Oamenii sunt cei care confera valoare unui business; oricat de banala ar parea afirmatia, (prea) multe companii uita acest lucru si, in timp, esueaza. In incercarea de a perfectiona angajatii pentru a sustine o crestere cat mai accelerata a companiei, eMag lanseaza un prim master in eCommerce din Romania, eMag Academy.

“Vrem sa acceleram viteza cu care ne dezvoltam, nu doar sa crestem de la an la an, si pentru acest lucru avem nevoie de oameni. Oricum, mie mi-au placut intotdeauna oamenii si am strans o echipa foarte buna aici, cultura in organizatia noastra fiind orientarea catre rezultat si intraprenoriat”, spune Iulian Stanciu, manager al eMag.ro.

Pentru a creste aceasta viteza, antreprenorul a realizat ca are nevoie de cunostinte avansate, de oameni foarte bine pregatiti si, mai mult, ca oamenii trebuie sa inteleaga nevoia de schimbare pentru a tine pasul cu evolutia tehnologiei. “O companie, pentru a avea viitor pe termen lung, trebuie sa fie in schimbare in permanenta – vedem exemple mari de companii care erau «regi» in 2008, iar acum nu isi dau seama de ce au fost lovite”.

In urma cu un an, pornind de la aceasta realitate, managementul retailerului online a constientizat nevoia unui program de training competent si cat mai complet care “sa tina in priza” oamenii din companie si sa fie agili.

“Angajam lunar, mai ales in perioada aceasta, cate 50 de oameni, daca nu 100! Am depasit 700 de angajati, suntem deja o companie mare”, completeaza Irina Mincinopschi, director de HR la eMag (foto stanga). “In prezent, pentru aceasta perioada, cautam peste 50 de oameni”, mai spune ea.

eMag.ro cauta programatori, oameni specializati in marketing, product management, documentare sau logistica – unii dintre ei urmand sa fie angajati doar pe o perioada determinata.

Rolul principal al eMag Academy este acela de a oferi coaching talentelor din cadrul companiei pentru a ii scoate din permanenta in zona de confort, sa fie proactivi si sa aiba initiative intraprenoriale, spune Stanciu. “Rolul principal al Academiei este de le deschide mintea si apoi de a le aduce cunostinte pe diverse verticale”.

Mai mult, pentru pozitii specializate in domenii oarecum noi precum analiza predictiva, zona de big data, business analyst, specialist in e-mail marketing, SEO, nu sunt foarte multi oameni in piata. “Nu prea avem de unde sa luam oameni – de la supermarket? E cam greu”, spune Stanciu, razand.

Solutia ramane, deci, sa ia oameni talentati, inteligenti, curajosi, care vor sa isi extinda cariera, si sa le ofere training. “Nu vreau sa spun angajatilor cum trebuie sa faca ceva, ci ce as vrea sa se intample – e treaba lor cum ajung la acel rezultat. Doar daca se impotmolesc ii ajut, vin cu sfaturi! Fiecare este proprietar pe domeniul lui si acest lucru este esential pentru nasterea de idei noi”, puncteaza Stanciu.

Probe “de foc” pentru a participa la Master

In loc de a trimite angajatii alesi catre Mastere internationale si a ii scoate din “fluenta muncii”, eMag a ales sa apeleze la doua companii specializate in dezvoltare personala, Maastricht School of Management si Ascendis. In cadrul MSM sunt 20 de cursanti care urmeaza cursurile eMag Academy Advanced, iar la Ascendis tot 20 de oameni urmeaza cursuri eMag Academy. Diferenta este ca la Advanced exista o componenta puternica de leadership si strategie, pregatind oameni pentru pozitii de management, management avansat si specializat. Al doilea pregateste oameni ca specialisti foarte buni pe anumite verticale, in special in zona operationala si comerciala.

“Nu am obligat pe nimeni din companie sa participe la acest Master insa au venit catre noi, din proprie initativa, 180 de oameni, de pe toate pozitiile. Nu am obligat pe nimeni. Trebuia sa selectam un numar mai mic dintre acestia, asa ca i-am supus la patru examene”, spune Stanciu, adaugand ca selectia a dura doua luni si jumatate.

Examenul eliminatoriu a fost de limba engleza, Toefl, deoarece Masterul, ce dureaza 10 luni, este tinut in engleza.

“Eu inca de acum vreo trei ani am vrut sa subliniez importanta de a vorbi cursiv in engleza si chiar am ales cateva departamente carora le-am spus sa imi vorbeasca doar in aceasta limba”, spune, razand, Iulian Stanciu, care completeaza spunand ca a intuit bine, avand in prezent colegi bulgari, unguri (piete pe care eMag activeaza – n.r.) sau chiar tunisieni, la programare. “Engleza este «un must»”.

Pe langa acest examen, angajatii au fost supusi unui test de inteligenta.

“In domeniul nostru este importanta inteligenta emotionala, dar avand in vedere ca noi comunicam prin intermediul unui ecran care trebuie sa substituie prezenta fizica dintr-un magazin, IQ-ul este extrem de important”, explica Stanciu.

Al treilea examen a fost sub forma unor “interviuri” in care viitorii cursanti subliniau interesele lor, astfel incat sa depisteze anumite verticale de dezvoltare, profilele lor. Ultimul examen, “proba orala”, a tinut doua zile si a fost un assesment center in care au pus in practica concepte de business, au fost supusi unor probe si teste situationale care s-ar putea intampla in realitate, avand un timp limita pentru rezolvarea lor. “Practic, simulari de situatii de business”.

“A fost un examen foarte greu – am avut manageri care au intrat sau am avut surprize, oameni din showroom de exemplu, care au intrat!”, spune Stanciu.

Practic, s-au identificat talente din cadrul companiei, completeaza Dora Surugiu, managing director la MSM. “Este un MBA personalizat, am identificat talentele si acum crestem specialisti pe anumite verticale”.

Trei aptitudini dezvoltate

In cadrul eMag Academy cursantii invata mult marketing – de la strategie pana la marketing pentru eCommerce si retail.

Apoi, cei 40 de cursanti invata despre cum e sa iei decizii – “decision making for marketing”. Apoi, zona de leadership va fi una foarte dezvoltata si va fi insuflata cursantilor pe tot parcursul programului.

“Eu cred ca unii oameni au zona de leadership inascuta, se simte dintotdeauna, altii si-o pot cultiva, daca vor. Un manager este obligatoriu sa fie un lider, atata timp cat trebuie sa conduca oameni, sa le vanda ideea, sa ii faca sa il urmeze”, subliniaza Stanciu.

Fara contracte cu eMag

Intreb daca, odata intrati in programul de Master, semneaza un contract prin care angajatii se obliga sa ramana in cadrul eMag o perioada anume de timp. Iulian Stanciu raspunde prompt ca nu crede in astfel de angajamente.

“Nu cred in a tine oameni sub contract. Omul daca nu mai vrea sa mai stea, si poate sa aiba 100 de contracte, nu mai produce cum ar trebui. Daca vrei sa il tii cu adevarat, trebuie sa ii creezi un cadru in care sa se simta motivat, sa vina cu placere. Sa nu se ajunga la expresia aceea «hai ca scap de la munca intr-o ora…»”.

Daca insa participantii la cursuri nu vor dori sa ramana in cadrul eMag, “pot pleca si in secunda doi. Daca ei cred ca pot face un business mai mare, sunt liberi sa o faca – putem deveni parteneri, nicio problema!”, spune Iulian Stanciu, zambind.

Unul dintre principalele lucruri pe care le spune oamenilor, atat la sedinte cat si la intalniri informale este ca trebuie sa faca lucrurile cu pasiune – daca aceasta lipseste, se chinuie si la un moment dat clacheaza, o sa fie imbufnat.

Profesorii, din toata lumea

Mare parte din investitia companiei de circa 0,5 mil. euro s-a dus in contractarea a 14 profesori, pentru cele 14 module ale Masterului, pe langa profesori din Romania, precum Adrian Stanciu, Florin Ilie de la ING, sau Sergiu Negut.

Din afara tarii vor veni mai multi profesori. Din SUA vine Paul Garrison, care preda marketing strategic. El are o cariera de peste 25 de ani la Coca Cola, fiind si general manager al companiei in Ungaria. Din Marea Britanie va veni Ian Jindall, expert in eCommerce leadership.

Masterul a inceput in octombrie 2013 si se va incheia in iulie 2014. La final studentii vor avea de pregatit o lucrare, punctata. In functie de punctajul realizat, vor absolvi scoala sau nu.

De ce este necesar un astfel de Master?

Aproape orice manager cu care am vorbit in ultimii ani critica, uneori mai direct, alteori mai voalat, sistemul educational din Romania. Iulian Stanciu nu face nota discordanta si ofera un exemplu al incapacitatii sistemului educational din tara de a se adapta realitatii din piata.

“Eu, unul, as include inca din clasa I cursuri despre Internet si tehnologie. Am vazut de curand ca este la liceu un curs despre cum se asambleaza un PC! Adica desktop-urile «au murit» dar se pregatesc sa stie ceva inutil, in era tabletelor de 400 de grame!”, spune el, subliniind ca programa trebuie reformata.

El isi doreste ca sistemul de invatamant la stat sa includa cat mai repede cel putin lucruri elementare despre Internet, conform cu ceea ce se intampla in realitate. “Trebuie sa inveti copii cum sa aleaga informatia de pe Internet. Acum nu este reglementat Internetul, si cred ca este bine sa ramana asa, insa copiii trebuie sa invete cum sa cearna informatia si sa aleaga ce este util pentru ei!”, subliniaza Iulian Stanciu.

Deschis si publicului larg?

eMag Academy va functiona “atata timp cat va avea aplicabilitate interna. Putem, in timp, sa o lasam si la liber, cu ceva sponsorizari si sustinere din partea noastra, astfel incat sa antrenam si sa cream specialisti romani in zona de eCommerce”, spune Stanciu.

In prezent, daca cineva care nu este angajat eMag doreste sa participe la Master, nu va putea insa, incepand cu editiile viitoare, oficialii companiei se arata deschisi pentru a accepta si oameni din exterior. “Am avut oameni importanti, avocati, parteneri, care doreau sa participe la Master”, spune, zambind, Stanciu. “In primul rand insa, avem focus pe oamenii nostri”.

Mai mult, existenta unui astfel de master, realizat in prezent exclusiv pentru angajatii eMag, atrag si oameni din cadrul altor companii. “Ieri am discutat cu o persoana care vine dintr-o multinationala mare, vrea sa se angajeze la noi chiar cu un salariu putin mai mic ca acolo, dar este atrasa de programul acesta si a spus ca se apuca de acum sa se pregateasca pentru a intra la anul”, spune Stanciu.

In Romania, in prezent, nu exista un astfel de program axat pe eCommerce. Piata in sine este inca la inceput, mai spune Dora Surugiu, de la MSM. “Pe langa componenta academica, are o componenta puternic practica, ceea ce inveti acolo poti implementa imediat si in cadrul eMag”, incheie ea.

Cum ti se pare un astfel de Master in eCommerce? Consideri ca piata .ro ar putea beneficia de astfel de initiative? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri