Subiectul a provocat o controversa in Italia in luna septembrie in timpul Festivalului de Film de la Venetia, cand mai multe dintre filmele in competitie au fost produse de gigantii americani de streaming, cum ar fi Netflix si Amazon, si, prin urmare, susceptibile sa fie lansate simultan pe internet si in salile de cinema sau chiar exclusiv online.

Acesta a fost cazul filmului autobiografic al regizorului mexican Alfonso Cuaron, "Roma", care a obtinut Leul de aur, primul premiu major la un festival international pentru Netflix. Acest film va fi lansat in viitor in cinematografele din intreaga lume si va fi disponibil din 14 decembrie pe Netflix.

Festivalul de Film de la Cannes ar fi vazut in ''Roma'' un competitor pentru Palme d'Or, dar alegerea sa de a selecta doar filmele lansate in cinematografe, pentru a le proteja pe acestea din urma, l-a privat de productii Netflix.

In schimb, desi a permis Venetiei sa atraga cineasti de renume ca Alfon Cuaron, fratii Coen sau Paul Greengrass, alegerea Mostrei de a-si deschide larg portile pentru giganti web i-au atras furia organizatiilor profesionale din industria cinematografica.

Top 10 filme care au adus cei...
Citeste si: Filmele care au adus cei mai multi spectatori in cinema anul acesta

Ele au denuntat in aceasta vara un atac la adresa administratorilor salilor, subliniind ca Leul de Aur ar trebui sa "fie la dispozitia tuturor" spectatorilor, si nu rezervat abonatilor Netflix, si invitand Mostra sa isi reconsidere pozitia pentru 2019.

Organizatiile au facut, de asemenea, apel la ministrul italian al culturii, Alberto Bonisoli, pentru a asigura o distantare echitabila intre lansarea filmelor in cinematografe si disponibilitatea lor online, asa cum prevede legislatia franceza, cea mai stricta in lume, cu un termen legal de 36 de luni intre cele doua moduri de difuzare.

Mai multa flexibilitate

Ministrul membru al Miscarii 5 stele (M5S, antisistem) i-a auzit: el a anuntat in aceasta saptamana semnarea viitoare a unui decret, deja calificat ''anti-Netflix", ce prevede ca un film italian trebuie sa ruleze mai intai in salile de cinema inainte de a fi oferit pe o platforma online.

Masura face obligatorie perioada actuala de 105 zile, care pana in prezent nu era decat o conventie, dar cu o anumita flexibilitate: decalajul va fi redus la 60 de zile pentru filmele slab distribuite (mai putin de 80 de copii) si care nu au avut succes in sala (mai putin de 50.000 de spectatori in primele trei saptamani de rulare).

Facebook a fost amendata cu...
Citeste si: Facebook, amendata cu 10 milioane de euro in Italia

"Este important sa protejam cinematografele care, pentru a functiona, au nevoie de filme capabile sa le ofere bani", a declarat ministrul.

Profesionistii in domeniu transalpini s-au declarat multumiti de acest nou text.

Masura are meritul de a-i proteja impotriva "concurentei neloiale (a platformelor de internet), care ar putea crea un scurt circuit daunator si periculos", a declarat in cotidianul Il Messaggero Carlo Fontana, presedintele Asociatiei generale italiene a spectacolului (Agis).

"Gigantii de streaming precum Netflix realizeaza cifre de afaceri uriase in Italia, fara sa creeze un singur loc de munca, in timp ce politica lor este departe de a fi transparenta", a declarat si Francesco Rutelli, fost primar al Romei, presedinte al Asociatiei nationale a industriilor cinematografice si audiovizuale

Un sat din Italia a prins...
Citeste si: Peste 58.000 de soferi au depasit viteza intr-un orasel italian

Sursa foto: pixinoo/Shutterstock