Iulia Bratu este director adjunct servicii consultanta financiara Deloitte Romania.

Insa, desi probabil intuitiva, aceasta perspectiva asupra valorii necesita deseori atentionari asupra limitarilor sale. Valoarea nu este un multiplu de “ceva”…

Nu exista un multiplu standard care sa dea o masura corecta a valorii unei companii. De ce? O prima limitare este eterogenitatea companiilor. Cand utilizam multiplii, luam ca referinta media unor situatii comparabile. Ce comparam? In practica ne uitam fie la companii similare listate, fie la companii ce au facut obiectul unei tranzactii precedente in acelasi sector. Insa, companiile nu sunt standardizate, chiar si in cadrul aceleiasi industrii exista particularitati. Companiile variaza in functie de marime, pozitie pe piata, model de business, mix de clienti, structura organizationala si operationala, etc.

Pe langa cei deja mentionati, un alt important factor diferentiator il reprezinta incadrarea geo-politica a companiei care este subiectul evaluarii, in mod special, pe continentul european, unde avem de-a face cu o gama larga de tari, fiecare cu particularitati economce si politice. Din acest motiv, selectarea situatiilor comparabile pentru scopul unei evaluari indicative este delicata, iar compararea unor tranzactii si companii din vestul Europei cu o situatie locala poate produce rezultate imprecise.

Sursa foto: Shutterstock