Proiectul de OUG pentru adoptarea Codului Administrativ, initiat de guvernul Dancila si analizat de G4Media.ro, contine o serie de prevederi care induc arbitrariul complet in administratia publica si dau nastere riscului politizarii totale a birocratiei. Mai precis, Codul Administrativ le da sefilor de institutii puterea discretionara asupra angajarii, promovarii, mutarii sau demiterii functionarilor publici.

Proiectul de OUG transforma Agentia Nationala a Functionarilor Publici (ANFP) intr-o institutie decorativa, aflata la cheremul ministrului Dezvoltarii, deci al partidului de guvernamant. Or, ANFP este o institutie esentiala in administratia publica, avand tocmai rolul de a profesionaliza aparatul birocratic si de a-i asigura independenta fata de factorul politic.

Codul a primit aviz NEGATIV in Consiliul Economic si Social, insa nu ar fi pentru prima oara cand PSD ignora acest aviz.

Mai multe prevederi din proiectul Codului Administrativ scot de facto ANFP din procesul de organizare a administratiei publice si dau puteri nelimitate conducatorilor de institutii (primari, presedinti de consilii judetene, ministri, directori de agentii guvernamentale sau deconcentrate).

Mai mult: proiectul de OUG preia mare parte din prevederile legii declarate neconstitutionale in 2018, prevederi care periclitau finantari europene de pana la 553 milioane de euro. Acele prevederi, promovate de Liviu Dragnea si Paul Stanescu, au fost denuntate oficial de Comisia Europeana, care avertiza ca legea anuleaza eforturile de profesionalizare a functionarilor publici si anuleaza pasii anteriori.

Comisia mai arata ca esecul indeplinirii obligatiilor asumate de Romania (ex-ante) constituie temeiul pentru suspendarea platilor. Codul Administrativ a fost votat anul trecut, dar a fost declarat neconstitutional in intregime de Curtea Constitutionala pe 6 noiembrie.

Cele mai nocive prevederi din proiectul de Cod Administrativ initiat de Ministerul Administratiei:

1. Sefii de institutii pot angaja practic pe oricine, sub forma unui post temporar care apoi se poate permanentiza. Filtrele de profesionalizare dispar. Practic, orice client de partid poate ajunge functionar public ocolind concursurile normale.

Astfel, articolul 382 prevede ca ”In cazul functiilor publice de executie temporar vacante, anterior aplicarii uneia dintre modalitatile de ocupare a functiilor publice de executie temporar vacante prevazute la alin.(1) lit.b) şi c), persoana care are competenta de numire in functia publica poate transforma functia publica in cauza, temporar vacanta pe o perioada de cel putin o luna, prin raportare la necesarul de personal al autoritatii sau institutiei publice, pentru perioada vacantarii temporare a postului”.

Cu alte cuvinte, prevederea creeaza cadrul necesar pentru ca seful unei institutii sa angajeze pe un post vacantat temporar un debutant sau un functionar fara calificarea necesara pentru acel post, pentru ca nu exista criterii de experienta sau calificare. Or, acest lucru inseamna ca un primar isi poate propulsa un loial care nu are experinta si calificare intr-un post superior.

Odata ajuns in acel post, daca titularul nu revine, respectivul debutant poate fi angajat pe termen nedeterminat, potrivit articolului 383, care introduce o singura conditie: ”in cazuri temeinic justificate”. O prevedere lipsita de predictibilitate si in spatele careia se pot ascunde decizii pur politice.

2. ANFP e scoasa din circuitul promovarii inaltilor functionari publici printr-un artificiu prevazut la articolul 516. Astfel, proiectul arata ca ”In mod exceptional, la propunerea justificata a conducatorului autoritatii sau institutiei publice in al carei stat de functii exista functia publica corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici vacanta sau temporar vacanta, exercitarea cu caracter temporar a acesteia poate fi realizata de functionari publici sau, dupa caz, de functionari publici cu statut special care indeplinesc conditiile prevazute la alin. (2), cu notificare prealabila a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, cu 10 zile inainte de dispunerea masurii”.

Cu alte cuvinte, dispare avizul ANFP, care pana acum era obligatoriu, conform legii 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, aviz inlocuit de o simpla notificare.

3. Proiectul de OUG pastreaza una dintre prevederile extrem de controversate din actuala legislatie privitoare la functionarii publici – mobilitatea acestora. Aplicarea mobilitatii (mutarii in alta localitate) functionarilor fara acceptul acestora este una dintre metodele folosite de sefii de institutii pentru a scapa de angajatii care ii deranjeaza

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Politic »


Comunicate de presă

Vrei ca informatia ta sa ajunga la publicul tau tinta? Publica un comunicat de presa →


Setari Cookie-uri