Angajatii romani sunt afectati intr-o proportie covarsitoare de stres, potrivit unui studiu publicat la inceputul primaverii, dar stresul nu e singura problema. Multe afectiuni sunt depistate tarziu, iau cauzele care duc la aparitia lor nu sunt luate in serios, desi sunt cat se poate de evidente.

Pozitia pe care o avem la birou, timpul petrecut pe scaun, masa de pranz si orele suplimentare pot declansa o serie de probleme medicale care ar putea sa puna punct unei cariere de exceptie.

Tocmai pentru ca sunt atat de des intalnite, aceste greseli sunt trecute cu vederea si au intrat demult in banalitate. Iata-le pe cele mai importante 3 dintre ele:

1. Stai prea mult pe scaun

„Are cineva o perna pentru scaun? Am intepenit.“ este o replica des intalnita in lumea corporatistilor.

De la burnout la cut off
Citeste si: De la burnout la cut off

Se spune ca munca de birou iti solicita creierul, nu corpul. Cu toate astea, la finalul unei zile petrecute cu ochii in monitor, multi angajati se simt epuizati fizic. Sedentarismul, postura incorecta pe scaun si lipsa de miscare au efecte grave asupra organismului si cresc pericolul aparitiei unor afectiuni majore, cum ar fi cancerul de colon.

Potrivit unui studiu publicat de Journal of the National Cancer Institute, la fiecare 2 ore petrecute pe scaun, zilnic, riscul aparitiei cancerului de colon creste cu 8%. Specialistii au analizat datele a peste 4 milioane de persoane, intre care aproape 69.000 de cazuri de cancer.

Cancerul de colon are o prevalenta ridicata, mai ales in combinatie cu o alimentatie nesanatoasa. Este foarte important sa fie depistat la timp, asa ca trebuie sa stii cand si in ce conditii poate fi efectuata o colonoscopie.

Iata cateva masuri de preventie care te vor feri de complicatii si de sedentarism, chiar daca ai un job de birou:

Bugetul ANP, redus cu peste...
Citeste si: Lovitura pentru penitenciare. Bugetul ANP, redus cu 15 milioane de lei
  • Fa pauze scurte, de 5-10 minute, la fiecare ora petrecuta pe scaun. Ridica-te de la birou, plimba-te, fa cateva miscari de stretching. Pe langa efectele fizice benefice, asta te va ajuta sa-ti relaxezi si mintea.
  • Creeaza-ti un program activ inainte si dupa job. Mergi mai mult pe jos, inscrie-te la un curs de autoaparare sau iesi la alergat seara, pe racoare.

2. Faci prea multe ore suplimentare

„Aseara am plecat la 9 de la birou“ este o replica des intalnita in lumea corporatistilor.

Unii angajati raman mereu in urma cu taskurile. Altii vor cu orice pret sa obtina acel bonus pe care il asteapta de luni intregi. In ambele cazuri, singura solutie pe care au gasit-o a fost sa ramana cu orele peste program sau sa-si ia munca acasa. E o greseala care le poate afecta sanatatea.

Un studiu care a analizat datele a peste 600.000 de persoane din Europa, SUA si Australia a concluzionat ca angajatii care lucreaza overtime sunt mai predispusi la infarct si la alte afectiuni cardiovasculare decat cei care lucreaza ore standard.

Cel mai important lucru pe care trebuie sa-l faci ca sa nu mai petreci atat de multe ore la lucru e sa-ti gestionezi mai bine timpul.

Sanatatea, Educatia,...
Citeste si: Sanatatea, Educatia, Transporturile, mai multi bani la rectificare

Iata si alte idei care te vor ajuta sa pleci la timp de la serviciu:

  • Rezolva cu prioritate taskurile cele mai importante. Daca lasi pe mai tarziu sarcinile dificile, sunt sanse mari sa ramai cu ele peste program, mai ales daca intre timp mai apar si alte lucruri care trebuie rezolvate „acum“.
  • Fa-ti planuri pentru dupa munca. Daca ti se intampla sa ramai la birou doar pentru ca nu ai altceva mai bun de facut, stabileste o iesire in oras, inscrie-te la cursuri sau incepi sa mergi la sala. Un nou tel te va motiva suficient sa-ti inchei programul de serviciu la timp.

3. Mananci fast-food in exces

„Ce luam azi la masa? Pizza, burgeri sau turcesc?“ este o dilema des intalnita in lumea corporatistilor.

Cu ochii pe cariera si cu prea mult timp investit in dezvoltarea profesionala, multi angajati nu se mai uita si la ce pun in farfurie. Mancarea tip fast-food economiseste timp si nu lasa nici gaura in buget, insa efectele pe termen lung pot fi extrem de paguboase pentru organism.

Un studiu aparut in publicatia Health Promotion Perspectives a concluzionat ca mancarea tip fast-food consumata in mod frecvent este unul dintre factorii importanti in aparitia diabetului de tip II, a obezitatii si a afectiunilor cardiovasculare. Un alt studiu a corelat mancarea fast-food si cu unele probleme psihice, cum ar fi depresia si anxietatea.

Inlocuieste pizza si shaorma cu mancaruri gatite. Daca nu ai aceasta posibilitate la birou, poti oricand sa optezi pentru fructe si legume, fie crude, fie in salate.

Iata cateva sfaturi care te vor ajuta sa nu mai cedezi impulsurilor atunci cand te apuca foamea la serviciu:

  • Pregateste-ti un mic-dejun consistent si sanatos acasa, pentru ca nu se spune degeaba ca prima masa a zilei e si cea mai importanta. Trezeste-te cu 20-30 minute mai devreme, daca esti mereu in criza de timp.
  • Ia mancare gatita la tine. Nu e o rusine sa mananci „din traista“ la birou: e cu siguranta mai sanatos si bugetul tau iti va multumi. Daca nu ai apucat sa gatesti, renunta la snackuri si inlocuieste-le cu cateva fructe sau cu un iaurt.

Este frustrant de stiut ca lucruri minore pot avea un impact atat de mare asupra sanatatii noastre. „Hai ca nu e chiar asa de grav“ si „incep sa fac schimbari de maine“ sunt alte vorbe des auzite pe holurile marilor companii.

De ce sa nu incepi, totusi, cu schimbarile inca de astazi?

Sursa foto: Shutterstock