Statul extinde baza de impozitare si va impune de anul viitor, cu plata efectiva din 2018, CASS la toate veniturile din investitii, indiferent daca vorbim de dividende sau dobanzile (mici) la depozitele bancare. In pofida plafonarii la 5 salarii medii, consultantii si avocatii considera ca sarcina fiscala este inegal asezata, iar un contribuabil ar trebui sa plateasca o singura CASS, plafonata la toate aceste venituri.

Practic, orice persoana care obtine in Romania venituri din chirii, depozite bancare, dividende, castig de capital din investitii pe bursa sau alte venituri va datora contributia la sanatate individuala de 5,5%, care se va percepe pe langa cea retinuta la sursa de venituri din salarii sau activitati independente.

Aflati din acest articol mai multe despre modificari fiscale pe CASS aplicate din 2017.

"Este o problema care nu a putut fi deocamdata rezolvata. Este o problema ce tine de lipsa echitatii fiscale. Dar lucrurile s-ar fi putut rezolva printr-o plafonare la nivel de CNP, indiferent de sursa de venit, in limita a 5 salarii medii brute. Este un lucru pe care mediul de afaceri l-a cerut de multa vreme", a declarat pentru wall-street.ro Gabriel Sincu, director executiv al departamentului de asistenta fiscala in cadrul EY Romania.

Eu, daca ma imbolnavesc, nu ma duc la doctor in calitate de salariat, in calitate de investitor sau in calitate de persoana care obtine venituri din chirii. Ma duc ca pacient - Gabriel Sincu

Taxele si impozitele trebuie sa aiba la baza o motivatie calitativa si o viziune pe termen lung

Potrivit avocatului Madalin Niculeasa, stabilirea sau extinderea bazei de impunere pentru un impozit trebuie sa respecte doua principii:

  • legiuitorul este suveran in aceasta impunere, in sensul ca politica fiscala este o chestiune de oportunitate (suveranitatea fiscala)
  • aceasta impunere nu trebuie sa lezeze ceea ce prevederile constitutionale numesc asezarea justa a sarcinii fiscale (caracterul just al sarcinii fiscale).

Pe baza acestor principii, Guvernul sau Parlamentul NU ar trebui sa stabileasca baza de impunere prin raportare la cheltuielile publice, adica in ideea de a creste veniturile bugetare astfel incat cheltuielile bugetare sa poata fi acoperite corespunzator.

In legislatia Uniunii Europene cu privire la TVA spre exemplu, posibilitatea organelor fiscale de a restrange categoriile de deductibilitati este in mod expres conditionata de aparitia unui alt motiv decat cel cantitativ (adica acoperirea deficitului bugetar) - Madalin Niculeasa

Pe de alta parte, in majoritatea situatiilor post-decembriste, extinderea sau stabilirea bazei de impunere a plecat de la aceasta perspectiva pur cantitativa. "Dincolo de aceste argumente de natura principiala, plecand de la principiul initial mentionat, cel al asezarii sarcinii fiscale si tinand seama de egalitatea in fata sarcinii fiscale, nu va trece multa vreme pana ce vom asista la cazurile in care instanta constitutionala va fi pusa in situatia de a analiza justetea bazelor de impunere pentru diverse taxe si impozite", avertizeaza avocatul.

De altfel, Curtea Constitutionala a mai fost sesizata in trecut cu privire la legea de aprobare a bugetului sub aspectul a ceea ce francezii numesc sinceritatea bugetara.

"Cenzurarea legilor bugetare va determina in curand si aspectul de fond cel privind justetea impunerii fiscale, privita nu din perspectiva cheltuielilor publice (din aceasta perspectiva totdeauna justificabila), ci din perspectiva veniturilor contribuabilului si a felului in care institutiile publice cheltuiesc resursele bugetare. Se va pune problema randamentului investitiei – unde este mai eficient sa ramana banii, la contribuabil sau la stat? Altfel, daca nu evadam din ecuatia Statul este suveran fiscal si poate sa impuna ce taxe si impozite vrea, nicio alta discutie nu se poate face", concluzioneaza Madalin Niculeasa.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri