Legislatia transportului alternativ nu e clara privind tratamentul fiscal

Legislatia in vigoare privind transportul alternativ de persoane intermediat prin platformele digitale nu include suficiente clarificari pentru stabilirea tratamentului fiscal al veniturilor obtinute din intermedierea efectuata de operatorii nerezidenti ai platformelor digitale, se mentioneaza intr-o analiza realizata de managerul de Taxe Directe al Deloitte Romania, Anca Ghizdavu.

De asemenea, raman neclare alte aspecte legate de activitatile filialei romane, respectiv modul in care ar trebui sa fie incheiate contractele cu transportatorii ori pasagerii sau daca operatiunile de intermediere vor fi inregistrate direct de operatorii nerezidenti ai platformei digitale, sau prin filiala romana, se precizeaza in analiza mentionata, scrie Agerpres.

Autoarea aminteste ca transportul alternativ de persoane intermediat printr-o platforma digitala a fost supus, pe parcursul anului 2019, unui proces efervescent de reglementare, care, in final, a generat legislatia necesara desfasurarii activitatilor de acest tip in Romania.

"Reglementarea domeniului, mult asteptata de catre jucatorii din industrie, era inevitabila, in contextul cererii in crestere din partea consumatorilor pentru servicii moderne si solutii digitale de intermediere a transportului de persoane, insa raman aspecte care trebuie lamurite, in special din punct de vedere fiscal", atrage atentia reprezentanta Deloitte.

Astfel, dupa dezbateri lungi si intense pe tema reglementarilor impuse actorilor din aceasta zona comparativ cu transportatorii clasici in regim de taxi, Guvernul a adoptat, la inceputul verii, Ordonanta de Urgenta nr. 49/2019, care traseaza primele reguli clare pentru transportul alternativ, se recapituleaza in analiza citata.

Citeste si:
Operator ridesharing: 80% mai multe comenzi după ieșirea din starea...
Operator ridesharing: 80% mai...

Printre aceste reguli se numara obtinerea unui aviz tehnic, anual, de la Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale, pentru platformele digitale de intermediere utilizate intre transportatori si pasageri, obtinerea unei autorizatii pentru operatorii de transport alternativ, utilizarea caselor de marcat pentru plati in numerar, emiterea de facturi pentru platile cu cardul si altele.

Totodata, ordonanta stabileste obligatia operatorului nerezident al platformei digitale sa detina, pe toata perioada in care desfasoara activitati de intermediare a transportului alternativ, o sucursala in Romania, pentru a fi reprezentat in fata autoritatilor romane, potrivit sursei.

Pentru jucatorii deja existenti pe piata, termenul initial de implementare a regulilor mentionate era 1 noiembrie 2019, iar prin Legea nr. 204/2019 de aprobare a ordonantei, termenul de implementare a reglementarilor pentru jucatorii existenti a fost prelungit pana la 1 februarie 2020, noteaza expertul Deloitte. In acelasi timp, legea extinde valabilitatea avizului tehnic pentru platformele digitale, de la un an la doi ani, si forma juridica de prezenta, de la sucursala la filiala.

Referitor la tratamentul fiscal, singura mentiune din legislatie prevede ca veniturile obtinute din efectuarea transportului alternativ de catre transportatorii si operatorii de platforme digitale deopotriva trebuie impozitate conform legislatiei fiscale romane, insa veniturile operatorului sunt reprezentate de comisioanele percepute transportatorilor, iar pentru acestea ar exista mai multe moduri de impozitare (de exemplu, prin retinere la sursa), ori acest aspect trebuie lamurit prin legislatie, subliniaza reprezentanta Deloitte.

Citeste si:
România, obligată de UE să corecteze legislația privind emisiile...
Comisia Europeană a demarat...

In concluzie, reglementarea transportului alternativ in Romania este o masura absolut necesara in contextul digitalizarii accelerate a societatii, pentru a introduce o serie de reguli care trebuie respectate de jucatorii care presteaza astfel de servicii populatiei, cu scopul de a asigura siguranta si confort utilizatorilor, considera Anca Ghizdavu.

Totodata, este esentiala revizuirea activitatilor desfasurate in Romania de detinatorii nerezidenti de platforme digitale, a contractelor incheiate, dar si a fluxurilor de facturare, in vederea stabilirii veniturilor de impozitat in Romania.

Sursa foto: By Creative Lab / Shutterstock

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Politic »



Setari Cookie-uri