiei. Astfel, comisionul interbancar perceput de bancile din sistemul Visa si MasterCard influenteaza, intr-o proportie insemnata, nivelul comisioanelor de servicii percepute comerciantilor si, implicit, preturile finale ale produselor si serviciilor.
Analiza profitabilitatii efectuata de Consiliul Concurentei arata ca rata medie a profitului inregistrata in activitatea de emitere de carduri, in perioada 2009-2011, a fost intre 62,1% si 101,1%, pentru jumatate din bancile intervievate.

Totodata, studiul releva ca veniturile incasate de bancile emitente din comisioanele interbancare reprezinta intre 8,1% si 11,2% din totalul veniturilor din activitatea de emitere carduri.

In conditiile in care din veniturile totale au fost extrase veniturile din comisioanele interbancare, peste 50% dintre bancile intervievate au inregistrat o profitabilitate intre 49,0% si 79,0%. Ca urmare, activitatea de emitere a cardurilor ramane profitabila, pentru un numar semnificativ de emitenti, chiar si in absenta comisionului interbancar.

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri