Pandemia a lăsat urme adânci asupra sectorului HoReCa, lucru care se vede cel mai bine în problemele mari pe care le întâmpină antreprenorii cu forța de muncă, inflația nefăcând altceva decât să adauge la situația complicată deja existentă. În ciuda acestui lucru, restaurantele nu duc lipsă de clienți, românii nefiind dispuși să taie din bugetele pe care le au pentru această activitate.

"KLANdestin este o stare de spirit", a declarat Constantin Slav, fondator al restobarului cu același nume, aflat la etajul al doilea al galeriilor Titan, pentru wall-street.ro. Istoria localului a început în 2014, în vara anului respectiv debutând cu un spațiu mic, de aproape 150 de metri pătrați.

Acesta a adăugat că a fost o experiență de new entry, de om intrat în industrie fără experiență suficient de mare încât să rentabilizeze, să poată să livreze așa cum își dorea.

Fondatorul KLANdestin a arătat că la vremea respectivă a investit undeva la 90.000 de euro, precizând că nu știe exact momentul break even-ului, pentru că la 3 ani după deschidere a venit "o avalanșă de investiții" în vederea expansiunii, spațiul fiind extins de la 150 de metri pătrați la aproape 1.800 de metri pătrați în prezent.

Retail jobs

Astăzi, însă, arată Constantin Slav, lucrurile sunt complet diferite, pentru că industria de ospitalitate din România s-a schimbat mult în bine.

Simt că în industria asta, dacă un proprietar de restaurant nu este înzestrat, dincolo de dorința de a face ceva pentru el înuși și pentru comunitate, și cu oarece creativitate, astfel încât să reușească să fie cu un pas înaintea celor din branșă, nu reușește să mai facă față.

Constantin Slav, fondator KLANdestin

Competitivitatea este dată de mai mulți factori, a punctat acesta, cum ar fi creativitatea amintită, dar și dorința de a investi.

Astfel, precizează fondatorul KLANdestin, cu cât există o disponibilitate mai mare pentru investiție, iar mintea nu este fixată în permanență la valoarea investiției și la termenul de întoarcere a banilor, cu atât este mai puțină încrâncenare.

Citeste si:
Digitalizare HoReCa: Finanțare pentru aplicația care simplifică...
Digitalizarea HoReCa....

Cât despre disponibiltatea românilor de a ieși la restaurant, acesta arată că românii au bani.

Spre exemplu, a explicat Constantin Slav, tinerii între 18 și 35 de ani, dacă la finalul săptămânii nu mai au, spre exemplu, 2.500 lei pe card și rămân doar cu 700, nu pun mare preț pe acest lucru și ies în continuare la restaurant.

"Chestiunea asta legată de cât de greu ne este versus cât de mult suntem dispuși să cheltuim pe divertisment, în momentul acesta, din perspectiva mea, nu este o apăsare", a mai precizat acesta.

Pandemia și problema forței de muncă

Totodată, a mai arătat fondatorul KLANdestin, după pandemie, în industria HoReCa lucrurile au decăzut îngrozitor de tare.

Citeste si:
Cum arată restaurantul fără angajați, complet automatizat, lansat...
FOTO: Cum arată restaurantul...

Problema principală, a explicat acesta, este că ceea ce calcă pragul localurilor din punct de vedere al forței de muncă este la un nivel de pregătire profesională sub demnitatea unui antreprenor care are pretenții de livrabilitate.

Spre exemplu, a adăugat Constantin Slav, dacă cineva ar face experimentul, în orice moment, de a pune un anunț de angajare, va avea surpriza de a vedea o așa-zisă forță de muncă calificată, care nu este nici pe departe astfel.

În 90% dintre interviurile care se fac în cadrul companiei, rămân surprins că feedback-ul pe care îl am de la HR este dezarmant, motiv pentru care ne-am și repoziționat, aducem forță de muncă din Asia.

Constantin Slav, fondator KLANdestin

Astfel, arată fondatorul KLANdestin, în 2019, când nu era pandemie, a adus 7 nepalezi, iar în acest moment urmează să mai ajungă încă 15.

Citeste si:
Antreprenor: Nu am cu cine să lucrez. Voi aduce forță de muncă din...
Antreprenor: Nu am cu cine să...

Per ansamblu, însă, Constantin Slav crede că industria HoReCa are un interes crescut din partea consumatorilor în momentul de față, important fiind cum reușesc proprietarii de restaurante să se poziționeze față de interesul oaspetelui.

Cât despre inflație, acesta susține că reprezintă, într-adevăr, o problemă, de aceea, în calitate de proprietar de restaurant, încearcă să mențină un echilibru permanent al veniturilor, respectiv al costurilor, astfel încât oaspeții să nu simtă sub nicio formă tumultul pieței.

Bineînțeles, însă, precizează acesta, atât timp cât reușește să țină balanța de venituri și costuri sub control.

Nu în ultimul rând, Constantin Slav mai spune că este o dorință a sa de multă vreme de a scala business-ul, doar că și-ar dori să facă acest lucru doar în clipa în care va fi pe deplin pregătit pentru o astfel de provocare.

Citeste si:
IKEA face angajări în noul magazin pe care îl va deschide în curând...
IKEA face angajări: aproape...

Am mai multe posibilități în minte, unde sunt în discuții cu proprietarii astfel încât să pot să accesez locații noi.

Constantin Slav, fondator KLANdestin

Fondatorul KLANdestin a mai precizat, de asemenea, faptul că spațiul este dotat și cu un loc de joacă de 200 de metri pătrați pentru copiii clienților, una dintre facilități fiind inspirată de o grădiniță din China.

Sursa foto: KLANdestin

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Luca Dinulescu
Luca Dinulescu este jurnalist, activând anterior pentru publicații precum Digi 24, Adevărul sau Academia Cațavencu. A desfășurat de asemenea o activitate publicistică constând în patru volume publicate, între acestea numărându-se proză, nuvele și benzi desenate. Este absolvent de Regie Film și a fost de asemenea posesor al bursei J.W.Fulbright pe scenaristică și regie de film.

Te-ar putea interesa și:

Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri F