Domeniul micilor producători din domeniul alimentar este mai divers decât își poate imagina cineva la prima vedere. Pe cât de divers este, însă, pe atât de greu își găsește loc către public, după cum o arată și cazul unui producător de sosuri artizanale. Sosuri craft, după cum le numește Sebastian Sosin, cunoscut și ca Chef Sosin, un întreprinzător ale cărui produse au luat chiar premii la concursuri importante de profil, spre exemplu locurile 2, 6 și 14 la primul concurs european de hot sauce de la Berlin.
Înainte de a vorbi despre intrarea în retail însă, Sebastian Sosin povestește începuturile afacerii sale.
Pussy Lover și controale DSV
Astfel, acesta spune că inițial nu a vrut să facă niciun business. Acest lucru s-a întâmplat mai degrabă accidental, din moment ce la vremea respectivă lucra în microelectronică și, la un moment dat, a făcut pentru prietenii săi trei muștaruri.
Într-un moment de inspirație le-am denumit Pussy lover, muștar cu miere, Kinky dog, muștar cu hrean și Macho tears, muștar cu ardei iute și condimente. Chestia asta a ajuns pe Facebook și m-am trezit că am un brand.
Chef Sosin, producător de sosuri craft
Ca urmare a acestui lucru, antreprenorul spune că începuse să aibă comenzi, lucru care l-a luat "foarte pe nepregătite".

Mai mult, tot atunci Chef Sosin a deschis o firmă care făcea săpunuri și creme craft, presate la rece, dar, spune el, piața fiind deja plină de competitori, i-a fost foarte greu să facă ceva pe zona aceea.
Prin urmare, adaugă acesta, s-au investit, de către el și încă doi asociați, cam 20.000 de euro în acest laborator de sosuri.
Am primit cheile de la spațiu pe 1 decembrie 2019, după care a început un mic dans cu autorizații DSV, DSP, dar s-a dus destul de ușor și pe 11 februarie 2020 am primit autorizația de producție. Umblam în spate cu un ghiozdan de borcane, numai că în două săptămâni începea lockdown-ul. Se uitau la mine, ce-ai domne, ești nebun, noi ne pregătim să închidem, vino și tu mai încolo.
Chef Sosin, producător de sosuri craft
Practic, spune antreprenorul, braul Chef Sosin a crescut în pandemie, iar acest lucru s-a putut vedea de altfel și în cifre: în primul an de pandemie avea 10.000 de km conduși, fiind "aparent" lucrător esențial.
În ce constă portofoliul lui Chef Sosin
Cât despre portofoliu, cheful spune că atunci când a început au fost patru produse, cele trei muștaruri enumerate mai sus, plus chutney-ul de roșii, Bollywood star.

El mai menționează însă faptul că, ulterior, a fost nevoit să renunțe împotriva voinței sale la Kinky dog, dar a apărut în schimb chutney-ul de caise, după care a început să se joace de-a sosurile iuțele, "dar nu foarte iuți".
Prin urmare, adaugă el, au ieșit niște sosuri "foarte mișto", unul cu ingrediente asiatice, mult ghimbir, lemongrass și iuțit cu ardei foarte iuți, dar foarte puțini și un sweet chili, care constituie, practic, gama Spice dealer de la Chef Sosin.
Tot în această gamă, specifică Sebastian, a adăugat acum câteva luni și barbecue sosul.
Am avut o tentativă să fac pesto la un moment dat, dar în faza de producție mi-au explodat toate borcanele, după care am făcut o dulceață de lapte, un dulce de leche, Amor latino se chema, care a mers bine, dar pentru că era greu cu laptele, produs animal, s-a hotărât să-l scot din portofoliu. A mai fost o pastă de roșii foarte aromată, condimentată, ușor coaptă, care prindea foarte bine la copii, dar când a venit pandemia s-a întâmplat ceva cu producătorul de borcane din Ucraina, eu aveam etichetele pe un format, nu s-a mai putut face și am renunțat, Garden dwarf se chema.
Chef Sosin, producător de sosuri craft
De asemenea, acesta mai spune faptul că anul a trecut a lansat gama Fermentor, de sosuri iuți, dar totuși nu foarte iuți, practic sosuri iuți fermentate.

Cu privire la procesul de fermentare, de altfel, Chef Sosin explică faptul că are un produs pe care îl ține la butoi 6 luni.
Cum folosim sosurile și unde mănâncă Sosin
Sebastian Sosin a explicat de asemenea și cum pot fi folosite aceste sosuri, spunând că sunt niște produse extrem de versatile, care, chiar dacă nu sunt muștaruri clasice, din moment ce unele conțin condimente asiatice, chili sau vin, pot fi folosite la fel ca un muștar clasic.
Astfel, explică Chef Sosin, că îl pui în sandviș, la grătare, o marinada de carne, sau îl folosești la o bază pentru sosuri, depinde de tine cât de creativ ești.
Undeva între paste și supe sunt felurile de mâncare care îmi ies cel mai bine. Amândouă vin cu un soi de rutină, de ritmicitate, la paste nu poți să te grăbești, trebuie să iei aluatul, să stea, să se hidrateze, îl iei, îl frămânți, îl vezi cum se transformă din ceva lipicios în ceva catifelat, mătăsos, iar la supe e o complexitate pe care poți s-o adaugi foarte simplu doar stând pe lângă ele și lăsându-le să fiarbă încet.
Chef Sosin, producător de sosuri craft
Cât despre locurile din București în care mănâncă, antreprenorul spune că merge din când în când la MAT să mănânce tacos, acesta fiind, practic, după părerea lui, un loc care nu greșește.

De asemenea, el menționează micii de la Moghioroș și cei din Obor ca fiin cei mai buni, iar despre Murat Usta, din Colentina, o cantină turcească, apreciază că este fenomenală.
Pe de altă parte, deși se pricepe la mâncare, Chef Sosin recunoaște că nu știe exact ce mănâncă românii, acesta fiind un mister pentru el.
Cu toate astea, este conștient că există un segment din ce în ce mai mare de oameni care sunt foarte atenți la ce mănâncă, adăugând faptul că pare să crească conștientizarea conform căreia lumea ar trebui să fie mai atentă la acest aspect.
Greu de intrat în big retail
Chef Sosin explică de asemenea și de unde pot fi comandate produsele sale, menționând site-ul personal, platformele Ototo și Sezamo, dar și locațiile fizice: în Corbeanca, centrul Ototo cu cele trei magazine, Casa del Pan, De Soi, iar dacă vrei să testezi sosurile, adaugă el, te poți duce la Modelier.
Fac mii de borcane anual. Sticle de sosuri am folosit aproape 4000 anul ăsta. Am ambalaje de 156 de ml, cele de muștar, 200 de ml dulceața de clementine, dar toate produsele mele sunt și în format mare, pentru Horeca. Nu-mi permit deocamdată angajați, dar mai am un pic până acolo, nu mă mai ține fizic, psihic one man-show-ul ăsta.
Chef Sosin, producător de sosuri craft
Pe de altă parte, ca și alți mici producători, Chef Sosin a experimentat dezamăgirea de a nu putea fi intrat în retailul mare.

Astfel, povestește el, fiind de 6 ani în domeniu a cunoscut mulți producători, dintre care pe mulți i-a și văzut dispărând, iar în afară de unul care este în big retail, nimeni nu reușește să ajungă acolo.
Acesta recunoaște de altfel că nu își explică de ce nu ajung ei acolo, dar, pe de altă parte, spune că răspunsurile care vin din partea companiilor, atunci când încerci să ceri mai multe informații, par un fel de auto-reply.
O intrare în retail pentru un producător mic s-ar putea să fie o mișcare foarte greșită, pentru că îți impun niște cantități pe care dacă reușești să le produci s-ar putea să-ți dea niște retururi, iar dacă te trezești cu retururi fiind plătit la 60 de zile, o cam dai de gard.
Chef Sosin, producător de sosuri craft
Chef Sosin încheie spunând faptul că, din câte vede, segmentul de mic producător este total nereprezentat în big retail.
Iar asta cu atât mai mult cu cât cunoaște mult prea mulți producători care fac lucruri foarte bune, dar care nu sunt nicăieri, în primul rând din cauza volumului solicitat, iar apoi pentru că este o conversație extrem de dificilă, fiind, practic, adaugă el, "lumi diferite care încearcă să vorbească o limbă comună și nu se înțeleg".