Cel mai valoros lucru produs în România nu intră tocmai în categoriile la care unii ne-am fi așteptat: case, mașini, bijuterii sau ceasuri, fiind depășite de arta de patrimoniu, iar, uneori, chiar și de arta contemporană. O analiză Artmark arata că arta românească, ce ocupă în mai mică măsură agenda politicilor publice, de încurajare ori de finanțare, este cel mai scump lucru pe care românii cheltuie bani, făcând din achiziția lor o investiție sigură și de lungă durată.

Am putea să le luăm pe toate la rând, dar cel mai probabil ne vom opri la cele mai dezirabile câteva: un apartament ori o casă proaspăt construite în centrul Capitalei, iar aici se vehiculau, cel puțin înainte de criza economică actuală, prețuri, între 3 și 6 milioane de euro; apoi cea mai scumpă mașînă produsă în România, probabil un model de Ford, care nu depășește însă 20.000 de euro.

Pentru un ceas manufacturat în România în ediție unică, spre exemplu, de reputatul designer român de ceasuri Augustin, prețul de listă nu depășește 10.000 euro. Poate ar fi de menționat sticla de vin Frontignan de Segarcea din 1930, provenind din vinoteca Domeniului Coroanei, înființat de Carol I în 1884 la Segarcea și adjudecat la Artmark cu 15.000 euro în 2011.

La ce ne-am mai putea gândi? Eventual la un sportiv performant, căci bursa cotațiilor celor fruntași este nemilos de mare. Înțelegem că cel mai semnificativ transfer din ultimul deceniu, al mijlocașului naționalei de fotbal, Nicușor Stanciu către clubul Sparta, a costat 10 milioane de euro.

Dar, ce părere aveți însă de arta românească, domeniu ce ocupă în mai mică măsură clasamentele senzaționaliste și, cu siguranță, în și mai mică măsură, agenda politicilor publice, de încurajare ori finanțare a "producției locale".

De remarcat că, dacă cea mai scumpă mașînă produsă vreodată în lume este Bugatti La Voiture Noire, expusă anul trecut la Salonul Auto de la Geneva, la 11 milioane de euro, la același preț, și doar în urma negocierii (statul român a reușit să reducă prețul de la 20 de milioane de euro), găsim Cumințenia Pământului de Constantin Brâncuși (pe care, din păcate, nu a mai și achitat-o).

Iar o pictură contemporană realizată de băimăreanul Adrian Ghenie (născut în 1977), "Nickelodeon", s-a adjudecat la casa Christie’s din Londra în 2016 cu 9 milioane de euro. Pentru ca anul acesta în februarie, tot la Londra, la Sotheby’s, același Adrian Ghenie să marcheze din nou o adjudecare senzațională, de peste 5 milioane de euro, pentru lucrarea "The Arrival".

"Iată așadar că cel mai valoros lucru produs în România nu intră tocmai în categoriile la care unii ne-am fi așteptat - case, mașini, bijuterii, ceasuri etc. - fiind depășite de arta de patrimoniu, iar, uneori, chiar și de arta contemporană. Încă nu este și vedeta trendurilor românești de investire, dar poate va deveni vedetă de mâine", spun reprezentanții casei de licitații Artmark.

Cu siguranță însă, adaugă aceștia, "segmentul de piață de artă contemporană se află într-un trend ascendent, așa cum o arată recentul Raport de piață de artă al Institutului de Management al Artei, lărgindu-se în medie anuală cu 4%, iar mulți dintre artiștii care dau viață acestuia: Adrian Ghenie, Mircea Cantor, Șerban Savu, Mircea Suciu, Gheorghe Fikl, ori mai clasicii Ștefan Câlția, Constantin Piliuță, Sabin Bălașa, Corneliu Baba, Horia Bernea etc. sunt prezenți cu lucrări remarcabile în actuală Licitație de Artă Postbelică și Contemporană".

Selecția de lucrări puse în vânzare poate fi vizionată online pe artmark.ro, iar pe 19 mai pot fi licitate în regim online, pe platforma Artmark Live.

Sursa foto: Rawpixel.com / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Money »



Setari Cookie-uri