Tranzactia in urma careia eMag devine parte a Naspers, unul dintre cele mai puternice grupuri globale pe zona de online, a atras atentia managerilor si antreprenorilor locali care au cautat atat punctele forte ale retailerului autohton, dar si pe cele slabe care ar putea impiedica formarea unui “Amazon.com al Europei”.
Wall-Street.ro a discutat cu mai multi manageri si antreprenori care au legatura cu businessul eMag pentru a afla caror factori s-a datorat ascensiunea companiei si la ce ne-am putea astepta pe viitor de la retailer.

Radu Georgescu, presedinte Gecad Group, care a cedat catre Naspers compania Gecad Epayment (in prezent PayU), considera ca punctele forte ale eMag de-a lungul timpului au fost, in primul rand, managementul – Iulian Stanciu si Radu Apostolescu.

“Tot restul vine de aici. Presupun ca unul din punctele esentiale ale negocierii a fost pastrarea lui Iulian implicat”, considera Georgescu.

Network One Distribution (la acel moment Asesoft Distribution), unde actionari sunt Iulian Stanciu si Sebastian Ghita, a achizitionat eMag in 2009, de atunci businessul retailerului online dezvoltandu-se constant.

“Alte atuuri ale eMag, care au dus si la aceasta tranzactie cu Naspers, sunt integrarea in grup atat cu furnizorul de electronice cat si cu retailerul offline. Vorbim si de cultura orientata catre servicii de calitate, ceea ce a creat, ca o consecinta, increderea potentialilor cumparatori”, adauga Radu Georgescu.

Omul de afaceri gaseste insa si un minus afacerii eMag – “Nu au reusit sa implementeze cu succes Marketplace, ramanand si in ziua de astazi un jucator «numai» in e-tail”.

Platforma Marketplace din cadrul magazinului eMag este o sectiune in care diferiti retaileri vand produse din categorii precum carti si asigurari.

Vom asista la un Amazon.com regional?


Achizitia de catre Naspers, companie prezenta in 133 de tari din lume, naste speculatii privind o potentiala extindere pe plan international a eMag, daca acesta ar urma sa devina un “Amazon.com al Europei”.

Felix Patrascanu, cofondator al companiei de curierat Fan Courier,
care detine o flota de 1.500 de masini, colaboreaza cu eMag inca dinainte ca firma sa fie achizitionata de Network One Distribution (Asesoft Distribution).

Din cifra de afaceri de circa 52 de milioane euro realizata de Fan Courier anul trecut, circa 5-7% este generata de eMag, conform estimarii lui Patrascanu, pentru wall-street.ro.

“Il cunosc pe Iulian Stanciu personal, comunicam des chiar, este un om de afaceri foarte serios. Nu am avut niciodata probleme la incasarea platilor dinspre companie – acest lucru nu se poate spune despre alte companii cu care lucram”, spune Patrascanu, subliniind ca seriozitatea managementului este in mod clar un atu.

“Daca il cunosc pe Iulian nu inseamna insa ca in negocieri eMag nu «te rup in doua»”, adauga Felix Patrascanu.

Managerul confirma dorinta de extindere a eMag, in prima faza Fan Courier incepand sa livreze produse in Bulgaria. Vanzarile eMag.ro pe piata locala sunt de 12 ori mai mari decat tot comertul online din Bulgaria.

Radu Georgescu nu exclude posibilitatea ca eMag sa se dezvolte in cativa ani si sa intre in mai multe tari, dar “nu pana la un Amazon.com la nivel european. Poate (si sper asta pentru ei) la nivel est european. Se bat pentru acest lucru cu iMall din Cehia si cu Allegro insusi. Ramane insa de vazut politica de consolidare, sau nu, a Naspers”, mai spune omul de afaceri.

Clement Nicolaescu, general manager al Goldbach Audience, fosta ArboInteractive, considera ca punctele forte ale companiei sunt atat cantitative – cota de piata mare, brand foarte cunoscut, precum si calitative – buna organizare.

“De exemplu am cumparat ceva anul trecut cu o zi inainte de Craciun si am fost impresionat de cum au decurs lucrurile in, probabil, cea mai aglomerata zi din an”.

Si Nicolaescu a scos in evidenta seriozitatea managementului – “am intalnit intotdeauna un partener de discutii serios, informat si profesionist, care stie ce vrea si invata continuu din experientele avute”.

In ceea ce priveste extinderea internationala a eMag, seful Goldbach Audience, companie detinuta de elvetienii de la Goldbach Group, avertizeaza ca “intotdeauna extinderea unei afaceri in afara tarii este un pas important in evolutia sa, care poate duce la un mare succes sau poate afecta semnificativ chiar business-ul existent”.

Oficialul companiei considera insa ca Naspers este o companie cu o structura bine pusa la punct cu o experienta vasta la nivel organizatoric si de marketing.

Dan Bulucea, directorul general al Google in Romania, nu a dorit sa comenteze in mod direct subiectul, dar a spus ca este de acord cu declaratiile oferite de Iulian Stanciu.

Managerul eMag a declarat ca “Este o dovada a faptului ca prin munca cinstita se poate construi de la o idee la o afacere foarte mare si puternica. Am demonstrat ca in Romania antreprenoriatul functioneaza, ca poti dezvolta o afacere solida, suficient de puternica pentru a determina un gigant global in domeniul IT sa te transforme în varful de lance pentru dezvoltarea grupului in regiune. Este de fapt un pas important pentru industria locala si un semnal ca jucatorii romani pot fi atragatori pentru marii investitori internationali”.

Sergiu Biris, seful Trilulilu.ro, companie implicata de asemenea in mai multe tranzactii succesive, considera ca a fost important ca eMag a reusit sa isi mentina de-a lungul timpului pozitia de lider de piata si ca a reusit sa creasca accelerat intr-un timp relativ scurt.

“Cel mai important factor cred insa ca a fost faptul ca au un business si un brand cu potential de extindere cel putin regional, daca nu global”, considera Biris.

“Din experienta mea ca si client eMag au avut intotdeauna un client service exemplar si au stat foarte bine la capitolul stocuri. Asta i-a diferentiat fata de ceilalti jucatori. In rest au fost intotdeauna cei mai vizibili in piata, ceea ce inseamna ca investitiile in marketing au dat roade pentru ei”, continua seful platformei video.

Naspers mai detine in Romania, pe langa PayU, si Autovit, Mercador, Compari.ro sau Fashion Days.

eMag a avut anul trecut o cifra de afaceri de circa 146,6 milioane de euro si un profit net de circa 1,2 milioane de euro, conform Ministerului de Finante. Pe de alta parte, compania avea un numar mediu pe an de 340 de angajati.

1. Considerati ca eMag.ro are potentialul de a deveni un Amazon.com al Europei?

2. Cat de multumit(a) esti de serviciile eMag?



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri