Desi listarile pe Bursa de Valori Bucuresti ajuta piata de capital romaneasca, brokerii de la Tradeville spun ca nu isi pun sperantele in astfel de tranzactii pentru atragerea noilor clienti, in conditiile in care efervescenta generata de IPO-uri se transforma adesea intr-un foc de paie. Mihaela Biciu, director general Tradeville, vorbeste intr-un interviu despre cum pot fi adusi romanii obisnuiti pe bursa, tranzactionarea online, dar si despre ‘ingroparea’ in hartii si birocratie a pietei de capital.

Despre reducerea numarului de IPO-uri pe bursa in ultimul an si atragerea investitorilor de retail in piata

”O pondere semnificativa a retailului este atat o conditie, cat si o consecinta a unei piete de capital ‚asezate’. Sigur IPO-urile interesante ajuta, dar nu am mizat niciodata doar pe IPO-uri pentru atragerea investitorilor de retail.

Spun acest lucru din trei motive:

  • De multe ori un investitor nou intr-un IPO este atras de discount-ul oferit subscrierilor din primele zile, apoi vinde cu prima ocazie si iese din piata, daca nu este familiarizat cu investitiile bursiere.
  • In IPO-urile in care transa de retail apare suprasubscrisa de (foarte) multe ori, explicatia consta in creditele acordate de unele banci strict in situatie de suprascriere, pentru ca un client sa „prinda” valoarea pentru care chiar are disponibilitati. Este o practica frecventa. Pentru noii intrati, mai ales daca nu au acces la aceste credite, subscrierea in IPO nu devine deloc motiv de satisfactie, cand ajung sa „prinda” o fractie din suma subscrisa. Poate a doua oara nici nu mai participa la un IPO.
  • Al treilea motiv este ca eu cred ca, atunci cand construiesti o strategie, cel mai bine e sa te bazezi pe parghiile care sunt sub controlul tau.

Urmarim consolidarea Tradeville ca broker online de retail. Suntem deschisi inspre parteneriate cu intermediari care doresc sa isi inchida sau eficientizeze business-ul. De asemenea, suntem deschisi inspre colaborari cu companii din zona Fintech, care dezvolta aplicatii complementare platformelor noastre de tranzactionare, scopul final fiind cel de crestere a valorii adaugate oferite clientilor Tradeville.

In plus, din 2019, dorim sa ne axam pe intermedierea unor emisiuni de obligatiuni/actiuni de pana in 5 milioane de euro, fara a exclude intrarea in consortii pentru emisiuni de o valoare mai mare”.

Despre plasamentele private de obligatiuni, dupa tranzactia Elefant.ro

„Dupa succesul ofertei de obligatiuni emise de Elefant.ro, am transmis un chestionar clientilor pentru a vedea apetitul in privinta investitiei in obligatiuni (randamentul vizat, valuta, etc). Au raspuns peste 30% dintre cei abordati, iar in majoritatea lor covarsitoare s-au aratat interesati de obligatiuni, cei mai multi de obligatiuni in lei, cu randamente asteptate de minim 8%.

Avem in pregatire, in diverse faze, cateva emisiuni de obligatiuni, pe carele vom adresa investitorilor, cel mai probabil prin plasamente private, in perioada urmatoare.

Ar ajuta mult in promovarea Bursei in randul companiilor mici si mijlocii daca in tot acest proces de obtinere a finantarii prin intermediul pietei, urmat de listarea instrumentelor pe BVB, ar exista un ghiseu unic care ar simplifica efortul din prezent al intocmirii a 3 dosare de aprobari: unul pentru Bursa, unul pentru Depozitar, unul pentru ASF si apoi iarasi o documentatie pentru Bursa.

Am lansat aceasta propunere a ghiseului unic catre BVB, o vom lansa mai departe si catre Depozitar si ASF. Este important pentru toti sa eficientizam procesele si sa ne consumam resursele in chestiuni inovatoare, care dezvolta business-ul si nu in bifarea documentatiilor stufoase”.

Despre ce ar trebui sa faca noua conducere a bursei pentru a atrage romanii obisnuiti in piata

„Este necesar un efort comun al Bursei, intermediarilor, emitentilor, ASF, autoritati, pentru a sustine dezvoltarea pietei si a segmentului de investitori de retail.

Ceva nu s-a imbinat totusi corespunzator in acest mecanism, astfel incat piata romaneasca de capital este inca o “tanara speranta” care mai are mult pana sa-si atinga potentialul. Valoarea tranzactiilor este mai scazuta anul acesta decat anul trecut, numarul de intermediari scade constant, reapar in carti proiecte vechi de tipul Contraparte centrala si piata de derivate la BVB.Sigur, ele sunt de folos, ne dorim cu totii derivate la BVB, Tradeville are clienti pentru piata de derivate, dar bataia e lunga, probabil vom mai avea de asteptat unu-doi ani pana cand se va intampla.

Pana atunci avem in plan, impreuna cu BVB, mai multe proiecte menite sa dezvolte si sa educe piata de retail. Ne bucuram de sprijinul Bursei in initiativa noastra de a scapa de hartii in procesul de deschidere a unui cont de tranzactionare. Suntem intr-o era a tehnologiei, iar in Romania in continuare e nevoie sa plimbam hartii intre client si intermediar. Ma uit in jur si vad ca, in cazul altor brokeri din UE, procesul de deschidere de cont este foarte simplu, documentele pot fi uploadate cu usurinta in platforme, procesul de KYC (cunoastere a clientelei) se intampla automat.

Chiar si in Romania se pot deschide conturi bancare si lua credite fara deplasarea la banca sau plimbare de hartii fizice. Pare ciudat si depasit ca, in anul 2018, noi sa obligam clientul sa vina la sediu sau sa trimita hartii prin posta, apoi sa ii trimitem un set de documente si numai dupa ce ni se confirma ca le-a primit (prin confirmare de primire), sa putem sa ii activam contul. Ne bucuram ca BVB sustine ideea deschiderii online a contului de tranzactionare si vom face impreuna demersurile necesare la ASF pentru a o implementa.

Apreciem efortul BVB si in directia educarii retailului prin evenimente de tipul „Forumul investitorilor” sau „Fluent in Finante”, unde Tradeville a fost intotdeauna partener. Cred ca Bursa si investitiile bursiere ar trebui sa fie prezente constant pe TV si Internet cu emisiuni educationale.

Apoi, este importanta reducerea birocratiei si la nivelul raportarilor fiscale de catre clienti si m-am bucurat sa aflu, zilele astea, ca exista in lucru la Ministerul de Finante o initiativa a BVB de a scuti de impozit castigurile de capital din activitatea bursiera”.

Despre cum ajung „incepatorii” sa tranzactioneze primele actiuni

„O mare parte din ei vin ca urmare a recomandarilor clientilor existenti. Un client multumit este cel mai bun vanzator pe care il poti avea. De aceea ne preocupa mult gradul de satisfactie al clientilor, pe care il masuram periodic, de 4 ani incoace. Altii vin pe filiera campaniilor online, pentru anumite tipuri de produse sau piete internationale.

Ca o caracteristica generala, oamenii cauta solutii pentru a-si plasa economiile si aflaca singurul model de care au luat cunostinta majoritatea romanilor in ultimele decenii, depozitele bancare, nu este nici singurul, nici cel mai avantajos.

Si tot ca o trasatura generala a procesului prin care dobndim noi clienti, cel mai adesea un potential client „trece” prin mai multe contacte cu noi: campanie online, seminar, pagina de Facebook, etc pana ajunge sa isi deschida un cont. Masuratorile pe care le facem arata ca dureaza si mai bine de un an de la prima interactiune pana cand un lead isi deschide cont de trazactionare (daca isi deschide). Cat despre strategia „push” din partea oamenilor de vanzari, nu o practicam si nici n-am practicat-o vreodata. Pur si simplu, nu sunt fan al acestei abordari. Presiunea creeaza mereu rezistenta”.

Despre cum se impart categoriile de clienti Tradeville

„Toti clientii Tradeville au conturi online (n.red. nu exista clienti care tranzactioneaza exclusiv prin itnermediul brokerilor, neavand un user si parola online). Pentru clientii care prefera sa poarte si discutii cu brokerii, oferim si aceasta posibilitate, insa peste 95% din ordinele clientilor sunt trasmise prin intermediul platformelor.

Spre finele anului in curs, numarul de conturi active Tradeville, care au efectuat cel putin o tranzactie in ultimele 12 luni, a ajuns la 4.500, din 10.030 conturi in total. Din numarul actual de conturi, 74% sunt deschise pentru tranzactii pe BVB, iar restul pentru operatiuni pe pietele internationale. Dintre clientii nostri, 80% sunt persoane fizice, iar 20% persoane juridice”.

Despre preluarea clientilor Intercapital si tranzactii in piata brokeraj

„As spune ca intelegerea pentru preluarea clientilor Intercapital ne-a reusit, oamenii s-au adaptat relativ repede si au continuat sa tranzactioneze. Vorbim de aproximativ 1.000 de conturi care s-au transferat de la Intercapital la Tradeville si, mai important de atat, au ales sa ramana la Tradeville. Aici as vrea sa fac o mentiune: nici Intercapital si nici Tradeville nu au oferit vreodata in ultimii 15 ani conturi discretionare; altfel spus decizia de tranzactionare i-a apartinut intotdeauna clientului.

Pe langa parteneriatul cu Intercapital, am preluat si brokeri de la alti intermediari care s-au inchis. Spre exemplu, in Brasov, business-ul preluat de la un intermediar care s-a inchis a fost unul indeajuns de important, astfel incat am decis sa deschidem o agentie Tradeville acolo. Suntem in continuare deschisi la colaborari cu intermediari si brokeri din Bucuresti si din intreaga tara, avand acest avantaj al automatizarilor si tehnologiei care face ca distanta sa nu reprezinte un impediment”.

Despre impactul MiFID 2 asupra brokerajului

”Odata cu incorporarea in legislatia romaneasca a normelor MiFID 2, inca din ianuarie, apoi a regulamentului privind protectia datelor personale (GDPR), din mai, costurile legate de conformitate au sporit pentru toate companiile care au drept activitate intermedierea de plasamente pe piata de capital. Aceste costuri au insemnat atat bani pentru dezvoltarea de solutii software care sa asigure atat alinierea la noile prevederi in vigoare, cat si resurse umane deturnate de la activitatile principale de business catre altele care tin de conformitate.

Incetul cu incetul, situatia s-a mai relaxat, dar perceptia in randul brokerilor si a investitorilor a ramas aceea ca, desi intentionate in directia protejarii celor care investesc pe burse, noile prevederi sunt excesiv de impovaratoare si reprezinta noi piedici in accesul la piata.

Daca vorbim de brokeraj de retail, lucrurile se complica, din cauza unui plus de reglementare europeana care vine din zona unei protectii suplimentare a clientului, considerata necesara – chiar contra vointei sale explicite. Ne aflam intr-o situatie similara celei dintr-un banc: „am ajutat o batranica sa treaca strada; a fost mai greu pentru ca ea n-a vrut”. Din pacate, dupa tot efortul de creare de piata si educare a pietei, despre care vorbeam, ajungem sa fim obligati sa ne refuzam clientii si sa le interzicem sa tranzactioneze anumite instrumente; este mai greu pentru ca nu doar ca ei nu vor, dar nici noua nu ni se pare corect.

Voi exemplifica cu situatia tranzactiilor cu ETFs prin platforma Ulise.ro, deoarece, la inceputul anului, 95% dintre aceastea, grupate pe domenii de viitor (inteligenta artificiala, nanotehnologie, energie verde si altele) erau din SUA – unde sunt in vigoare alte norme de raportare financiara, incompatibile cu noile reglementari UE. In urma consultarilor cu ASF, ne-am vazut in situatia de a intrerupe furnizarea acestor ETF-uri americane catre investitorii de retail si a cauta instrumente europene similare ca expunere investitionala.

Altfel spus, asa cum am remarcat la un moment dat cu amaraciune referitor la proiectul Ulise: „Au crescut costurile, dar macar au scazut veniturile”. Au crescut costurile cu adaugarea noilor instrumente europene in platforma, ne-au scazut veniturile din comisioanele aferente tranzactiilor cu ETF-uri americane. Pana la urma ne-am repliat, evident cu costuri suplimentare specifice”.

Despre decizia ESMA de forta limite de levier pe CFD-uri

”Inainte de intrarea in vigoare a mecanismului, in vara anului, ESMA a organizat o consultare online, la care majoritatea celor peste 18.000 de respondenti s-au pronuntat impotriva noilor norme. Cu toate acestea, normele au fost adoptate.

Instrumentele de tip CFD sunt riscante si nu sunt destinate investitorilor neexperimentati. Tranzactionarea in marja vine cu multiplicarea castigurilor, dar si a pierderilor. Cu cat levierul e mai ridicat, potentialul de castig si, evident, de pierdere, e mai mare. Stiu persoane care cauta intentionat levier mai mare pentru ca vor sa castige asumandu-si un risc mai mare. Problema este ca unii (nu putini) isi asuma riscul gandindu-se la castig, dar nu si l-ar asuma daca s-ar gandi la pierdere. Ajung sa se gandeasca la pierdere doar atunci cand ea se produce.

Practic, ce face ESMA este sa minimizeze riscul pe care si-l poate asuma un client, prin diminuarea multiplicatorului. Sau mai plastic, ESMA incearca sa nu hraneasca „lupul rau” al dorintei de castig rapid al investitorului neexperimentat. Nu cred ca intentia asta e rea, dar ramane de vazut daca, intr-adevar, masura isi va atinge scopul protectiei traderului european sau daca acesta din urma va gasi intermediari non-UE sau neautorizati, unde va tranzactiona la ce multiplicator va dori.

Din 2016 Tradeville este doar Introducing Broker, clientii nu mai au contract cu Tradeville pentru CFD-uri. Dar este evident ca o astfel de masura a avut drept rezultat reducerea valorii tranzactionate”.

Sursa foto: Tradeville

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »



Setari Cookie-uri